TEST Seat Leon FR Sportstourer: Nemecká mama, španielsky otec

4050
Zdroj: David Dejvo Schun

Seat Leon Sportstourer je rodinné kombi s dávkou nemeckej praktickosti. Výbava FR mu dodáva na španielskom temperamente. Ktorý charakter prevláda viac?

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Španielsky Seat predstavil štvrtú generáciu Leonu iba minulý rok a zmeny sú podstatné. Auto je postavené na novej koncernovej platforme MQB Evo, na ktorej stojí aj Cupra Formentor či Volkswagen Golf. Oproti predošlej generácii kombi Leon narástol o neuveriteľných 11 centimetrov do dĺžky, o dva centimetre do šírky a jeho výška ostáva na pôvodnej úrovni. O približne 5 centimetrov narástol aj rázvor kolies.

Nová predná maska je podstatne ostrejšia. Svetlá sú hranatejšie a viac zúžené v strede, nová je aj kolmejšia mriežka chladiča so šesťuholníkovým dizajnom a antracitový segment nárazníka sa bez prerušenia tiahne naprieč celou šírkou prednej masky.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

V porovnaní s ostatnými koncernovými kombíkmi rovnakej kategórie vyzerá Leon najšportovejšie, a to sa prejavuje aj zboku. Vtedy sa nám ukáže mierne skosená strecha, ktorá sa priam snaží vyvolať polemiku o tom, či ide o kombi alebo shooting brake.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Zadné dvere zhora lemuje výrazný zadný spojler a nechýba ani nový svetelný podpis po celej šírke auta, ktorý nasleduje trendy.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Prekopaný interiér

Zmeny v interiéri sú však oveľa revolučnejšie. Ostré línie sú ostrejšie, palubná doska je z nových materiálov, koncovky výduchov kopírujú dizajn mriežky chladiča a 10-palcový displej multimédií vytŕča do priestoru. Nový je aj volič prevodovky, ktorý už nezaberá takmer žiaden priestor nad stredovým tunelom. Novinkou je aj náladové osvetlenie v podobe pásika ponad palubnou doskou, ktoré plní aj funkciu varovania pred vozidlom v mŕtvom uhle.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Pred vodičom sa nachádza prístrojový panel Digital Cockpit s klasickým koncernovým rozložením a možnosťou viacerých zobrazení. Multimediálny systém považujem za najkrajší spomedzi koncernových konkurentov. Nevýhodou však je, že integruje kompletné ovládanie auta, ktoré by inak bolo vo forme fyzických tlačidiel. Ovláda sa cezeň teplota interiéru, vyhrievanie sedadiel a prakticky všetko, na čo boli doteraz tlačidlá. V praxi to znamená, že sa všade musíte doklikať a nemáte to dostupné na jeden dotyk.

Tieto multimédiá sú podľa nás najkrajšie v koncepte. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Aby sme však boli úplne presní, teplotu v kabíne a hlasitosť na jeden dotyk predsa len máte. Tieto dotykové plochy umožňujú svajpovať alebo klikať. Počas jazdy v noci ich však uvidíte len ťažko, pretože nie sú podsvietené.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Sedenie vpredu je veľmi príjemné. Látkový poťah s lemom z umelej kože snúbi odolnosť exponovaných častí a komfort látky. Bočné vedenie drží v zákrutách veľmi dobre, avšak vyslovene športové nie je. Sedenie vzadu je komfortné pre človeka azda každého vzrastu.

Sedenie vzadu je viac než dostatočné aj pre vysokých dospelých. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Nový Sportstourer narástol najmä v dĺžke, a to sa prejavilo aj v kufri. Batožinový priestor ponúka v štvrtej generácii kombíkovských 620 litrov, čo je o 33 litrov viac ako mala tretia generácia. Ak si to neviete úplne predstaviť, je to o 9 litrov viac, ako má Golf Variant z testu s Viktorom a o 20 litrov menej v porovnaní s novou Octaviou kombi.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Takže praktické by bolo. Ak kliknete na naše video, zistíte, koľko vianočných stromčekov sa nám do tohto auta podarilo natlačiť. A čo tá vášeň? Pod kapotou Seatu Leon FR buble dvojlitrové benzínové TSI-čko s výkonom dych berúcich 190 koní a krútiacim momentom 320 Nm. Je doplnené sedemstupňovou prevodovkou DSG a celý výkon posiela na predné kolesá.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy alebo maximálna rýchlosť 233 km/h? Táto konfigurácia je tým najrýchlejším, čo Seat v Leone ponúka! Ak by vám nestačilo, viac koníkov si koncern nechal pre model Cupra Leon.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

No a spotreba? V cykle WLTP ju stanovili a 6,7 l/100 km. Ak však budete jazdiť ako my a užívať si každú kvapku benzínu, 8 l/100 km bude vašou priemernou cifrou.

Keď už sme pri Cupre, tá je dôvodom, prečo Leon FR napriek svojmu ostrému vzhľadu a výkonnému motoru stále dokáže pôsobiť komfortne. Čisté šialenstvo je po novom devízou samostatnej Cupry. Ak siahnete po Seate, musí vám stačiť dokonalý, no komfortný podvozok, a motor, ktorý by sa za svoj výkon nemusel hanbiť ani v o tonu ťažšom aute. Ide jednoducho o dokonalú kombináciu nemeckého rozumu a španielskej horúcej krvi.

Základná cena modelu – Seat Leon ST Reference Family 1,0 TSI 90: 16 310 € (zvýhodnenie Family)
Základná cena testovanej verzie – Seat Leon ST FR Family 2,0 TSI 190: 27 680 € (zvýhodnenie Family)
Euro NCAP: 5* (2020)
Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)]:140 (190)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:320 / 1 500 - 4 100
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:233
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,6
Priemerná spotreba (WLTP) [l/100 km]:6,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:620
Objem nádrže [l]:50
Skutočná hmotnosť [kg]:1535
Dĺžka [mm]:4642
Šírka [mm]:1799
Výška [mm]:1450
Rázvor [mm]:2672