TEST: Toyota Auris – má sa Golf začať báť?

2811
" "
Toyota počnúc Aurisom zaviedla svoj nový dizajnový štýl, ktorý si medzičasom prisvojila aj nová Toyota RAV4. Nechceme nikomu vnucovať svoj názor, no podľa mňa je nový Auris veľmi pekné auto. Už keď som prvýkrát zbadal konkrétny kúsok, od ktorého som mal v ruke kľúče, povedal som si: „Tak toto áno“. Nový Auris sa mi proste páči.
Auto vyzerá zvonku úžasne, no bohužiaľ, interiér tak celkom nekorešponduje s exteriérom. Na základe extravagantného zovňajšku človek čaká vo vnútri niečo viac. Podľa mňa bol trochu krajší interiér predošlého Aurisu, ale ani ten nový nie je zlý. Až na tie „digitálky“ z 80-tych rokov minulého storočia, ktorých sa Toyota doteraz nezbavila. Na druhej strane, na palubnej doske im našli také miesto, kde sadli úplne perfektne. Navyše svoj účel si plnia dokonalo – stále viete, koľko je hodín.
Pozor na Kórejcov
Dizajn teraz ale nechajme bokom. Japonské autá patria medzi tie najlepšie vo všetkých smeroch a Toyota nie je výnimkou. Európska a ázijská kultúra je však totálne odlišná a aj japonské vnímanie kvality je tak trochu iné ako to naše. Vedenie automobilky Toyota dlho nechápalo, ako môžu novinári napísať, že auto má nekvalitný interiér, keď v ňom strávili iba týždeň. Za tak krátky čas ho teda nevystavili v podstate žiadnemu záťažovému testu a samozrejme nič sa nepokazilo. Japonci totiž vnímajú kvalitu tak, že kvalitné je to, čo dlho vydrží.
My to vnímame aj trošku ináč. Kvalitné je tiež to, čo dobre vyzerá a je príjemné na dotyk. Bohužiaľ, Japonci to zjavne doteraz nepochopili a musím tiež priznať, že Kórejci ich už dohnali, ak nie predbehli. Kórejské automobilky mali s týmto tak isto veľké a dlhodobé problémy, no dnes už môžem povedať, že napríklad taký Hyundai i30 má porovnateľný interiér s Toyotou Auris. Kia cee´d ho má dokonca lepší.
Emisie na prvom mieste
V nami testovanom aute pracovala pod kapotou klasická benzínová „jedna-šestka“. Motor nás prekvapil svojim veľmi tichým chodom. Ťažko povedať, či išlo o samotný motor, alebo či je odhlučnenie tak vynikajúce, no nech je to akokoľvek, nová Toyota Auris je pri jazde mimoriadne tichá. Ani na diaľnici motor prakticky nepočujete a to na šiestom prevodovom stupni točí pri 130 km/h 3 100 ot./min. Spotreba sa za daných podmienok pohybuje okolo 7,5 litra benzínu na 100 km. Do tejto hranice by ste nemali mať problém zmestiť sa aj v meste. Mimo neho stačí Aurisu aj o dva litre menej.
Odhlučnenie je teda vynikajúce, spotreba tiež prijateľná, no čo sa týka výkonu, musím priznať, že nás tento motor trošku sklamal. V dnešnej dobre prepĺňaných benzínových agregátov mu proste chýba krútiaci moment. Ak chcete, aby išiel, treba ho vytáčať. Motor sa však bráni. Reakcie na plyn sú asi také, ako keby ste plynovým pedálom dávkovali tenisové loptičky, ktoré padajú do vedierka. To je zavesené na váhach a kým nedosiahne vedro s loptičkami určitú hmotnosť, váhy sa nepohnú. A vy chcete, aby sa pohli, pretože iba vtedy ťuknú do škrtiacej klapky, ktorá bez toho viac benzínu do motora jednoducho nepustí. A to sa bavíme o najsilnejšej benzínovej pohonnej jednotke, ktorá sa do modelu Auris dodáva. Už základný motor 1.2 TSI v Golfe je oveľa potentnejší.
Nechápte ma zle, obyčajné atmosférické motory mám radšej ako tie prepĺňané, no mám ich rád najmä pre ich reakcie na plyn. Tie sú zväčša oveľa rýchlejšie ako pri prepĺňaných motoroch. Bohužiaľ, motor v Aurise je výnimkou. Vieme, že Toyota to vie spraviť aj lepšie, ale absurdné európske emisné normy vedú výrobcov do takých riešení, ktoré kazia vodičovi radosť z jazdy.
K dokonalosti jej veľa nechýba
 Nebyť toho motora, tak je Auris po šoférskej stránke celkom príjemné auto. Nový Auris sa totiž oproti svojmu predchodcovi výrazne zlepšil v jazdných vlastnostiach. Auto je nižšie, čo v súlade s vylepšeným zavesením kolies prispelo k minimálnemu nakláňaniu v zákrutách. Mimoriadna pochvala patrí posilňovaču riadenia, ktorý je síce elektrický, ale nepochybne patrí medzi tie najlepšie. Riadenie má primeraný odpor, je presné a má príjemne strmý prevod. Vysokou presnosťou sa môže pochváliť aj kulisa šesťstupňovej manuálnej prevodovky.
Resumé
Toyota Auris je dobré auto. Čakali sme ale, že bude lepšie. Chceli sme ju porovnať s Golfom, ktorý považujeme za jedno z najlepších áut v danom segmente. Auris by na to totiž mohol mať predpoklady. Bohužiaľ, nový Auris má bližšie skôr k Hyundaiu i30 ako ku Golfu. Čo samozrejme nie je zlé. Nechceme Toyote nijako krivdiť. Nový Auris je jedno moderné rodinné auto, ktoré je dostatočne priestranné, komfortné, dobre odhlučnené a bezpečné, no má však trochu menej lákavo spracovaný interiér a motor priškrtený emisnými limitmi. Presne ako Hyundai i30. Opakujem, toto nie je dehonestácia Toyoty, toto je pochvala za pokrok pre Hyundai.
Čo teda ten nový Auris? Auto ako také je úplne v poriadku, ale bohužiaľ, z Toyoty máme pocit, ako keby všetko stavila na kartu hybridnej technológie a tie bežné benzínové motory (a európske vnímanie kvality) tak trošku odsunula na vedľajšiu koľaj.
Základná cena modelu – Toyota Auris 1.33 Dual VVT-i Power: 13 490 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Auris 1.6 Valvematic Active: 14 990 €
Registračná daň na testované auto: 267 €
Motor
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem (cm3):
1598
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
97 / 6400
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
160 / 4400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
10,0
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
7,9 / 5,0 / 6,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
360
Objem nádrže (l):
50
Prevádzková hmotnosť:
1345-1375
Rozmer pneumatík:
215/45 R17
Dĺžka (mm):
4275
Šírka (mm):
1760
Výška (mm):
1460
Rázvor (mm):
2600

Toyota a Volkswagen sú dve najväčšie automobilky na svete. Volkswagen Golf bol vždy považovaný za etalón nižšej strednej triedy. Japonský automobilový gigant však na siedmu generáciu nemeckého bestselleru odpovedá novým Aurisom.