Práve v prípade Renault Megane R.S. Trophy ma zaujala jedna vlastnosť, kvôli ktorej vznikol aj nadpis k tomuto článku. Do sveta automobilovej žurnalistiky som prišiel pred rokmi v momente, kedy začali byť autá doslova blbovzdorné. Prevedenie Trophy je však ohromne silné zviera a neskúseného majiteľa môže veľmi ľahko prekvapiť.

Nespomínam si, kedy naposledy som si sadal do auta s takým ohromným rešpektom, ako v prípade Renault Megane R.S. Trophy. Dvojnásobne si neviem spomenúť na podobný moment aj z toho dôvodu, že nešlo o žiadne 600-koňové monštrum s pohonom zadných kolies.

Je to jednoducho silný hatchback s pohonom predných kolies, ktorý ma tak prekvapil svojím temperamentom, že som sa počas tohto týždňa niekoľkokrát tak hlasno rozosmial za volantom, až mi vyhŕkli slzy.

Bojové plemeno

Renault Megane R.S. Trophy sa môže podobať na klasický naftový Megane vášho suseda, no opak je pravdou. Trophy je o 2 milimetre nižšie a o 13 milimetrov dlhšie v profile od bežného modelu, čo je možné pripísať rozmerným športovým nárazníkom. Najmarkantnejší rozdiel je však v šírke, ktorá je v prípade tohto torpédoborca o 60 milimetrov väčšia než v pri civilnej verzii.

To dodáva „eresu“ skutočne sexy postoj a vzhľad. Na vzhľade každého jedného konkurenta R.S. mi niečo prekáža. Či je to nedostatočne agresívny výzor, alebo totálne „ustrelený“ dizajn… ehm, Civic Type-R. Megane R.S. mi však osobne vzhľadom sadol ako „riť na šerbeľ“.

Tak akurát

Páči sa mi, že to divízia Renault Sport nepreháňala s agresívnymi interiérovými doplnkami a sústredila sa na to najdôležitejšie. Okrem plaketky v priestore pred spolujazdcom sa na palubnej doske neudialo doslova nič. Vo zvyšku interiéru pribudli akurát tak červené detaily ako kontrastné obšívanie kulisy radiacej páky či páky ručnej, lakťovej opierky alebo čalúnenia dverí.

Renault Sport to nepreháňal. Nijak zásadne neodlišuje interiér R.S. Trophy od toho klasického. Červené akcenty a volant kombinujúci kožu Nappa a Alcantaru je však najvýraznejším prvkom.

Najvýraznejšími prvkami sú bez debaty výborné škrupinové sedadlá Recaro, ktoré môžem pokojne označiť za pohodlné a multifunkčný kožený volant s vynikajúco odhadnutou hrúbkou obruče, čalúneným Alcantarou. Paradoxne, ostrá verzia so športovými sedadlami rieši jeden prirodzený nedostatok Meganu, ktorým je slabší priestor na zadných sedadlách. Vďaka štíhlym sedadlám sa sedí vzadu omnoho pohodlnejšie.

Vďaka útlym škrupinovým sedadlám RECARO majú zadní pasažieri k dispozícii viac priestoru, než v klasickom Megane

Myslím, že na zatiaľ najostrejšie prevedenie modelu trafil Renault Sport dizajn interiéru presne akurát. Ešte jedna vec mi v prípade tohto kúsku prekvapivo imponuje. Namiesto veľkého pozdĺžneho 8,7-palcového displeja s dotykovým ovládaním klimatizácie bol prítomný 7-palcový displej s fyzickými tlačidlami. Veľký displej dostanete už od 200 €, no tieto peniaze by som osobne využil na tri nádrže vysokooktánového benzínu.

Zbrojný pas

Poviem vám, že toľko adrenalínových injekcií som už dávno od žiadneho auta nedostal. Po nasadnutí za volant sedíte krásne nízko, tak ako sa na správny ostrý hatchback patrí. Aj v prípade Trophy však máte na výber, aký charakter od auta požadujete. Tlačidlo R.S. DRIVE má dve úrovne. Po prvom stlačení aktivujete klasický športový režim.

Kontrastná červená niť je najvýraznejším poznávacím znamením interiéru Trophy

Prístrojový panel očervenie, auto začne poslušnejšie reagovať na plynový pedál a výfuk začne vykašliavať nespálené kvapky benzínu do potrubia. Predný mechanický samosvorný diferenciál Torsen v kombinácii so širokými pneumatikami je extrémne citlivý na kvalitu cestného povrchu a to hlavne pri prudšej akcelerácii. Neskúseného vodiča môže pekne „rozhádzať“ a keďže 1,8-litrový štvorvalec s výkonom 221 kW/300 koní sa po stlačení plynového pedálu s majiteľom vôbec nemazná.

Výfuky pľujú pri pustení plynového pedálu. Praskot či hrmot je však pri každom jednom podradení rozdielny, tak nemáte pocit, že sa vás snaží auto oklamať lacnými trikmi.

Pri nižších otáčkach je samozrejme cítiť turbo dieru, ktorá prechádza výraznejšie nad hranicou 2250 ot./min. do poriadneho kopanca. Mechanický samosvorný diferenciál vám však dovoľuje razantne zrýchliť aj v polovici zákruty. Auto je doslovne ťahané do vnútornej strany zákruty a zdá sa, že popiera zákony fyziky. Nedotáčavosť je aj napriek brutálnemu výkonu stopercentne eliminovaná.

No a teraz vážne

Dlhým podržaním tlačidla R.S. DRIVE aktivujete režim RACE a vtedy sa celá sranda len začína. Automaticky máte deaktivovanú stabilizačnú kontrolu a protipreklzový systém. Auto je v maximálnom nasadení a plne vo vašich rukách. Manuálna prevodovka so šiestimi stupňami fantasticky dopĺňa pocit absolútnej kontroly nad autom.

↓ NEPREHLIADNITE ↓

Prídete však do bodu, kedy počas rýchleho prejazdu zákrutou prudko pustíte plyn a zadok vám „ustrelí“ do strany ako starej 205-ke z 90-tych rokov. Podvozok má jednoducho krásny charakter, ktorý dokážete odhaliť až keď auto zatlačíte na hranu. Výstrelky bláznivej zadnice ale môžete krásne dávkovať až do bodu, kedy sa auto začne správať absolútne neutrálne.

Natáčanie zadnej nápravy funguje doslova magicky. Pri plnom nasadení sa auto doslova hrá s vlastným jazdným prejavom.

Vďaka extrémne rýchlemu riadeniu, ktoré kolega Ondro nedokázal po zvezení priradiť k ničomu inému než riadeniu vo Ferrari 458 Italia, jazdíte na ostrí noža. Čerešničkou na torte je už snáď iba natáčanie kolies zadnej nápravy 4CONTROL. V nízkych rýchlostiach virtuálne skracuje rázvor vozu a v tých vysokých prispieva ku stabilite natáčaním zadných kolies do rovnakého smeru, akým mieria tie predné.

 

To len aby ste vedeli, s čím máte tú česť

Poviem to takto. Pokiaľ nemáte „pevnú“ ruku a roky skúseností, nezaobstaráte si bojové plemeno. To isté platí o Megane R.S. Trophy. Človek by si ho nemal kupovať pre imidž, ale skôr ako ukážku svojich rýchlych rúk a jazdeckého umu.

Základná cena modelu – Renault Megane R.S. 280: 27 890 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Megane R.S. Trophy 300: 31 890 €
Záruka: 5 rokov/km 100 000 km
Euro NCAP: 5 hviezd 2015
Registračná daň: 2 300 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1798
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:221(300)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400/3200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:260
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,7
Spotreba - kombi [l/100 km]:8,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:384/1247
Objem nádrže [l]:49,7
Prevádzková hmotnosť [kg]:1419
Rozmer pneumatík:245/35 R19
Dĺžka [mm]:4372
Šírka [mm]:1874
Výška [mm]:1445
Rázvor [mm]:2669