Málokedy sa stane, že na náš európsky trh príde model, ktorý je už roky známy na severoamerickom trhu. Takouto výnimkou sa stala Toyota Highlander a ukazuje dva zaujímavé javy. Jedným je, že veľké 7-miestne SUV tejto kategórie nám tu chýbajú ako soľ a ľudí na Slovensku skutočne zaujímajú. Tým druhým je schopnosť Toyoty priniesť podobné auto na náš trh, vďaka svojmu notoricky známemu hybridnému pohonu.
Práve vymakaný hybridný pohon, ktorý v redakcii považujeme za ten najlepší na trhu, dovolil Toyote priniesť na slovenský trh auto, ktoré nemá prakticky žiadneho priameho konkurenta.
A pokiaľ nie je toto možné označiť za extrémnu konkurenčnu výhodu, ktorou Toyota Highlander oplýva, neviem, čo by jej mohlo ešte viac dláždiť cestu k úspechu. Nič však nie je dokonalé a aj Highlander má svoje slabé stránky. Osobne mi však na nich nezáležalo. Ako ste však na tom vy?
Najväčší z rodiny
Áno, ide o najväčšiu Toyotu na našom trhu, čo je pri postavení Highlanderu k modelu RAV4 zjavné a pri modeli Land Cruiser viditeľné hlavne z hľadiska celkovej dĺžky. Z Highlanderu však dizajnérsky nedýcha toľko dobrodružstva ako z jeho vyššie spomenutých súrodencov.
Veľké rozmery naznačujú predpoklad, že Highlander ponúkne priestrannú kabínu a je celkom logické, že je tento predpoklad správny. Batožinový priestor ponúkne v 7-miesntej konfigurácii 241 litrov objemu. To je len o 45 litrov menej, než ponúkne kufor malej Toyoty Yaris. Pod jeho podlahou nájdete sadu na výmenu defektu, oko na ťahanie alebo plato. Rezerva sa nachádza v zadnej časti podvozku za zadnou nápravou.
VIDEO TU:
Siedmi a pohodlne
V 5-miestnej konfigurácii máte k dispozícii slušných 658 litrov objemu, čo je o 37 litrov menej než ponúkne veľký off-road Land Cruiser. Po sklopení prostredného radu sedadiel vám vzniká priestor od zadného sedadla až po hranu piatych dverí s dĺžkou viac než 2 metre. Podlaha batožinového priestoru sa však skláňa mierne smerom do vonku a netvorí dokonalú rovinu.
Do tretieho radu sedadiel sa vopchá aj 185-centimetrový chudý človek, no v tomto prípade musíte využiť posuvnú funkciu stredného radu a vytvoriť tak na šiestom a siedmom sedadle viac priestoru. Stredný rad seadiel je možné posúvať až v intervale 18 centimetrov a pri nasadaní do posledného radu ich môžete posunúť až po predné sedadlá, aby sa pasažierom pchalo dozadu čo najpohodlnejšie. Tejto halde priestoru a pohodliu vďačí auto rozmerným zadným dverám a rázvoru kolies na úrovni 2850 milimetrov.
Pri zemi, no kvalitne
Celkovo je priestor pre vodiča a spolujazdca štedrý a menší jedinci sa v ňom príjemne strácajú. Dokopy je na palube skoro 30 palcov dobrazovacej techniky, pričom na prístrojovej doske nenájdete digitálny štít, no len klasické budíky a 7-palcový displej palubného počítača.
Do tejto cifry som však nezarátal digitálne spätné zrkadlo. To vás poteší hlavne vtedy, keď vám na zadných sedadlách sedia vyšší pasažieri alebo máte v kufri vysoké predmety brániace vo výhľade. Digitálne spätné zrkadlo je však pre oči drobným nezvykom, keďže naň zaostrujú len do diaľky len zopár centimetrov, miesto desiatok metrov v odraze skutočného zrkadla.
Jediná správna cesta
Highlander je v krajinách EÚ predávaný výhradne s hybridným pohonom a vďaka tomu ho tu môže Toyota “bezbolestne” predávať bez toho, aby platila emisné pokuty za šesťvalcové motory, ktoré poháňajú Highlander v USA či v Austrálii. Pohon pozostávajúci z 2,5-litrového atmosférického štvorvalca bežiaceho na benzín a elektromotora na prednej náprave s ďalším elektromotorom poháňajúcim zadnú nápravu, je nám už známy z Toyoty RAV4. V Highlanderi však miesto 163 kW/222 koní produkuje výkon 183 kW/248 koní.
Čo je aj na auto s hmotnosťou kusisko cez 2 tony viac než postačujúce. Je pravdou, že vďaka maximálnemu krútiacemu momentu na úrovni len 239 Nm nie je akcelerácia nijak vzrušujúca. Skôr pôsobí lineárne a progresívne. Auto po dupnutí plynu na podlahu letí vpred, no pohon skôr pripomína veľký atmosférický motor, než turbomotor. Komfort na palube je skvelý, keďže auto využíva samonosnú karosériu a viacprvkové zavesenie zadnej nápravy. Náklony karosérie sú na auto tejto kategórie potlačené viac než dobre.
Celkovo však Highlander nie je žiadny atlét a s jeho masou je nutné narábať s rešpektom. Skôr ide o pokojného obra, čo som od neho vlastne aj čakal. Na auto týchto rozmerov je však spotreba na vynikajúcej úrovni. V meste som nameral len 6,5 litra na stovku, mimo mesta 5,8 a na diaľnici, kde už robila galibu aerodynamika vo vysokej rýchlosti, si auto vyžiadalo stále rozumných 9,2 litra benzínu na stovku.
Highlander si inak ako 248-koňovú štvorkolku nekúpite. Vďaka pomerne veľkým previsom karosérie, rázvoru kolies atakujúcim dĺžku 3 metre a celkovej dĺžke len niečo málo pod 5 metrov nečakajte od tejto pevnosti v teréne zázraky. V režime trail vás však vie dostať na nespevnené briežky a elektronika pohonu hľadá skrz delenie krútiaceho momentu priľnavosť na kolesách skutočne efektívne. Úprimne, z tohto auta som zostal veľmi milo prekvapený a mám pocit, že Toyota s ním bude celkom slušne skórovať.
Základná cena modelu – Toyota Highlander 2.5 Hybrid Dynamic Force 248 k AWD-i e-CVT COMFORT: 44 990 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Highlander 2.5 Hybrid Dynamic Force 248 k AWD-i e-CVT EXECUTIVE: 56 190 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 950 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + elektromotor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 2487 |
Najvyšší výkon benzínového motora:[kW (k)/ot./min.]: | 140/(190)/6000 |
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm/ot./min.] : | 239/4300–4500 |
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW (k)]: | 182 (248) |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,3 |
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]: | 6,6 - 7,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 658 |
Objem nádrže [l]: | 65 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 2015 – 2130 |
Rozmer pneumatík: | 235/55 R20 |
Dĺžka [mm]: | 4966 |
Šírka [mm]: | 1930 |
Výška [mm]: | 1755 |
Rázvor [mm]: | 2850 |