TEST: Škoda Kamiq | Tretí do partie

1115

Spomínam si, akoby to bolo včera. Škoda predstavovala SUV Kodiaq na premiére v Berlíne a celá Európa sa pozerala. Necelý rok na to prišiel v Štokholme na svet menší model Karoq a každému bolo jasné, kam tým značka smeruje. Mediálny ošiaľ sa upokojil a značka predstavila svoje najmenšie SUV Škoda Kamiq na tohtoročnom ženevskom autosalóne. Tretí z modelov prišiel konečne do partie.

Plnohodnotné portfólio s tromi modelmi SUV je niečím, čo značka svojej klientele jednoducho dlžila. Koncern Volkswagen si dal načas, nechal konkurenciu vychytať chyby, preskúmať zákutia trhu a potom udrel svojim arzenálom. Do neho patrí aj Škoda Kamiq, ktorá to na rozdiel od Karoqu alebo Kodiaqu nemá vôbec ľahké.

Stojí proti desiatkam konkurentov, ktorí sa predbiehajú v bláznivosti dizajnu či zvádzajú boje o milimetre. Prečo by vás mal však Kamiq zaujímať?

Pomaly

Povedal som to hádam tisíckrát a pre veľký úspech to zopakujem. Značku Škoda považujem za jednu z najkonzervatívnejších výrobcov na trhu. To opatrné našľapovanie inžinierov, dizajnérskeho oddelenia a hlavne manažmentu je evidentné už roky.

Škoda Kamiq z tohto hľadiska nijak nevybočuje z rodinných konvencií. Značka dokonca na prednej maske aplikovala overený dizajnérsky smer, pri ktorom sedia denné LED svetlomety nad tými hlavnými. LED svetlomety zároveň slúžia ako dynamické smerovky, no to tiež nie je žiadne revolučné riešenie.

Jednu vec však musím spomenúť hlavne pre tých, ktorí sa ešte nestretli s Kamiqom tvárou v tvár. Auto pôsobí robustne a na pohľad budí rešpekt minimálne o číslo väčšieho Karoqu. Vzbudiť tento dojem sa Škode skutočne podarilo.

Poriadok

Nie je lepšej rany na istotu, ako zasadnúť do interiéru Škody. Je to ako zásuvka na bielizeň samotného perfekcionistu. Všetko je čisté, ožehlené, zoradené podľa farby a zimného vzoru. Kamiq má ale niekoľko špecifík. Intenzita vyhrievania sedadla sa neindikuje farebnými LED diódami, ako vo väčšine áut, ale zobrazením piktogramu na displeji klimatizácie.

Interiér je prehľadný a typicky „škodovácky“

Škoda taktiež mierne predbehla dobu a podobne ako v Scale dala do interiéru miesto klasických konektorov USB, štandard USB-C, a to rovno v štyroch kusoch. Dva sa nachádzajú v stredovom tuneli a dva pod výduchmi klimatizácie pre zadné sedadlá. Je to skvelý nápad, ktorý dáva menej priestoru na to, aby ste si nalomili či znehodnotili konektory pri ich napájaní počas jazdy.

10,25-palcový virtuálny kokpit vám bude hovoriť pane za príplatok 520 eur

Budete si ale musieť nakúpiť nové káble. Zároveň však musím oceniť, že systém Amundsen disponuje externými dotykovými tlačidlami funkcií. Celým infotainmentom sa orientujete omnoho lepšie a pohotovejšie, pokiaľ nemusíte kvôli každej drobnej zmene otvárať plne dotykové softvérové menu.

Hostiteľ

Modely Škoda boli okrem skvelej ergonómie vždy pohodlné a priestranné. Kamiq nie je výnimkou a všetkých svojich pasažierov pohostí štedro v každom jednom rozmere. Na zadných sedadlách by ste mohli pokojne zvládnuť cestu k moru, no len za predpokladu, že budete za šoférom a spolujazdcom sedieť len dvaja.

Priestor na zadných sedadlách je na malé SUV veľmi dobrý

Vtedy vám ponúkne Kamiq výbornú mieru komfortu, hlavne vzhľadom na to, že ide o najmenšie SUV značky. Aj napriek tomu, že tento model neponúka možnosť posúvania zadnej lavice, ktorou by ste mohli variabilne upravovať veľkosť kufra a pozíciu zadných sedadiel, dokáže ponúknuť až 400-litrový kufor.

Batožinový priestor ponúkne objem 400 litrov a po sklopení sedadiel narastie na 1395 litrov

V rámci triedy ide o veľmi slušný údaj. Za príplatok môžete mať dokonca sklápateľné sedadlo spolujazdca, čo vám umožní prenášať naprieč interiérom predmety dlhé až 2,5 metra. Túto možnosť však nie je možné zlúčiť s balíkom Dynamic Paket.

Miesto športových sedadiel by som uprednostnil klasické sedadlá s možnosťou sklopenia spolujazdcovej strany. Osobne mi chýbala možnosť nastavenia opierky hlavy.

Jeho súčasťou sú športové sedadlá s výrazným bočným vedením, ktoré nie je možné kvôli vysokej konštrukcii zložiť k podlahe. Pokiaľ by ste sa trápili s tým, či si vybrať športové sedadlá alebo možnosť sklopiť spolujazdcovo operadlo k sedáku, vyberte si tú druhú možnosť. Športové sedadlá sú síce pohodlné, no nemajú nastaviteľnú opierku hlavy, a to vám môže chýbať.

Všestranný

Samozrejme, hovoríme o situáciách, kedy sa nachádzate na spevnených cestách. Tento komfortný prvok si zvykne vypýtať daň v podobe náklonov v zákrutách, no konštruktéri našli po tejto stránke veľmi dobrý kompromis. Zvolil by som však kolesá s menším priemerom, pretože 18-palcové disky môžu spôsobovať mierny diskomfort.

Kamiq nemá pohon všetkých štyroch kolies a vzhľadom na jeho konštrukčné základy ho nebude mať ani v budúcnosti. Ide však o najlepší kompromis z hľadiska podvozka, ktorý prináša ponuka SUV značky.

NEPREHLIADNITE:

Pri dynamickej jazde je prekvapivo obratný, v meste mu hrajú do karát kompaktné rozmery a na diaľnici z neho ide dojem väčšieho auta, než akým v skutočnosti je. Silnejšia z dvoch verzií trojvalca 1.0 TSI produkuje 85 kW/115 koní.

7-stupňová prevodovka DSG je pri voľbe motora 1.0 TSI príjemným komfortným prvkom

So 7-stupňovou prevodovkou DSG si rozumie dobre a osobne by som túto kombináciu odporučil. Spotreba benzínu pri jazde po diaľnici je na úrovni 6,2 litra pri konštantnej rýchlosti 130 km/h a v meste dokáže v záležitosti od podmienok padnúť pod hranicu 6 litrov. Mimo mesta počítajte s osciláciou okolo piatich litrov pri priemernej rýchlosti nad 70 km/h.

Základná cena modelu – Škoda Kamiq 1.0 TSI 70 kW/95 k 5° MP ACTIVE: 14 990 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Kamiq 1.0 TSI 85 kW/115 k 7° AP STYLE: 21 730 €
Záruka: 5 rokov alebo km 100 000 km
Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:85(115)/5 000 - 5 500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200/2 000 - 3 500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,0
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]:5,5-6,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:400
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 251 - 1 410
Rozmer pneumatík:215/45 R18
Dĺžka [mm]:4 241
Šírka [mm]:1 793
Výška [mm]:1 531
Rázvor [mm]:2 651