SUBARU: Čo priniesla nová platforma?

1939
" "

Spolu s premiérou novej generácie Subaru XV prišla do Európy aj nová Globálna platforma Subaru (SGP). Tak ako MQB u Volkswagenu alebo TNGA od Toyoty, nová platforma SGP je modulárna. Rázvor i šírka sú modifikovateľné, čo umožňuje postaviť na SGP všetky budúce modely značky.

Prečo je nová platforma výnimočná?

Nejde len o preladenie nastavení či nové komponenty zavesenia kolies, ale o úplne novú štruktúru celej spodnej časti vozidla, vrátane ochranného prstencového rámu, pomocných rámov náprav, samotného zavesenia i stabilizačných prvkov. Ciže aj to, čo bežne vnímate a cítite pri jazde, dostáva nový charakter.

A čo hmotnosť?

Otázkou je, čo urobilo takéto zásadné zvýšenie pevnosti a bezpečnosti s hmotnosťou vozidla. Spevnenie štruktúr, ale aj vyššia kvalita interiéru pridali 44 kg. Vysoko pevné materiály a odľahčenie niektorých prvkov zase ušetrilo 50 kilogramov. Nová platforma teda nepribrala, skôr pár kíl schudla.

Nižšie ťažisko, lepšia jazda

K lepším jazdným vlastnostiam, zvládaniu vyššieho priečneho i laterálneho preťaženia pomáha ťažisko znížené o 5 mm. K jeho zníženiu prispela samotná konštrukcia platformy, ale aj o 10 mm nižšie umiestnený kardanový hriadeľ a zadný diferenciál. O 10 mm sa znížila pozícia sedenia na predných i zadných sedadlách a bod, v ktorom má vodič opreté päty o podlahu, je teraz dokonca až o 20 mm nižšie. A výsledok? Mimo iného sa podľa interných dynamických testov zvýšila rýchlosť prejazdu normovaným vyhýbacím manévrom, tzv. losím testom, zhruba o 8 km/h.

Dvakrát tuhšia konštrukcia

Platforma s karosériou majú teraz o 70 či dokonca až o 100 % vyššiu pevnosť v porovnaní so súčasnými modelmi. Subaru sa tak pripravilo na splnenie najvyšších požiadaviek na pasívnu bezpečnosť počas nasledujúcich desiatich rokov. Podiel vysokopevných materiálov na štruktúre platformy a karosérie sa zvýšil zo 45 na 55 %, pričom pribudlo ďalších 5 % ultra vysokopevných materiálov, spájaných tavným zváraním.

Zmenil sa aj tvar ochranného prstencového rámu. Jeho dve bočné sekcie už neprechádzajú rovno dozadu v línii vozidla, ale jedna z nich na každej strane má tvar písmena S, čo uľahčuje pohltenie kinetickej energie pri náraze. Konštrukčné časti rámu sú pevnejšie a masívnejšie, majú väčší prierez. Posilnili sa aj spoje rámu s karosériou pomocou prídavných vnútorných panelov. Takéto riešenie spolu s masívnymi pomocnými rámami náprav znižuje prenos vibrácií a hluku od podvozku do kabíny. Prejazd priečnych nerovností je vďaka tomu tichší, komfortnejší.

Kinetickú energiu pri náraze pohltí aj kardanový hriadeľ. Jeho deformačná sekcia, ktorá programovo oddelí prednú od zadnej časti, sa zväčšila z 95 na 200 mm. Pri náraze zboku poskytuje účinnejšiu ochranu výrazne zosilnený stredný stĺpik medzi prednými a zadnými dverami, ktorý je teraz s karosériou prepojený tavným zváraním.

Originálne riešenie od konštruktérov

Zásadná novinka sa udiala na robustnom zadnom viacprvkovom nezávislom zavesení kolies. Stabilizátor, ktorý na súčasných modeloch prechádza vzadu za diferenciálom a je uchytený k náprave, už bude na nových Subaru pred zadnou nápravou, pričom bude na dvoch miestach ukotvený ku spodnej časti karosérie.

Toto riešenie znížilo bočné náklony karosérie až o 50 % bez zníženia komfortu. Nová platforma priniesla aj zlepšenie brzdných vlastností: skrátila sa brzdná dráha a výrazne sa zvýšila stabilita pri manévrovaní počas brzdenia. A už len čerešničkou na torte je vylepšená presnosť a odozva riadenia. Palec hore pre Subaru!