TEST Škoda Kodiaq Sportline 4×4: Keď Batman pôjde do dôchodku

2587
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Škoda Kodiaq Sportline je kus dobrého auta. V našej špecifikácii si však za neho vypýtajú takmer 50-tisíc. Oplatí sa aj za tie peniaze?

Ak sa povie “Škoda”,  Kodiaq asi nebude prvým autom, ktoré sa vám vybaví. Na Slovensku najpredávanejšia Fabia a celosvetovo najpredávanejšia Octavia sú modely s dlhodobou históriou. Kodiaq síce prišiel až v roku 2016, ale priniesol so sebou niekoľko “naj”. Najväčšie auto značky či najväčší batožinový priestor. Okrem toho je prvým SUV s okrídleným šípom.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Z hľadiska dizajnu ho poznáte zhora aj zdola. Prvýkrát sme sa s ním naživo stretli minulú jar na predstavení. Potom sme sa za ním v lete vybrali až do Francúzska na prvú jazdu. Následne sme otestovali nový Kodiaq RS s benzínovým pohonom a 245 koňmi. A teraz tu máme, naopak, vrchol naftovej ponuky. Navyše v atraktívnej špecifikácii SportLine.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Black-on-Black

Práve tá je špecifická čiernymi prvkami exteriéru aj interiéru. Hovoríme najmä o detailoch prednej masky, označeniach na zadnej časti auta a ďalších, ktoré umocňujú dynamický a prémiový vzhľad. A nezabúdame ani na 19-palcové disky Triglav pomenované podľa hory v Slovinsku.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Takže čierno-čierna. Alebo, ak by sme zobrali do úvahy slovenskú hiphopovú tvorbu, Black on Black. Auto v tejto špecifikácii vzbudzuje neuveriteľný rešpekt a máte z neho pocit ako z vládneho vozidla. Keď tento Kodiaq uvidíte za sebou, stuhne vám v žilách krv a budete čakať, kedy na vás začne blikať majákmi.

Ak by sa Batman rozhodol odísť do dôchodku, Kodiaq by mu svojím dizajnom dokonale ulahodil. A jazdnými vlastnosťami tiež. Ale o tom potom.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

V interiéri si okrem čiernej úpravy sedadiel, palubnej dosky, stropu a mnohých detailov všimnete výrazný technologický kontrast. Zarazilo nás, že zatiaľ čo multimédiá Columbus sú tými najluxusnejšími v ponuke, pred vodičom sa stále nachádza analógový prístrojový štít s neveľkým displejom Maxi DOT.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Multimédiám inak nie je čo vytknúť. Fungujú spoľahlivo, podporujú aj bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto, majú vlastnú navigáciu a v našej výbave aj prémiovú audiosústavu Canton. V porovnaní s predošlým Kodiaqom je interiér pocitovo oveľa kvalitnejší a dokonale odhlučnený aj vo vysokých rýchlostiach a na nerovnostiach.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Praktickosť

Priestorom na palube vysiela Škoda jasný odkaz, že Kodiaq od začiatku vyvíjala s maximálnym ohľadom na praktickosť a komfort. Na jednej strane veľmi komfortné, i keď športové sedadlá. Na druhej strane obrovský priestor pre cestujúcich vzadu. Zopakujeme, obrovský! No a zabudnúť nesmieme ani na množstvo odkladacích priestorov, tak ako sa na rozmerné SUV patrí.

Sedadlá veľmi dobre držia. Ale pozor pri nastupovaní, aby ste si “nevypoužívali” bočné vedenie sedáka. Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

V batožinovom priestore ponúkne Kodiaq úctyhodných 835 litrov objemu na akýkoľvek váš náklad a posuvnú lavicu zadných sedadiel, vďaka ktorým môžete priestor vzadu ešte zväčšiť. My obzvlášť chválime prvky Simply Clever v batožinovom priestore, ktoré umožňujú prevoz menších nákladov bez toho, aby lietali po celom kufri.

Odkladacie priestory? Vy sa pýtate, Kodiaq hovorí áno. Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Najsilnejší nafťák

Pod kapotou máme rovných 200 koní pochádzajúcich z dvojlitrového naftového štvorvalca, ktoré sa prostredníctvom sedemstupňovej prevodovky prenášajú na všetky štyri kolesá. Aj s krútiacim momentom 400 newtonmetrov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Čísla sú jasné. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy je tretím najrýchlejším v ponuke Kodiaqu. Rýchlejšie to zvládnu len dve benzínové špecifikácie. Jednou z nich je, samozrejme, verzia RS. Priaznivcov nafty však pravdepodobne zaujmú iné čísla. Napríklad WLTP-spotreba okolo 6,5 l/100 kilometrov alebo možnosť ťahania až 2,5-tonového brzdeného prívesu. Veľkou nevýhodou je, že pri takýchto výborných deklarovaných schopnostiach nám Škoda do testovacieho Kodiaqu nepribalila ťažné zariadenie.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Sebavedomie pod zadkom

Jazdne Kodiaq ponúka presne to, čo od neho ako od ťažkého naftového SUV môžete očakávať. Reakcia dvojspojkovej prevodovky na plynový pedál je oneskorená, pravdepodobne za účelom minimalizovania spotreby a emisií. Komu je však jazda dvojičkou nafta-DSG známa, rýchlo si nájde cestu aj k tomuto Kodiaqu.

Bonifác mi vysielačkou hlási, že Kodiaq Sportline sa mu pozdáva…
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

V zákrutách stabilita sedanu, v teréne istota SUV. Jazda vysokými rýchlosťami v teréne, ktorú si môžete pozrieť aj v našom videoteste, je stále pohodlná a vaše pudy sebazáchovy pokojne oddychujú. So svetlou výškou pod 17 centimetrov nepatrí medzi najvyššie položené SUV, no prejazdy zablatenými koľajami zvláda bez zaváhania.

Bonifáca už fotenie nebaví. Radšej by sa išiel šantiť do terénu…
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Kodiaq je vybavený aj režimom Off-Road, ktorý uľahčuje jazdu v teréne. Plynový pedál sa stane menej citlivým, aby ste sa nezahrabali, a funkcia Auto Hold vám bude pomáhať v náročných situáciách. No a chýbať nemôže, samozrejme, ani asistent zjazdu z kopca.

“Terén? My sme šli terénom?” – Škoda Kodiaq Sportline, 2022
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Na palube Kodiaq ponúkne dokopy 5 jazdných režimov. SPORT. Citeľne tuhšie riadenie a automatická prevodovka preraďuje o niečo neskôr. ECO. Riadenie je oveľa jemnejšie a prevodovka sa snaží bičovať spotrebu čo najviac, ako to len ide. No a okrem toho tu je ešte režim NORMAL, INDIVIDUAL a SNOW pre jazdu v snehu. Aj keď je medzi režimami cítiť rozdiel, Kodiaq nezaprie fakt, že je takmer dvojtonovým naftovým SUV.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Tak si to zhrňme. Škoda Kodiaq Sportline 4×4 s výkonom 200 naftových koní je skutočne výborným autom. Jeho jedinou nevýhodou je absencia ťažného zariadenia. To si však môžete bez problémov dokúpiť. Potom tu je ešte relatívne vysoká cena, ktorá zospodu líže hranicu 50-tisíc. Ak však budete využívať jeho plný potenciál, nebudete ľutovať.

Základná cena modelu – Škoda Kodiaq Active 1,5TSI 150k 6MT: 27 370€
Základná cena testovanej verzie – Škoda Kodiaq Sportline 2,0TDI 200k 7AT: 46 320€
Euro NCAP: 5* (2017)
Registračná daň: 870€

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:147 (200) / 3500-4200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 / 1750-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:218
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,7
Spotreba - WLTP kombi novaná [l/100 km]:6,4 - 6,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:835
Objem nádrže [l]:58
Prevádzková hmotnosť [kg]:1795 - 1968
Dĺžka [mm]:4699
Šírka [mm]:1882
Výška [mm]:1688
Rázvor [mm]:2790