TEST: Renault Scenic | Kontrarevolúcia

1967

Divoké ródeo zmenšovania objemu motorov sa jednoducho muselo niekde zastaviť. Renault vyradil z ponuky malý benzínový agregát 1,2 TCe, ktorý nahradil väčším 1,3-litrovým štvorvalcom. Ako sa správa nový motor vo veľkom rodinnom Renault Scenic? Rozumie si s manuálnou prevodovkou?

Honbe za nízkymi emisiami a spotrebou nedláždi cestu nekonečné znižovanie objemu. Automobilky narazili na limity, ktoré zásadným spôsobom odhaľuje nová meracia technika WLTP a musia meniť kurz o 180 stupňov. V prípade MPV Renault Scenic, vyznel objem 1,2-litrového benzínového motoru až mierne komicky. Nárast objemu o viac než jeden deciliter je však rozhodne cítiť.

Všetko alebo nič

Renault nie je žiadnym nováčikom v drastických rozhodnutiach. Nová generácia MPV Scenic nás pri svojom príchode prekvapila typicky francúzskym avantgardným dizajnom, ktorý podčiarkovali 20-palcové disky kolies.

Iný rozmer si na tento model jednoducho neobjednáte. Zároveň ponúka paletu nápaditých farieb lakovania, s ktorými budete rozhodne trčať z davu.

Zabudnutý poklad

Kde modely MPV porážajú všetku teoretickú konkurenciu na trhu, je pole praktickosti. V Renaulte to platí dvojnásobne, vďaka veľkému množstvu odkladacích priestorov. Do zásuvky pred sedadlom spolujazdca vopcháte notebook, i keď, pri jej otvorení pravdepodobne narazí pasažierovi do kolien.

Ohromne hlboká „jama“ v stredovej konzole pojme fľaše s väčším objemom a môžete ju posunúť vpred v prospech priestoru pre zadného pasažiera sediaceho uprostred. Nechýbajú uzatvárateľné úložné priestory pod nohami pasažierov či celkovo vzdušne pôsobiaci priestor v kabíne. Čo však rozhodne stojí za zmienku je rozvetvenie A-stĺpikov. Nové autá sú síce fantasticky bezpečné, no je z nich katastrofálny výhľad.

Často si však za dodatočné senzory priplácate vysoké čiastky a pokiaľ sa vám skryje cyklista či chodec pod širokým stĺpikom predného okna, nastávajú krušné chvíle. Zo Scenicu je vďaka dodatočnému bočnému oknu skutočne dobrý výhľad, vďaka čomu nebudete musieť vytŕčať krk do križovatiek ako žirafa.

Ďalej si do balíka pripočítajte slušný objem batožinového priestoru, ktorý môže narásť z katalógových 506 na 720 litrov, posunutím zadných sedadiel vpred. Auto je pomerne vysoké a dobre sa z neho či už nastupuje, alebo vystupuje. Avantgardný exteriér teda ukrýva veľmi dobre premyslený interiér a za svoju krásu rozhodne netrpí.

Liter a jedna tretina

Akékoľvek zvyšovanie objemu motora je v dnešnej dobe prijímané s pozitívnymi reakciami. Renault síce svoje katalógové označenie motorov netypicky „osekal“ od údajov o veľkosti motora, z názvu sa dozviete aspoň jeho výkon.

Jednotka s označením TCe 140 GPF je už štandardne vybavená filtrom pevných častíc, ponúkne výkon 103 kW/140 koní a krútiaci moment 240 Nm už od 1600 ot./min. Najdôležitejším rozdielom medzi touto jednotkou a jej menším predchodcom, je silnejší ťah v nižších otáčkach. Motor disponuje citeľne lepšou odozvou na plynový pedál už v nízkych otáčkach a celkovo nepotrebuje od vás toľko pozornosti a balansovania so spojkou ako v prípade „jednadvojky“.

Rovnako ma milo prekvapila šesťstupňová manuálna prevodovka. Na chod a záber spojky si absolútne nepotrebujete zvykať, dráhy radenia sú doslova priemerné, a tak môžete do auta jednoducho „sadnúť a ísť“. Zvýšený objem tiež spotrebu nepokazil. V meste skonzumoval 1,33 litrový motor 6,2 l/100 km, za jeho hranicami 5,4 a na diaľnici rozumných 7,3 l/100 km.

Základná cena modelu – Renault SCENIC TCe 115 GPF ZEN: 18 790 €
Základná cena testovanej verzie – Renault SCENIC TCE 140 GPF INTENS: 21 590 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km
Registračná daň: 210 €
Euro NCAP: 5 hviezd, 2016
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1330
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:103(140)/5000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:240/1600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:Neuvedené
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:Neuvedené
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,4-7,6/5,1-5,3/6,0-6,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:506
Objem nádrže [l]:52
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1604
Rozmer pneumatík:195/55 R20
Dĺžka [mm]:4407
Šírka [mm]:1866
Výška [mm]:1645
Rázvor [mm]:2734