TEST: Subaru Impreza | Od podlahy nová

2664
" "

Meno ostalo, ale auto je úplne nové. S novou technikou však Impreza zmenila aj charakter. Zo športového kompaktu sa stala luxusná limuzína.

Známi sa ma zvyknú pýtať: „V čom teraz jazdíš?“. Keď som odpovedal: „Subaru Impreza“, každému padla sánka. Veď „Subaru Impreza“ sa ani nedá vysloviť bez patričnej dávky hrdosti na jazyku. Problém je však v tom, že každý si predstaví ten strašne rýchly modrý sedan s obrovským krídlom na zadku, ktorý kedysi vyhrával všetky rely po celom svete. Tá „moja“ Impreza bola červená a pod kapotou mala „jedna-šestku“ s automatom.

Nová platforma

Keď hovoríme o novej platforme, nemyslím tým len komponenty zavesenia kolies, ale celú spodnú časť vozidla. Ako diktuje dnešný trend, aj nová platforma od Subaru (s označením SGP) je modulárna, čiže vďaka variabilnému rázvoru aj šírke už bude Subaru stavať na tejto platforme všetky svoje ďalšie modely.

Oproti predchodcovi má platforma s karosériou o 70 až o 100 % vyššiu pevnosť. Subaru sa tak pripravilo na splnenie najvyšších požiadaviek na pasívnu bezpečnosť počas nasledujúcich desiatich rokov. Takýto skvelý výsledok sa podarilo dosiahnuť vďaka väčšej miere využitia vysoko pevných materiálov, ktorých podiel na štruktúre platformy a karosérie sa zvýšil zo 45 na 55 %, pričom pribudlo ďalších 5 % ultra vysoko pevných materiálov, spájaných tavným zváraním.

Vďaka novej podvozkovej platforme je na zadných sedadlách na danú triedu nečakane veľa miesta.

Otázkou je, čo urobilo takéto zásadné zvýšenie pevnosti a bezpečnosti s hmotnosťou vozidla? Spevnenie štruktúr, ale aj vyššia kvalita interiéru pridali 44 kg. Na druhej strane umožnilo použitie vysoko pevných materiálov a odľahčenie niektorých prvkov 50 kilogramov ušetriť. Výsledkom je zníženie hmotnosti o 5 kg, čo predstavuje hmotnostne neutrálne riešenie.

Luxusný interiér

Subaru je niečo medzi prémiovým a štandardným výrobcom. V luxuse sa možno špičke nevyrovná, ale minimálne technika prémiová je. To sa odzrkadľuje v trochu vyššej cene. Zákazníci Subaru ale dobre vedia, za čo platia. S príchodom posledných modelov však konečne narastá aj úroveň vypracovania interiéru, ktorá už zodpovedá cene, ktorú za auto zaplatíte. Za volantom novej Imprezy som sa cítil ako v skutočnej „prémiovke“. A nebolo to len použitými materiálmi a úrovňou spracovania jednotlivých povrchov. Podpísalo sa pod to aj výborné odhlučnenie a nečakaný komfort.

Úroveň vypracovania interiéru a kvalita použitých materiálov posúva novú Imprezu na úroveň prémiových automobilov.

Klasika pod kapotou

Nebolo by to Subaru, keby pod kapotou nemalo plochý motor s protibežnými piestami, takzvaný boxer. Ani nová Impreza nie je výnimkou. Atmosféricky plnená benzínová „jedna-šestka“ s automatom však nie je niečo, z čoho by ste mávali mokré sny. Navyše, ide o bezstupňovú prevodovku. Subaru síce tvrdí, že je najefektívnejšia, ale podľa mňa aj šoférsky najmenej zaujímavá. Minule, keď sme testovali Outback s 2,5-litrovým motorom, som prevodovku Lineartronic vychválil do nebies. Tento typ prevodovky však na to, aby fungoval správne, potrebuje silný motor. Zatiaľ čo o 2,5-litrovom motore sa to už dá povedať, o „jedna-šestke“, bohužiaľ, nie.

Preto treba rátať ako s vyššou spotrebou, tak aj s nie práve dychberúcou dynamikou. Je pravda, že mimo mesta sa nám darilo jazdiť aj za 6,5 l/100 km, čo je vzhľadom na to, že ide o benzínovú štvorkolku s automatom, ešte celkom dobrá hodnota. Na diaľnici však ubúda z nádrže 8 litrov benzínu každých 100 km, pričom v meste je to ešte o liter viac.

Malý displej v strede palubnej dosky zobrazuje viaceré užitočné informácie vrátane rôznych grafík systému EyeSight.

Rýchla jazda v génoch

O to viac človeka zamrzí ten výkon, keď zistí, aký potenciál má podvozok Imprezy. Čo však stratí na výkone, dobehne na jazdných vlastnostiach. Nízke ťažisko a rovnomerné rozloženie hmotnosti vďaka symetrickému pohonu všetkých štyroch kolies dodávajú Impreze stabilitu vlastnú len vozidlám značky Subaru. V novej generácii Imprezy je ťažisko ešte o 5 mm nižšie. K jeho zníženiu prispela samotná konštrukcia platformy, ale aj o 10 mm nižšie umiestnený kardanový hriadeľ a zadný diferenciál. O 10 mm sa znížila pozícia sedenia na predných i zadných sedadlách a bod, v ktorom má vodič opreté päty o podlahu, je teraz dokonca až o 20 mm nižšie. Aké to prinieslo výsledky? Okrem zlepšenej stability v priamom smere sa podľa interných dynamických testov zhruba o 8 km/h zvýšila rýchlosť prejazdu normovaným vyhýbacím manévrom, tzv. losím testom, čo Imprezu posunulo na úroveň športových vozidiel.

Prekvapil ma však aj komfort jazdy. Z novej Imprezy som mal pocit, akoby som jazdil v minimálne o triedu väčšej limuzíne. To auto je komfortné ako „päťkový Bavorák“ a zároveň sa krásne správa aj v zákrutách, čo je ideálna kombinácia.

Resumé

Impreza zásadne zmenila imidž. Už to nie je nekompromisný športiak, ale skôr luxusné a mimoriadne komfortné auto. Bezkonkurenčné jazdné vlastnosti jej však ostali, len k tomu pridala komfort, ktorý doteraz nebol tomuto modelu až taký vlastný. Na využitie potenciálu podvozka by to chcelo silnejší motor, ale rozvážnejším vodičom postačí aj táto „jedna-šestka“. Nebudete s ňou najrýchlejší, ale komfortom jazdy a kvalitou interiéru si vás bude nová Impreza hýčkať.

Základná cena modelu – Subaru Impreza 1.6i ES Classic: 19 990 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru Impreza 1.6i ES Style NAVI: 25 490 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:boxer, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1600
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:84 (114)/6200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:150 /3600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,8
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,0/5,5/6,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:385/1310
Objem nádrže [l]:-
Prevádzková hmotnosť [kg]:1359 - 1424
Rozmer pneumatík:205/50 R17
Dĺžka [mm]:4460
Šírka [mm]:1775
Výška [mm]:1480
Rázvor [mm]:2670