TEST: Škoda Octavia RS – šprintér s batohom

1850
" "
Nová Octavia RS vyzerá fakt drsne. Keď som ju prvýkrát uvidel na fotkách, veľmi ma nenadchla, no osobné stretnutie je už iná káva. Nová Octavia je pekné auto, ale RS…ide z nej strach a rešpekt. Upravené nárazníky v kombinácii so zníženým podvozkom vytvárajú efekt široko „rozkročeného“ a stabilného auta. Celkový dojem ešte umocňovali 18-palcové disky kolies Gemini antracitovej farby, spoza ktorých vykúkali červené brzdiče. Čo viac si priať? Najviac sa mi ale páčila maska chladiča s čiernou farbou lakovaným lemom. Je to síce malý detail, ale robí veľký efekt. Asi aj preto je za príplatok. Ale stojí to iba 40 € a v cene sú už aj čierne spätné zrkadlá. Túto položku príplatkovej výbavy jednoducho treba zaškrtnúť. Bez debaty. Berte to ako povinnosť.

Plnohodnotné kombi
Aj interiér má ten správny športový nádych. Predné sedadlá nie len dobre vyzerajú, ale sú aj veľmi pohodlné a telu poskytujú dostatočné bočné vedenie. Čo sa týka priestrannosti, je to klasická Octavia Combi. Nechýba batožinový priestor s objemom až 610 litrov, ktorý sa môže pochváliť radom praktických riešení z radu „SimplyClever“ (pomôcky, ktoré držia batožinu na jednom mieste, obojstranná podlaha batožinového priestoru, či napríklad vrecko na kabát). To všetko v aute, ktoré je schopné uháňať rýchlosťou 244 km/h.

Najrýchlejšia Octavia všetkých čias
Nový motor s výkonom 162 kW (220 k), no hlavne úplne nová a ľahká konštrukcia, ktorej základom je platforma MQB, robí z tretej generácie Octavie RS historicky najvýkonnejšiu a najrýchlejšiu Octaviu. Veď na stovke je za necelých sedem sekúnd. Nová Octavia RS proste dokáže zatlačiť do sedadla naozaj poriadne. Druhý a tretí prevodový stupeň je síce trochu dlhší, ako by mohol byť, ale napriek tomu je zrýchlenie pôsobivé prakticky z akýchkoľvek otáčok. Azda najpôsobivejšie je zrýchľovanie pri 130 km/h. V situácii, kedy na diaľnici predbiehate a niekto rýchlejší sa zrazu vynorí za vami, stačí len dupnúť na plyn a predbiehací manéver je ukončený mihnutím oka. Žiadne podradzovanie, aby ste sa mohli čím skôr zaradiť vpravo. „RS-ka“ pôsobivo zatiahne aj pri 130 km/h na šestke.
Od vrcholného modelu sa však výnimočná jazdná dynamika akosi očakáva. Ešte väčším prekvapením je preto spotreba paliva. Škoda sa chváli, že v porovnaní s predchodcom sa im podarilo znížiť spotrebu o 19%. My sme sa presvedčili, že to nie sú iba marketingové „žvásty“. V meste sa dá s týmto 220-koňovým benzínovým autom jazdiť za niečo málo cez 8 litrov. Mimo mesta stačí najvýkonnejšej Octavii aj 6,5 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici je to o liter viac.

Resumé
Aj keby ste novú Octaviu RS zaparkovali na parkovisko plné Octavií, nemusíte byť automobilový expert, aby ste vedeli identifikovať ten jedinečný kúsok. Nehovoriac o iných autách. Nová Octavia RS proste budí rešpekt v akejkoľvek konkurencii. A čo tá priama? Nie je jej veľa. Ostré kombi v tejto triede ponúka už iba Ford (Focus ST). Veľkou výhodou Octavie RS je kombinácia rýchlosti a praktickej využiteľnosti. Je to naozaj pôsobivo svižné auto, pričom je až prekvapivo úsporné a hlavne komfortné. Ani na 18-palcových kolesách nie je jazda napriek športovému podvozku nepohodlná. Odhlučnenie je taktiež na vynikajúcej úrovni, čo je v tomto prípade možno až na škodu veci. Trošku zlovestných tónov vychádzajúcich z výfuku by najsilnejšej Octavii veru neuškodilo.


Základná cena modelu
 – Škoda Octavia Combi 1.2 TSI (63 kW) Active: 15 190 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI: 26 260 €
Registračná daň na testované auto: 1 157€

 

Motor
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
162 (220)/4500-6200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
350 /1500-4400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
244
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
6,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
7,7/5,3/6,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
610/1740
Objem nádrže [l]:
50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1447
Rozmer pneumatík:
225/45 R17
Dĺžka [mm]:
4685
Šírka [mm]:
1814
Výška [mm]:
1452
Rázvor [mm]:
2676

Zbadať na ceste športové kombi je asi tak pravdepodobné, ako vidieť niekoho pri džogingu s ruksakom na chrbte. Napriek tomu ponúka nová Octavia Combi vo verzii RS pozoruhodnú kombináciu rýchlosti a využiteľnosti.