GR Yaris je auto, ktoré Toyota vyvinula v spolupráci so svojou športovou divíziou Gazoo Racing. A dlho sa rozhodovala, či do tohto projektu pôjde. Náklady boli vysoké, no túžba stvoriť niečo nezabudnuteľné bola silnejšia. A tak projekt posvätil sám Akio Toyoda, ktorý GR Yarisku aj testoval a ladil. Práve toto auto sa stalo športovou ikonou „cez noc“.
Základ karosérie a prednú nápravu darovala Yariska. Lenže aby dosiahli optimálne jazdné vlastnosti a aby si komponenty poradili s vysokým krútiacim momentom, museli zadnú nápravu prebrať z platformy GA-C, konkrétne z Corolly. Takže síce ide o Yaris, ale v úplne špecifickej forme. Nájdete tu špeciálnu prednú nápravu s pevným McPhersonom a zadnú s rovnobežníkovým zavesením. Ubudla dvojica dverí pre zadných pasažierov a samozrejmosťou sú ľahšie materiály ako hliník na kapote či dverách, alebo uhlíkové vlákna na streche. A to nielen pre ľahkosť, ale aj pre nižšie ťažisko.

Brzdy majú vpredu 4 piesty, hliníkový strmeň a kotúče s priemerom 356 milimetrov. Vzadu sú dvojpiestové s priemerom 297 milimetrov. No a samotné disky? 18 palcov. A v našom VIP pakete dokonca aj kované. Doteraz sme sa rozprávali o tom, čím je GR Yaris výnimočná. Ale čo má s bežnou Yariskou spoločné? Predné svetlomety, spätné zrkadlá a anténku na streche. Šialené, však?

Interiér takmer komplet účelový
Interiér v rámci faceliftu prekopali masívne. Palubná doska je kompletne odlišná a vyzerá ako v skutočnom pretekárskom aute. Prístrojový štít má 12,3 palca a sústredí sa vyslovene na výkonnostné ukazovatele. Osempalcové multimédiá popri tom surovom dizajne vyzerajú, akoby boli z úplne iného auta. Všetko je matné, ale multimédiá sú lesklé. Okrem toho tu nájdete kopu fyzických tlačidiel.

Pod kapotou GR Yarisu buble v princípe rovnaká motorizácia ako pred faceliftom. Nájdete tu jedna-šestku s turbom a tromi valcami. K tomu úplne logicky pohon všetkých kolies, o 19 koní zvýšený výkon na 280 koní a najvyšší krútiaci moment 390 Newtonmetrov. Ten narástol zas o 30. A to je na 1375-kilové auto majestátna dávka sily. Zrýchlenie na stovku? 5,2 sekundy. Najvyššia rýchlosť? 230 kilometrov za hodinu. A súčasťou upgradeu je aj úplne nová 8-stupňová automatická prevodovka GAZOO RACING Direct.

Nový špeciálny automat
My skúšame práve nový automat. Pri ňom sa snažili dosiahnuť čo najkratší čas podradenia. Auto na základe toho, ako svižne jazdíte, dokáže predvídať, kedy potrebujete podradiť. Takže nesníma len preťaženie, ale aj to, ako používate brzdu a plyn. A v rámci toho testovania a výskumu stihli zistiť, že s týmto automatom jazdci dosahovali lepšie časy na okruhu ako s manuálnou prevodovkou. Dokonca sa nebojí vytáčať až do 7000 otáčok!

Ďalšou novinkou je riadenie pohonu všetkých kolies. Na prednej aj zadnej náprave sa nachádzajú diferenciály Torsen, ktoré fungujú v troch režimoch. Navyše dokážu regulovať krútiaci moment tak, že v extrémnych prípadoch je možné posielať všetku silu iba na jedno koleso. To všetko s mechanikou, ktorá je ľahšia ako pred faceliftom.

Na reguláciu pohonu všetkých kolies tu máte separátny volič. V závislosti od vašej potreby si zvolíte režim Track, v ktorom ide od 60 do 70 percent sily na zadnú nápravu. Potom tu nájdete režim Gravel, tam to je takmer 50 na 50 s tým, že o trochu viac sily ide na predok. No a štandardný režim na bežné jazdenie si celý pomer síl rozdeľuje sám.
















Tých zmien je naozaj veľa. Ešte sme nespomínali napríklad o niečo nižší posed vodiča, vďaka čomu ste ešte viac ako na pretekoch. Ale toto auto nie je len o faktoch. GR Yaris je skutočne o zážitku. Počujete rachot, ktorý by ste z jedna-šestky nikdy nečakali. Umocnený hrubosťou trojvalca. Blowoff ventil, ktorý píska vždy, keď pustíte plynový pedál. Jednoducho zážitok.
Cena modelu od: Toyota GR Yaris GR Four MT6 – 47 990 eur
Cena testovanej verzie od: Toyota GR Yaris GR Four 8AT Gazoo Racing Direct – 50 790 eur
Záruka: 3 roky alebo 100 tkm
Objem motora [cm3]: 1 618
Počet valcov: 3
Výkon motora [kW (k) / ot.]: 206 (280) / 6 500
Najvyšší krút. moment. [Nm / ot.]: 390 / 3 250 – 4 600
Maximálna rýchlosť [km/h]: 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s]: 5,2
Spotreba WLTP kombi. [l/100 km]: 9,5
Prevádzková hmotnosť [kg]: 1 300
Objem palivovej nádrže [l]: 50
Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 3 995/ 1 805 / 1 455
Rázvor osí kolies [mm]: 2 560