TEST: Škoda Scala | Šalamúnsky ťah

4854

Mladoboleslavská automobilka potrebovala nahradiť model Rapid Spaceback, no potrebovala ho vtesnať do špecifického segmentu. Vzala teda platformu ktorú využíva napríklad Volkswagen Polo a postavila auto blízke Volkswagenu Golf. Kompaktné rozmery má kombinovať s praktickosťou a zároveň nestáť automobilku veľa peňazí. Škoda Scala je hotovým šalamúnskym ťahom.

Či sa tento ťah podaril je z tlačových materiálov a podľa slov automobilky jasné. Škoda Scala má podľa dobrej tradície značky najväčší kufor triede, najviac priestoru na zadných sedadlách, vynikajúcu aerodynamiku a v podstate všetkého najviac.

Je to pravda, no má to svoje drobné úskalia, ktoré však nie sú tak závažné, aby auto nevyšlo z testov v dobrom svetle v novinárskych testoch a pri skúšobných jazdách zákazníkov. Značka sa sústreďovala presne na to, čo je podstatné.

Nový smer

Škoda sa skrz model Scala snaží striasť nálepky konzervatívnej značky, ktorá je považovaná za racionálnu voľbu. Odklonenie dizajnérskeho smeru od hranatých liniek k zaujímavejším tvarom sa podaril.

Predok vyzerá agresívnejšie s prižmúreným párom svetlometov a zadok upustil od klasickej svetelnej grafiky s dvojicou proti sebe uložených písmen „C“. Tento model je zároveň prvou Škodovkou, ktorá nemá na piatych dverách logo značky ale nápis „ŠKODA“.

Auto je to pekné, no viac než exteriérový dizajn zaujme jeho funkčnosť. Vynikajúca aerodynamika využívajúca otvory pred prednými kolesami, dlhý zadný spojler upratuje vzduch tečúci ponad auto a disky s aerodynamickým dizajnom vyzerajú ako zaujímavo, tak sú zároveň funkčné.

  ↓ NEPREHLIADNITE ↓ 

Smer, budúcnosť!

Smerovanie exteriérového dizajnérskeho jazyka sa zmenilo spolu s interiérovým. Škoda Scala prichádza s novým poňatím kabíny ako prvý model značky. Rozmiestnenie ovládacích prvkov dostáva aj naďalej neoblomne logické, no jednu výčitku by som mal. Na paneli klimatizácie máte dva otočné ovládače, ktoré ovládajú dve separátne zóny.

Multimediálny systém dostanete s maximálnou uhlopriečkou 9,2 palca

Pokiaľ však nechcete využiť automatickú funkciu vetrania ale radi by ste si intenzitu fúkania ventilátorov nastavili ručne, musíte vliezť do menu. Nie je to nič závažné, no vopred vás upozorňujem na komplikovanejší postup pri tejto procedúre. Zvyšok systémov a interiéru pôsobí kvalitne a priestranne.

Palubná doska prechodom na nový dizajnérsky prístup celkom opeknela

Vrch palubnej dosky má mäkké penové vyhotovenie a sedadlá s obložením dverí dostanete vo vyhotovení s textilom z mikrovlákien. Celkovo sedíte v omnoho hodnotnejšie pôsobiacom aute než akým bol Rapid Spaceback.

Klasické budíky dokážete vymeniť za virtuálny kokpit s 10,25-palcovou uhlopriečkou za príplatok 510 eur

Multimediálny systém síce trčí z palubnej dosky, no vďaka tomu sa omnoho lepšie ovláda, keďže si naň viete „ukotviť“ dlaň a tak voliť funkcie. Môžete ho mať s až 9,2-palcovou uhlopriečkou.

Sólová parketa

Z hľadiska interiérového priestoru je aktuálne Škoda Scala na druhom mieste v konkurencii hatchbackov segmentu C.

Scala ponúka najlepší priestor pre nohy a hlavu zadných pasažierov. Na zadných sedadlách je skutočne veľké množstvo vzduchu

Paradoxom je, že svojimi technickými základmi patrí skôr do priestoru medzi segmenty B a C. Modulárna platforma MQB A0 ktorú využívajú modely Volkswagen T-Cross či nové mestské SUV Škoda Kamiq dovolila konštruktérom natiahnuť rázvor kolies na úctyhodných 2 649 milimetrov a tým vytvoriť až 73 milimetrový priestor pre nohy priemerne vysokého pasažiera.

Scala ponúka najväčší batožinový priestor vo svojej triede, ktorý disponuje objemom 467 litrov. Po sklopení sedadiel narastie na 1410 litrov

Priestorom na hlavu je Scala tým najlepším modelom v segmente a to isté platí aj pre batožinový priestor, ktorý ponúkne masívnych 467 litrov. V tomto smere je ťažké niečo vytýkať.

  ↓ NEPREHLIADNITE ↓  

Na limit

Škoda natiahla architektúru MQB A0 z hľadiska dĺžky na úplný limit. Tento model bol však od jeho premiérových jázd označovaný za najlepšie jazdiaci model značky. Úprimne, s týmto tvrdením nemám žiadny problém. Pri športovej jazde v kopcoch a v utiahnutých zákrutách horských priesmykov však stabilizačná elektronika zasahuje skôr, než by som čakal a auto má tendenciu k miernej nedotáčavosti.

Za volantom vám ovládače padajú rovno do rúk

To je však pochopiteľné, keďže ide týmto pádom o veľmi bezpečne nastavený podvozok a systém, ktorý myslí o dva kroky vpred. Scalu sme testovali s 1,5-litrový motorom TSI, ktorý je s výkonom 110 kW/150 koní najsilnejšou jednotkou v ponuke. Na nemeckých diaľniciach vytiahol „tachometrovú“ rýchlosť 230 km/h.

Klasické budíky dokážete vymeniť za virtuálny kokpit s 10,25-palcovou uhlopriečkou za príplatok 510 eur

V medzimestskej premávke si vypýtal len 4,7 l/100 km, pri slovenskej „maximálke“ rovných 6 a v meste 5,2 l/100 km. Tieto hodnoty taktiež vysvetľujú, prečo by bol väčší 2-litrový motor TDI v ponuke jednoducho nepotrebný. Motor je po stránke efektivity výborný a pri nízkej záťaži dokáže bežať na dva valce.

Platforma MQB A0 umožňuje, aby boli pokročilé asistenčné systémy aplikovateľné z áut vyšších tried do modelov tých nižších

V spolupráci s o 10 milimetrov nižším príplatkovým podvozkom s funkciou Sport Chassis Control však inak opatrne naladený podvozok vylepšuje pocit z jazdy. Po zvolení režimu Sport zostanú elektronicky ovládané tlmiče tuhšie a dokážu spraviť zo Scaly minimálne o pol triedy lepší jazdecký stroj.

Scala nevzbudzuje vyloženú radosť z jazdy podobnú konkurenčným modelom so sofistikovanejšími podvozkami. Sústredí sa však na to, aby sa mal vodič s čím zaoberať, posádka sa nesťažovala a kufor s prehľadom stačil na zbalenie rodiny mieriacej na týždňovú dovolenku.

Základná cena modelu – Škoda Scala 1.0 TSI 70 kW 5°MP ACTIVE: 13 490 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Scala 1.5 TSI 110 kW 6°MP STYLE: 19 790 €
Záruka: 5 rokov alebo km 100 000 km
Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110(150)/5000 - 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250/1 500 - 3 500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,2
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]:-
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:467/1 410
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 243 – 1 402
Rozmer pneumatík:205/45 R18
Dĺžka [mm]:4 362
Šírka [mm]:1 793
Výška [mm]:1 471
Rázvor [mm]:2 649