Test Renault Rafale | Pilotný preukaz netreba

798
Zdroj: Rasťo Bujna

Čakali ste od Renaultu nástupcu Talismanu? Tu ho máte! Vidím vo vás vnútorného Brendana Frasera, ktorý sa snaží poznamenať, že ALE je predsa niečo iné. Ale pozicovanie sedí a reálne by mal Renault Rafale nahradiť Renault Talisman, ktorý sa nástupcu nedočkal, lebo ľudia chcú SUV. A aj SUV kupé.

Nový Renault Rafale vyzerá vynikajúco. Má v ponuke dve hybridné pohonné jednotky, jednu nabíjateľnú, jednu full hybridnú. Toto je full hybrid so športovo zameranou výbavou Esprit Alpine a brutálnou sivou farbou.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Ticho, komfort a dynamika

Začnime tým, čo všetkých trápi. Pod kapotou tohto veľkého vozidla s dĺžkou 4710 milimetrov je trojvalec! S objemom 1,2 litra. Reminiscencie na HTP nie sú na mieste, lebo tento trojvalec je niekde úplne inde a je navyše spojený s hybridnou sústavou. Renault Rafale má celkový výkon 147 kW (200 k) a cez multimódovú automatickú prevodovku poháňa predné kolesá. Štvorkolku môžete mať ako plug-in hybrid s dodatočným elektrickým motorom na zadnej náprave.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Renault Rafale má síce obrovské disky, ale aj napriek tomu dokáže priniesť dostatočný komfort pre pasažierov. Podvozok je naladený veľmi rozumne a neobťažuje ani zvýšeným hlukom. Tým neobťažuje ani malý motor, keď sa spustí. 

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Výhodou hybridného ústrojenstva je, že ju nemusíte nabíjať a máte nízku spotrebu. Na diaľniciach sa viete pohybovať okolo 7 litrov, v meste sa dokážete dostať pod 6. Na podobne veľké auto sú to rozhodne dobré výsledky. A pritom ostáva aj celkom slušná kultúra chodu. Renault zjavne ťaží z hybridnej technológie najviac, ako sa pri daných podmienkach a komponentoch dá. 

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Pilotný kurz?

Renault Rafale je nazvaný podľa lietadla francúzskej výroby. To už určite všetci čítali a tušia. A ako pripomienka je vlastne len to meno. Inak je Renault Rafale moderným vozidlom s dynamickým tvarovaním a karosériou SUV kupé.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Francúzska automobilka pripravila, na vlne súčasného dizajnového štýlu, zjavne jedno z najkrajších vozidiel. Aj Espace je parádny, ale Rafale má šarm naviac. Má taký dynamický potenciál, ktorý žiadny iný model automobilky nemá. 

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

10 000 m nad morom

Väčšina lietadiel lieta vo výške okolo 10 km, čiže v obrovskom priestore. Veď do takej výšky sa netýči žiadna stavba ani hora. Najvyšším kopcom je totiž Mount Everest s výškou 8 848 metrov. Ale vráťme sa k priestoru. Interiér Renaultu Rafale je celkom priestranný nielen vpredu, ale aj vzadu a batožinový priestor predvádza pekný objem 530 litrov. 

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Priestor by teda bol dostačujúci, ale každého musí prekvapiť niečo úplne iné. Renault Rafale má vpredu posuvnú opierku zápästia, aby sa vám ľahšie ovládala časť displeja informačno-zábavného systému Open R Link. Väčšie prekvapenie neprichádza ani pri štyroch páčkach pod volantom, z ktorých jedna je na radenie rýchlosti, ale prichádza pri pocite kvality. Už samotné zavretie dverí vytvára dojem, že toto auto je poctivo spravené a spracovanie interiéru robí tú istú službu. Vidno, že Renault má bežnejšie autá, a tie, ktoré trošku zaváňajú luxusom. Rafale patrí do tej druhej skupiny.

Pri dnešných cenách lacný

Celý balík tohto auta, ako ho vidíte na fotkách, je za necelých 50 000 eur. S podobnou technológiou a takýmto kvalitným spracovaním je cena úplne adekvátna, ba priam až trochu nízka. Konkurencia síce tiež nespí, ale zástupcu v tejto kategórii má vlastne z mainstreamu len Peugeot 3008 a ten sa tiež snaží dostať toto vozidlo do luxusnejších sfér. A tiež s trojvalcom. Prémiové autá sú predsa cenovo trochu vyššie.

Základná cena modelu – Renault Rafale E-Tech 200 Techno: 39 900 €
Záruka: 5 rokov (150 000 km)
EuroNCAP: 5* (2022)

Technické údaje
Motor
Typ motora: radový, benzínový, hybrid
Valce/ventily: 4/16
Zdvihový objem [cm3]: 1 199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: 147(200)/-
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: -/-
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]: 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: 8,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]: 4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]: 530/?
Objem nádrže [l]: 55
Prevádzková hmotnosť [kg]: 1 735
Dĺžka [mm]: 4 710
Šírka [mm]: 1 866
Výška [mm]: 1 613
Rázvor [mm]: 2 738