TEST: Seat Toledo – legenda sa vracia

2503

Prvé dve generácie Seatu Toledo jazdili na podvozkovej platforme Volkswagenu Golf (2. a 4. generácie). Tretia generácia Seatu Toledo bola v podstate iba Seatom Altea s kufrom. Vyzeralo to veľmi zvláštne, keďže Altea je MPV-čko. Aj napriek väčším rozmerom je to však podvozkovo stále Golf (v tomto prípade 5. generácia). Najnovší Seat Toledo ale nevyužíva podvozok Golfu. Ide o úplne nový typ platformy, ktorá používa prednú nápravu, motory a vlastne kompletné riešenie prednej časti z Volkswagenu Polo, resp. Škody Fabia. Zadná náprava je zas z Octavie druhej generácie. Takto novovzniknutú platformu zdieľa Toledo so Škodou Rapid a obidve autá sa vyrábajú v Mladej Boleslavi.

Je väčší ako sa zdá
Možno to tak na prvý pohľad nevyzerá, ale nový Seat Toledo nie je nič dlžný svojej reputácii. Predná kapota je síce pomerne krátka, no v interiéri konštruktéri maximálne využili priestor, ktorý im ponúka rázvor osí kolies s dĺžkou 2 602 mm. Na zadných sedadlách sa pohodlne odvezie aj chlap s výškou 192 cm a to aj na dlhšiu vzdialenosť (600 km – otestované). Batožinový priestor má kapacitu veľmi pôsobivých 550 litrov, čo sa dá porovnávať s modelmi strednej triedy. Odviezť štyroch ľudí aj s batožinou na dovolenku teda zvláda Toledo ľavou zadnou.
Overená technika
Do nového Seatu Toledo sa montujú motory používané naprieč takmer celým koncernom Volkswagen. Zákazníci Seatu poznajú tieto agregáty najmä z modelu Ibiza. V prípade Toleda je vrcholnou motorizáciou benzínový motor 1.4 TSI, ktorý sa dodáva výhradne v kombinácii so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Práve túto verziu sme si mali možnosť vyskúšať.
Motor je výborný. Má slušný výkon a pritom prijateľnú spotrebu. V meste sa dá jazdiť so spotrebou okolo siedmych litrov. Mimo mesta sa dá spotreba paliva udržať pod hranicou šiestich litrov. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h točí motor 2 500 ot./min. Ani pri tomto tempe si od vás Toledo nevypýta viac ako 7 l/100 km. Jediné výhrady by sme mali k prevodovke. Radí síce bleskurýchlo a plynulo, no rozjazdy sú tak trošku neohrabané. Prevodovka akoby zareagovala na plyn s menším oneskorením, no o to razantnejšie.   
Španielsky temperament
O Seate Toledo by sa dalo povedať, že je to Škoda Rapid s logom Seatu. Nie je to však celkom tak. Okrem upraveného dizajnu bolo mierne pozmenené aj nastavenie podvozku. Pruženie Toleda je o čosi športovejšie ako to v Rapide. Práve preto nie sú príplatkové 17-palcové disky kolies dobrým nápadom. Štandardné „šestnástky“ úplne postačia. Na 17-tkach sa Toledo na slovenských cestách trochu trápi…resp. jeho posádka.
Resumé
Seat Toledo v nás zanechal celkom solídny dojem. Je to veľké auto a pritom za rozumnú cenu. Dokonca za nižšiu v porovnaní s tou, za ktorú „okrídlený šíp“ predáva Rapid. A koniec koncov, jazdiť na Seate je predsa len lepšie ako jazdiť na Škodovke.

Základná cena modelu – Seat Toledo 1.2 12v Entry: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Seat Toledo 1.4 TSI: 16 990 €
Registračná daň na testované auto: 217€

 

Motor
Typ motora:
radový, zážihový
Valce / ventily:
4/16
Zdvihový objem (cm3):
1390
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
90 / 5000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
200 / 1500-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
206
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
9,5
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
7,4 / 4,8 / 5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
550
Objem nádrže (l):
55
Pohotovostná hmotnosť:
1230
Rozmer pneumatík:
215/45 R16
Dĺžka (mm):
4482
Šírka (mm):
1706
Výška (mm):
1461
Rázvor (mm):
2602

 

Seat Toledo bol kedysi zvučný pojem. Tretia generácia tohto modelu mu však trochu pokazila reputáciu. Na scénu ale prichádza štvrtá generácia, ktorá má za úlohu oprášiť zašlú slávu modelu Toledo.