TEST Škoda Enyaq iV: Zaťažkávacia skúška… alebo boriči mýtov

1489
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Škoda Enyaq iV už nie je žiadnou novinkou. Čítali ste o nej, videli ste o nej videá a aj my sme už párkrát písali o tom, že ide o naozaj dobrý kus elektromobilu. Aký je Enyaq v skutočnom živote? Platia ešte mýty o elektromobilite?

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Rýchly brífing

Škodu Enyaq iV predstavili v roku 2020 ako prvý čistokrvný elektromobil značky. Postavený je na platforme MEB určenej pre elektromobily a nemá žiadneho spaľovacieho súrodenca. Spomedzi elektromobilov ale súrodencov má. Jeho zovňajšok sa hrdí exkluzívnou maskou Crystal Face, ktorá povyšuje plastové prekrytie mriežky chladiča na novú úroveň. Je výborne aerodynamicky vymyslená a dosahuje koeficient odporu vzduchu lepší ako niektoré podstatne menšie hatchbacky.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

V interiéri ide o priestranné auto, ktoré čerpá výhody z elektrickej platformy a ponúka množstvo miesta na nohy a v kufri úctyhodných 585 litrov. Všetko, čoho sa dotknete, pôsobí robustne a povedome. A ešte jedna drobnosť. Na jedno nabitie prejde Enyaq iV podľa tabuliek až 450 kilometrov. Tak, brífing ste zvládli, poďme na to.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nabiť a vyraziť

V rámci nášho testu, ktorý si budete čoskoro môcť pozrieť aj na našom YouTube, sme sa vybrali z Trnavy do Bachledovej doliny. Cesta merajúca viac ako 300 kilometrov kombinovala jazdu po okreskách, jazdu po serpentínach a jazdu po diaľnici. Navyše, v absolútnom meradle mala naša trasa celkom slušné prevýšenie.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Prvým z „mýtov“ je, že s elektromobilom treba jazdiť pomaly. Tento mýtus je pravdivý, ak chcete čo najďalej zájsť. Čím rýchlejšie idete, tým vyššia je spotreba. A práve preto výrobcovia občas udávajú dojazd nielen v kombinovaných podmienkach, ale aj v meste. A ten môže byť vyšší aj o 150 kilometrov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Na nabíjanie treba myslieť

Určite preto chápete, že na spomínaný dojazd sme sa spoliehať nechceli, a tak sme si naplánovali nabíjacie zastávky na ČS Slovnaft Budča a AquaCity Poprad. K tomu plná batéria v Trnave a hor sa na cesty.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak zlé jazyky hovoria, že nabíjanie elektromobilov trvá nekonečne dlho, nehovoria pravdu. Po prvé, nabíjacie rýchlosti sa stále zvyšujú a nabitie trvá stále menej. A i keď trvá viac ako tankovanie, môže vám zabrať menej času. Ak používate elektromobil, mali by ste ho nabíjať na mieste, kde by ste trávili čas aj bez toho, aby ste naň išli iba za účelom nabíjania. V práci, doma v garáži… Je to podstatne lacnejšie ako tankovanie a zároveň to nie je žiadna zachádzka. A na dlhé trasy… Záleží na tom, či ste ochotní čakanie na komerčnej nabíjačke raz za čas strpieť.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pri cene treba porovnávať porovnateľné

Elektromobily sú drahé. To je fakt a mení sa len pomaly. Ak vám však niekto bude hovoriť o tom, ako jeho auto stálo pätinu z ceny tohto Enyaqa, pravdepodobne porovnáva neporovnateľné. Keď si zoberiete napríklad veľkosťou aj výkonom porovnateľný Kodiaq RS, zistíte, že cenový rozdiel po zarátaní registračnej dane je asi 8000 eur. Je to veľa, o tom sa nehádame. Ale ono sa to môže vrátiť… Veď čítajte ďalej.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Dorazili sme! 

V rámci testu sme jazdili predpisovo, ale nie pomaly. Nabíjali sme aj v Budči, aj v Poprade, a cesta sa natiahla o približne hodinu. Po spočítaní spotreby sme ale prišli na to, že by sme ju zvládli aj bez nabitia. Síce s 2 kWh v „nádrži“, ale zvládli. Čiže, ak by sme v cieli mali wallbox, nabíjať by sme nemuseli. Celá cesta nás nočným prúdom vyšla 9,75 eur alebo 14,25 pomalým nabíjaním. Čo je pri aktuálnych cenách benzínu skutočný zlomok.

Elektromobilita má potenciál. Zatiaľ nie je stvorená pre široké masy a elektromobil nestačí len používať, ale treba s ním aj plánovať. Avšak cesta do Bachledovej doliny dokázala, že vôbec nejde o zatratenia hodnú formu dopravy. Práve naopak.