TEST: Škoda Kodiaq RS | Jeho revírom je diaľnica

391

Škoda obohatila modelový rad Kodiaq o verziu RS. Najväčšie SUV značky dostalo silnejšiu motorizáciu a výraznejší styling.

Kodiaq je na trhu už niekoľko rokov a za ten čas stihol trochu zovšednieť. Športové doplnky, nádherné 20-palcové disky a veľké koncovky výfukov dodali autu nový šmrnc. Bolo zaujímavé sledovať, koľko pozornosti dokázalo auto pritiahnuť.

Kodiaq RS je vďaka zadným koncovkám výfukov ľahko rozpoznateľný.

Zanechá dojem

Exteriér neprešiel žiadnymi dramatickými zmenami. Maska chladiča a spätných zrkadiel v čiernej farbe je už známa z výbavy Sportline. Výraznejšie tvarovaná spodná časť predného nárazníka, sýta modrá farba a disky kolies v RS dizajne však dodali autu dynamický výraz. Spodná čast predného nárazníka je oproti civilnejším výbavám výraznejšie tvarovaná. Na zadnej strane zaujme výrazná červená linka tiahnuca sa po celej šírke karosérie. Rozmerné koncovky výfukov sú vkusne umiestnené pod zadným nárazníkom. Škoda len, že nie sú obe funkčné.

Čierna maska chladiča dodáva autu dynamický výraz.

Celkovo auto zvonku pôsobí jemne agresívnym, nie však arogantným dojmom. Páči sa mi jeho mohutnosť a vyvážené proporcie.

V duchu RS

Športový volant a výrazne tvarované sedadlá osviežujú pomerne konzervatívny interiér. Mohutná palubná doska je tvorená kvalitnými materiálmi s výborným zlícovaním jednotlivých dielov. Rušivo pôsobí iba veľká plocha na palubnej doske pred spolujazdcom pokrytá lesklým „karbónovým“ dekorom.

Na mohutnej palubnej doske vynikne športový volant.

Digitálny prístrojový panel ponúka na výber z mnohých obrazoviek vrátanie možnosti zobrazenia navigačnej mapy. Infotainment s impozantným 9,2-palcovým displejom je vďaka veľkým ikonám ľahko ovládateľný, no jeho umiestnenie odvádza pozornosť od diania na ceste.

Panel ovládania ventilácie je prehľadný, použitý klavírny lak je však nepraktický. Páči sa mi tvar a vypracovanie voliča automatickej prevodovky a stredového tunela.

Na digitálnom prístrojovom paneli nechýba zobrazenie navigačnej mapy.

Predné sedadlá čalúnené kožou a alkantarou s integrovanými opierkami hlavy vyzerajú efektne, dostatočne bezpečne však budú pre osoby do 180 cm. Vyšší budú jednoducho prečnievať. Chválim dĺžku a šírku sedákov, bočné vedenie ako aj nastaviteľnú bedernú opierku v štyroch smeroch. Posed je pohodlný, ale aj v najnižšej polohe sedadla stále pomerne vysoký.

Predné sedadlá nielenže dobre vyzerajú, ale poskytujú aj primerané pohodlie.

Priestorové podmienky vpredu ako aj vzadu sú veľkorysé a musia vyhovovať každému. Chválim polohovateľnú a mäkkú opierku pravej ruky. Ponuka odkladacích priestorov v interiéri je klasicky bohatá a rozumne členená. To isté platí aj o rozmernom batožinovom priestore s množstvom „Simply Clever“ riešení v podobe rôznych priečinkov, háčikov, odnímateľného svietidla, dvojitého dna a ďalších. Oceňujem možnosť posuvu a polohovania zadných sedadiel delených v pomere 2:1.

Batožinový priestor ponúka veľký objem a množstvo „Simply Clever“ riešení.

Diaľničný expres

Pri výbere motorizácie pre Kodiaq RS Škoda siahla po, v súčasnosti, najsilnejšom koncernovom vznetovom štvorvalci. Svoj pôvod nezaprie, je však dobre odhlučnený a po zahriatí neprodukuje žiadne vibrácie. Napriek použitiu dvoch turbodúchadiel sa nepodarilo odstrániť relatívne dlhé oneskorenie reakcie motora na stlačenie plynového pedála. Po nadýchnutí motor poskytuje silný záťah hlavne v oblasti stredných otáčok. Dvojspojková sedemstupňová prevodovka mu sekunduje rýchlym a logickým radením jednotlivých rýchlostí. V nízkych rýchlostiach však zvykne motor podtáčať, čo nezmení ani jej prepnutie do športového režimu.

Prepínanie medzi jednotlivými jazdnými režimami je jednoduché.

Podvozok je aj v prednastavenom režime Normal pomerne tuhý. Jeho charakteristika sa dá ovplyvniť zmenou jazdného režimu. Zároveň sa tým mení aj odpor posilňovača riadenia, odozva motora na akcelerátor a zvuk motora, resp. zvuk, ktorý je produkovaný zvukovou membránou pri výfukovom potrubí. Problémom pre niekoho može byť fakt, že sa okrem jazdného režimu Eco a Individual nedá vypnúť.

Bežné nerovnosti slovenských ciest nepredstavujú pre Kodiaq žiadny problém, väčšie výtlky sú už počuť a cítiť aj v režime Comfort, čo pripisujem ťažkým 20-palcovým kolesám. Podvozok poskytuje autu isté jazdné vlastnosti aj vďaka systému XDS+, ktorý v zákrute pribrzďuje vnútorné koleso. Stabilizácia je v režime Sport nastavená pomerne benevolentne a dovolí sa šoférovi aj trochu zabaviť. Auto sa v zákrutách príliš nenakláňa a dokáže ich na pomery triedy prejsť prevapivo vysokou rýchlosťou. Rozdiely medzi jazdnými režimami sú pomerne výrazné, nemusia však vyhovovať každému. Režim Individual dovolí nastavenie jednotlivých prvkov presne podľa vkusu vodiča.

Riadenie je priame a presné, v športovom režime však posilňovač kladie priveľký odpor. Potešil má účinok a dávkovateľnosť bŕzd, ktoré nemali s relatívne ťažkým autom žiadny problém. Aerodynamický hluk prenikal do interiéru vo zvýšenej miere iba pri veternom počasí alebo pri rýchlostiach vysoko prevyšujúcich povolené limity. Hluk od podvozka bol citeľný iba pri jazde na drsnom povrchu. Tieto vlastnosti auto predurčujú hlavne na dlhé a pohodlné diaľničné presuny. Vzhľadom na výkonný motor a slušný podvozok mu nie sú cudzie ani okresky. V meste sa s autom napriek jeho rozmerom manipuluje dobre, čomu pomáha priemer otáčania iba 11,6 metra a zadná parkovacia kamera s výborným rozlíšením.

Priemerná spotreba bola priamoúmerná spôsobu jazdy a pohybuje sa medzi 7 – 9 litrami. Plynulá diaľničná jazda ju však, napriek nie práve najlepšej aerodynamike, dokázala udržať na prijateľnej úrovni. Pri pomerne častom využívaní dynamiky auta som jazdil za 7,7 litra na 100 km.

Verdikt

Kodiaq aj napriek označeniu RS ostáva hlavne vysoko praktickým autom. Výkonný motor a športový styling mu však dodáva sebavedomie a určitú korenistú príchuť. Napriek sebavedomej cene si myslím, že sa s ním budeme stretávať pomerne často.

Základná cena modelu – Škoda Kodiaq ACTIVE 1.5 TSI ACT 110 kW 6° MP: 23 790 EUR
Základná cena testovanej verzie – Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI SCR 176 kW 7° AP 4×4: 49 990 EUR
Záruka: 5 rokov/100 000 km (za príplatok 150 000 km)

Registračná daň: 1 250 EUR

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1 968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:176(239) /4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:500/ 1 750 – 2 500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:221
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,9
Spotreba - kombinovaná (WLTP)[l/100 km]:7,6 – 8,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:520 – 715
Objem nádrže [l]:60 + 20 SCR
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 880 – 1 998
Rozmer pneumatík:235/45 R20
Dĺžka [mm]:4 699
Šírka [mm]:1 882
Výška [mm]:1 686
Rázvor [mm]:2 790