TEST: Toyota GR Supra | Blažená prítomnosť

3752

Nie, nie som fanúšik filmov „Rýchlo a zbesilo“ a Toyota Supra sa ku mne dostala skrz videohry Gran Turismo. Musím však uznať, že vďaka americkej filmovej ságe spoznali toto ikonické japonské GT milióny fanúšikov áut po celom svete. Niektorým z nich však piata generácia športovej Toyoty nedáva spať a nie v dobrom zmysle slova.

Toyota Supra je totiž modlou automobilových nadšencov z 90-tych rokov, podobne ako Nissan Skyline R34 GT-R alebo Mazda RX-7. Mnoho ľudí sníva o tom, že tieto autá budú žiť naveky so svojimi ikonickými motormi, ich brutálnymi výfukovými symfóniami a aurou svojej doby. To je však nereálne.

Časy sú neúprosné, vojna politikov proti automobilom je v plnom prúde a Toyota nemohla spraviť lepší ťah, než si nájsť mocného spojenca. Tým však nebol nik iný, než BMW.

Na vlastné oči, prosím

Koncept Toyota FT-1, ktorý mal byť predzvesťou piatej generácie Supry, považujem za jednu z najlepšie zvládnutých štúdií posledných desiatich rokov. Toyota sa však držala späť a konečný produkt zaoblila a znormalizovala do takej miery, že na fotografiách budí rozpačité dojmy.

Obíďte si však novú Supru naživo a všimnete si niekoľko vzrušujúcich detailov. Zadku dominuje dvojica masívnych reálnych koncoviek výfukov, medzi ktorými sa nachádza hmlovka so spiatočkou v štýle svetla monopostu F1. Či už hovoríme o „kačacom“ zadnom krídle, veľkých nasávacích otvoroch na prednej maske či lízatku pod ním, Toyota Supra je naživo skrátka „iné kafe“.

Na zadku nájdete hmlovku v štýle motopostu F1, difúzor a dvojicu reálnych koncoviek výfukov

Môže sa vám zdať na fotografiách privysoká alebo málo agresívna a nie ste sami. Nech som robil čokoľvek, nevedel som pocit z reálnej prítomnosti pri aute zachytiť na fotografiách. Musíte ju vidieť naživo.

Kríženec

Kým gény BMW nie sú vôbec evidentné pri pohľade z exteriéru, v interiéri je signálov skutočne dosť. Začnime už len tak drobnými detailmi akými sú tlačidlá bezpečnostných systémov či ovládače sťahovania okien.

Interiér je akousi zmesou prvkov od BMW a konzervatívneho dizajnérskeho prístupu Toyoty

Celý interiér je prakticky poskladaný z elementov, ktoré dodali Bavori. Dokonca aj na volante nájdete tlačidlá, ktoré pochádzajú priamo z aktuálnych modelov BMW. Palubná doska vyzerá ako kríženec medzi novou Toyotou Corolla a BMW Z4.

Automatická 8-stupňová prevodovka ZF nemá chybu. Nie každý s nou dokáže to, čo machri z BMW. Lepšieho partnera pre stavbu športového auta si Toyota vybrať jednoducho nemohla.

Z interiéru nemáte taký pocit exkluzivity, aký na vás čaká v útrobách “Nemcov”, hlavne kvôli použitým materiálom, no vďaka európskej ergonómii a úrovni spracovania sa nemáte na čo sťažovať. V skratke, Japonci si síce požičali diely skladačky, no návod na poskladanie nechali na stole v Mníchove.

Božská bytosť

V tomto momente ukončujem polemiku o vhodnosti a miere partnerstva Toyoty a BMW a dávam si za povinnosť vysvetliť, čo táto spolupráca priniesla svetu motorizmu. Totiž, samotný šéf inžinier projektu Supra Tetsuya Tada povedal pre britskú platformu Drivetribe, že bez BMW by nová Supra vznikala ďalšie tri až štyri roky.

Teda jedným dychom dodáva, že do tej doby by mohli celý projekt skomplikovať hlukové či emisné regulácie. Vedúci vývoja ale dodáva, že nová športová pýcha značky má komponenty podvozka spoločné s nadchádzajúcou generáciou BMW M3. To by vysvetľovalo mnohé, pretože toto je jedno božské športové auto.

Prakticky sedíte na zadnej náprave a pred vami sa rozprestiera obria kapota zaberajúca tretinu dĺžku auta. Naštartovanie 3-litrového benzínového šesťvalca sprevádza mierne zahrmenie vo výfukoch. V normálnom režime je auto civilizované a viete s ním jazdiť ako s malou Yariskou, ktorá má o čosi horší výhľad z kabíny. To je však nepodstatné. Podstatné je to, čo sa začne diať, keď Supru poriadne chytíte pod krkom.

Predná kapota je v tvare mušle. Je obria, ťažká a má presah až k bokom auta.

Pokiaľ sa na tento akt ešte len chystáte, mali by ste stlačiť tlačidlo „SPORT“ a jedným stlačením ovládača stabilizácie aktivovať funkciu DSC, ktorá dovolí kolesám určitý preklz, no nenechá vás otočiť sa do „hodín“. Vyberiete sa na krásnu cestu plnú kriviek a začnete hľadať limity auta. Podvozok je prekrásne čitateľný a ešte predtým, než sa čokoľvek udeje, dáva vám dostatočné množstvo impulzov na to, aby ste prehodnotili situáciu a dvakrát si rozmysleli svoje správanie.

Krátkym stlačením tohto tlačidla aktivujete funkciu DSC, ktorá vám dovoľuje mierny preklz, no nenechá vás zabiť sa. Podržte ho na dve sekundy a máte auto plne vo svojich rukách.

Aj keď sa vám podarí odtrhnúť zadok a v šmyku letíte zo zákruty, všetky vstupy dokážete podvedome dávkovať v takom množstve, aby ste z danej situácie vyšli ako víťaz. Samozrejme, to sa bavíme o stave, kedy nad vami aj naďalej bdie elektronický anjel. Síce vás sleduje len „jedným očkom“ a nechá vás baviť sa, stále je tu pre vás.

Musím uznať, že po vypnutí všetkých elektronických pomôcok to dokážete s Suprou “prepáliť”. Choďte však na ňu postupne a spriatelíte sa relatívne rýchlo a bezbolestne.

Dlhým podržaním tlačidla stabilizácie sa zbavujete pomoci stabilizačného systému. Prejdete sa utiahnutými „esíčkami“ okresnej cesty a máte problém. Zamilovali ste sa do auta. Telepaticky točíte volantom a triafate sa na krajnice s milimetrovou presnosťou. Ste v nebi. Trápi vás, že je to pod kožou BMW? Komu by to len prekážalo?

S kým iným ako s BMW sa má automobilka spojiť, pokiaľ chce vyrobiť skvelé športové auto? Pokiaľ ste skutočne z tých, ktorí snívali o návrate legendárneho šesťvalca 2JZ, poviem vám to na rovinu: spravte si radosť a doprajte si starú Supru. Autá 90-tych rokov sú nenávratne preč a treba sa s tým zmieriť. Časy sa menia v blaženú prítomnosť.

Základná cena modelu – Toyota GR Supra: 69 990 €
Záruka: 3 rokov alebo km 100 000 km
Registračná daň: 2 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:250 (340)/5000-6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:500/1600-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,3
Spotreba - kombi [l/100 km]:7,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:590290
Objem nádrže [l]:52
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1535-1708
Rozmer pneumatík:235/40 R19
Dĺžka [mm]:4380
Šírka [mm]:1855
Výška [mm]:1295
Rázvor [mm]:2470