TEST: Renault Clio E-TECH | Iný pohľad na vec

702
Zdroj: Redakcia

Hybridy sú na našich cestách stále frekventovanejšou záležitosťou. Mnoho ľudí však ani len netuší, ako fungujú, pričom každá značka prichádza s vlastnými riešeniami. Niekto dá do prevodovky elektromotor, niekto prevodovku ani len nepoužije a iné modely sú zasa francúzske, čo hovorí samé za seba. Podobne ako Renault Clio E-TECH.

Narážka na pôvod auta smeruje samozrejme k riešeniu pohonu. Renault Clio E-TECH si totiž ide v celej hybridnej hre tak typicky francúzsky po svojom. V rámci B-segmentu ide o jeden z tých rozmernejších modelov.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

O Renaulte Clio ste si mohli u nás prečítať už mnohé. Testovali sme hádam všetky kombinácie pohonu, prevodoviek a výbav, ktoré sa dostali do slovenského importérskeho press parku. S hybridom sa však stretávame po prvýkrát.

Náznaky

Aby sme sa čo najrýchlejšie dostali k podstatným veciam, len v skratke vám prezradím, ako spoznáte Clio E-TECH od bežného benzínového či naftového modelu. V exteriéri nájdete modré lišty na prednej maske, na spodných hranách dverí a v spodnej časti zadného nárazníka. Nech som sa však snažil, ako som len chcel, bledomodrý nádych bieleho laku sa mi odfotiť nepodarilo.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Testované auto jazdilo na príplatkových 17-palcových diskoch, ktoré nijak výrazne neovplyvňovali jazdný komfort. V interiéri sú prítomné modré lišty okolo modulu ovládača prevodovky a v rebrovaní výduchov klimatizácie. Modrú tému korunuje ukazovateľ stavu batérie pohonu, ktorý nahradil ukazovateľ teploty vody z čisto spaľovacích modelov. A teraz môžeme ísť k veci.

Originálne riešenie

Renault Clio E-TECH je full-hybrid, čiže hybrid s uzavretým obvodom, ktorý nie je možné nabíjať z externého zdroja. Pohon pozostáva z atmosférického benzínového štvorvalca SCe s objemom 1,6 litra a výkonom 67 kW/91 koní. Ten však nevyužíva Atkinsonov cyklus, ktorým sú hybridné pohony známe hlavne v prípade ázijských značiek. Známy francúzsky motor využíva klasický Ottov cyklus aj z toho dôvodu, že spolupracuje s prevodovkou s fixnými prevodovými stupňami a nie so systémom CVT, ktorý má jeden variabilný prevod.

Kombinovaný výkon pohonu 103 kW/140 koní pozostáva z troch čísel. Spaľovací motor dodáva 67 kW/91 koní, elektromotor 36 kW/49 koní a štartér-generátor 15 kW/20 koní. Výkony sú sčítavané vektorovým súčtom.
Zdroj: Redakcia

Prevodovka multi-mode je riešená pomerne originálne. Nemá totiž klasickú spojku, miesto ktorej zabezpečuje synchronizáciu elektromotor. V čisto elektrickom režime sú k dispozícii dva prevodové stupne, v čisto spaľovacom – keď je batéria úplne vybitá – ponúka prevodovka štyri stupne a v hybridnom režime využíva pohon až osem prevodových stupňov.

Unikátne riešená prevodovka ponúka dva stupne v čisto elektrickom, štyri v čisto spaľovacom a osem stupňov v hybridnom režime
Zdroj: Redakcia

Tomuto riešeniu je nutné uznať jednu vec, že radí a pracuje príjemnejšie ako dvojspojková prevodovka. Prevodové stupne sa do seba pri pokojnej jazde doslova zlievajú a pri tej dynamickej dokáže byť presná a razantná. Spomaľovanie a radenie prevodových stupňov smerom dole by si ale zaslúžilo doladiť. Zopárkrát sa stalo, že prevodovka nechala visieť otáčky motora vo vyššom spektre o sekundu dlhšie, než bolo nutné. Rekuperácia je ale intenzívna a pomerne rýchlo dobíja batériu.

Čo to znamená?

V skratke, v mestskej premávke dokážete jazdiť za niečo medzi 4,8 a 5,2 litrami benzínu na 100 km. Mimo mesta si motor pýtal stabilne pod 5 litrov, no na diaľnici, kde dáva tento pohon logicky najmenší zmysel, hltá 1,6-litrová atmosféra okolo 7,2 litrov každých 100 km. V rámci svojho segmentu je to však jeden z najpraktickejších, najpohodlnejších a najlepšie jazdiacich hybridov.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Prakticky jediným výrazným konkurentom Clia je Toyota Yaris. Z hľadiska pohonu a efektivity ťahá Clio oproti Toyote za kratší koniec. Komfortom a praktickosťou však dokáže prevážiť roky skúseností Japoncov a zasadiť vám pri kúpe malého hybridu poriadneho chrobáka do hlavy.

Základná cena modelu – Renault Clio E-TECH 140 ZEN: 18 250 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Clio E-TECH 140 INTENS: 19 650 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2019
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 105 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1596
Najvyšší kombinovaný výkon [kW (k)/ot./min.]:103(140)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:205
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,9
Spotreba kombi (WLTP) [l/100 km]:4,3 - 4,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:299
Objem nádrže [l]:39
Prevádzková hmotnosť [kg]:1313
Rozmer pneumatík:205/45 R17
Dĺžka [mm]:4050
Šírka [mm]:1798
Výška [mm]:1440
Rázvor [mm]:2583