TEST: Renault ZOE | Nové dejstvo

2644

Elektrické cunami, ktoré spustila Európska únia na svojom domácom trhu, prináša jeden nový model za druhým. Renault ZOE je však známym pojmom vo svete bezemisnej dopravy, no to ešte o ničom nehovorí.

V čase, keď sa snaží rýchlosť nabíjania dostihnúť rýchlosť tankovania a dojazd na jedno nabitie dojazd na jednu nádrž, musí byť aj známy model v strehu. Renault ZOE je aktuálne jediným elektrickým zástupcom značky na našom trhu. Francúzi poňali svojho reprezentanta elektrickej prepravy pomerne pragmaticky.

Elektromobily patria do mesta a bežné mestské auto nezvykne najazdiť stovky kilometrov v jeden deň, kým nemá nejaké špeciálne poslanie. Pôvodné ZOE bolo vyhladené, dostalo výkonný motor a slušný dojazd. Ako funguje?

Chameleón

Drobný elektromobil je špecifický v jednej konkrétnej veci. V ktoromkoľvek roku ste sa naň pozreli, pripadal vám moderný a nadčasový.

Dokonca až takým zásadným spôsobom, že sa do danej doby nikdy nehodil a vyzeral ako transportná kapsuľa z 50 rokov vzdialenej budúcnosti. Nový dizajn mu prospel a opäť vyzerá v uliciach až nepatrične moderne, podobne ako predošlá generácia.

Bližšie k súčasnosti

Interiéru pôvodného ZOE chýbal akýsi punc kvality. To sa však nedalo povedať o väčšine modelov značky predošlej generácie. Časy sa však zmenili a z modelov Renault dýcha pocitová kvalita. Najpríjemnejším prvkom interiéru je “chic” textilná úprava palubnej dosky, stredového tunela a opierok dverí.

Palubná doska opäť dobehla/predbehla dobu

Plasty sú mäkké, volant má sympatický tvar a padne príjemne do ruky, multimediálny systém novej generácie dáva jednoducho zmysel a dobre sa naň pozerá. ZOE má však zopár svojsky atypických riešení.

Plnohodnotné auto

Síce môže toto “vajíčko” pôsobiť ako módny výstrelok a transport maximálne pre jednu až dve osoby, opak je pravdou. Aj keď musím uznať, že na zadných sedadlách by som dlhšiu cestu určite nezniesol, na krátke presuny po meste ide o ideálne auto.

Dokonca som sa s výškou 185 centimetrov dokázal posadiť “za seba” bez problémov. Špecifikom ZOE je však vysoká podlaha. Dokonca do auta nasadáte akoby nad samotný prah, vďaka čomu sedíte za volantom pomerne vysoko. Na druhej strane z toho vyplýva dobrý výhľad z pozície vodiča.

Hlboký kufor má objem 338 litrov, čo je cifra, za ktorú sa nemusí hanbiť ani o číslo väčšie auto

Prekvapením je batožinový priestor s objemom až 338 litrov. Kufor je však celkom hlboký a dostávate sa k nemu cez masívny zadný nárazník, čím si môžete zašpiniť nohavice.

Pokojné blesky

Tento drobec je špecifický v tom, že jeho elektromotor neprodukuje maximálny krútiaci moment od nulových otáčok, ale v prípade verzie R135 až v spektre od 1500 po 3600 ot./min. Maximálny krútiaci moment 245 Nm sa prenáša na kolesá až od určitej rýchlosti, keďže otáčky motora priamo súvisia s aktuálnou rýchlosťou, z dôvodu prítomnosti jediného prevodového stupňa.

Elektromotor uložený hlboko medzi nápravami auta produkuje 135 koní, no nemá charakter typický konkurenčným pohonom. Má progresívny priebeh, ktorý pomáha plynulému rozbehu.

To zabraňuje zbesilým preklzom kolies na mokrej vozovke a zbytočným zásahom stabilizácie do riadenia auta. Taktiež je zrýchlenie progresívne a tým pádom príjemnejšie. Komfort je vzhľadom na dĺžku a rázvor kolies prekvapivo dobrý. Spotreba energie je jedna z najlepších, aké som kedy zaznamenal.

Digitálny prístrojový štít má 10-palcový displej a veľmi peknú grafiku

ZOE si v meste pýta iba 12,5 kWh, čo by malo pri použiteľnej kapacite batérie na úrovni 50 kWh vystačiť na dojazd 400 km. Mimo mesta stúpa spotreba na úroveň 15 kWh a tým pádom padá dojazd na hranicu okolo 333 km.

Volič smeru jazdy nemá žiadnu polohu “P”. Keď ste s autom zaparkovali a chystáte sa vystúpiť, zvoľte režim “N” a zatiahnite elektrickú parkovaciu brzdu.

To sú veľmi príjemné čísla vzhľadom na to, že som sa vôbec neobmedzoval z hľadiska tepelného komfortu či rýchlosti jazdy. Z domáceho “wallboxu” nabijete verziu R135 za 6 hodín, no pri použití rýchlonabíjačky máte do 56 minút nabitú batériu na plnú kapacitu.

Základná cena modelu – Renault ZOE Life R110 Z.E. 52 kWh: 27 900 €
Základná cena testovanej verzie – Renault ZOE Intens R135 Z.E. 52 kWh: 31 500 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:100(135)/4 200- 11 163
Najvyšší krút. moment [Nm]:245/1 500 - 3 600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:140
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,5
Dojazd podľa WLTP [km]:386
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:338
Kapacita batérie [kWh]:52
Prevádzková hmotnosť [kg]:1502
Rozmer pneumatík:205/45 R17
Dĺžka [mm]:4087
Šírka [mm]:1787
Výška [mm]:1562
Rázvor [mm]:2588