TEST: Peugeot 308 SW | Keď downsizing funguje

209

Peugeot doplnil ponuku motorov pre model 308 o úplne nový 1,5-litrový turbodiesel, ktorý s príchodom novej emisnej normy Euro 6.2 nahradí dosluhujúcu „jedna-šestku“. Nie je však dôvod na obavy. Skôr naopak.

Aktuálny Peugeot 308 sme testovali už niekoľkokrát. Dokonca sme už mali možnosť vyskúšať si aj túto inovovanú verziu, ktorá prišla s decentnými dizajnovými úpravami. Na prvý pohľad možno nie sú evidentné, ale celkovému imidžu auta dosť pomohli. Asi najväčšiu zásluhu má na tom logo leva, ktoré sa presunulo z kapoty do masky chladiča. Peugeot 308 sa mi páčil aj predtým, ale niečo mi na ňom vadilo. Pri pohľade na túto modernizovanú verziu mi to hneď docvaklo. To logo malo byť podľa mňa v maske chladiča od začiatku.

Veľa muziky za málo peňazí

Druhá generácia Peugeotu 308 prišla na trh v roku 2014. Je chvályhodné, že aj po toľkých rokoch jeho interiér dokáže príjemne prekvapiť. Medzitým som sedel azda vo všetkých novších konkurentoch tohto auta, ale musím povedať, že aj keď Peugeot nie je žiadna „prémiovka“, použité materiály sú na vysokej úrovni. Nájdete tu brúsený hliník a v našom prípade aj kvalitnú kožu. Všetko je to pritom veľmi vkusne zapracované do naozaj hodnotne pôsobiaceho celku. Škoda len, že ergonómia a praktickosť museli na niektorých miestach ustúpiť dizajnu.

Minimalistický dizajn interiéru je tak trochu na úkor ergonómie. Chýbajú odkladacie priestory a klíma sa dá ovládať len dotykovo.

Kombi ako sa patrí

Peugeot je jeden z mála výrobcov, ktorý vám v prípade kombi verzie ponúkne nielen väčší kufor, ale aj viac miesta na zadných sedadlách vďaka dlhšiemu rázvoru. Oproti hatchbacku predĺžili konštruktéri vzdialenosť osí kolies prednej a zadnej nápravy o dobrých 11 cm. Zatiaľ čo na zadných sedadlách hatchbacku je to tak na hrane, v kombi je miesta na rozdávanie. No a samotný kufor je väčší o takmer 200 litrov, takže je to kombi ako sa patrí.

Nový motor je napriek menšiemu objemu o 10 koní výkonnejší a zároveň o niečo úspornejší.

Keď downsizing, tak takto

Od minulého septembra sa už nedajú homologizovať autá, ktoré spĺňajú pôvodnú normu Euro 6. Prichádza jej novelizovaná forma, ktorá môže mať označenie buď 6.2, 6c alebo 6d TEMP. Od budúceho septembra sa už tieto autá nebudú dať ani prihlasovať, takže motor 1.6 BlueHDi vypadne z ponuky a ostane už iba táto nová „jedna-päťka“. Z technologického hľadiska je to úplne nový motor. Z užívateľského hľadiska rozdiel prakticky ani nepocítite. Záťah v nízkych otáčkach nie je úplne lineárny, ale nedá sa povedať, že by bol motor do 2000 ot./min. mŕtvy, ako to býva bežné najmä u menších naftových motorov. Krútiaci moment ostal oproti „jedna-šestke“ nezmenený. Výkon narástol oproti silnejšej verzii 1,6-litrového motora o 10 koní, zatiaľ čo spotreba mierne klesla. Mimo mesta sa dá jazdiť aj za 4,5 litra, pričom na diaľnici je spotreba o liter vyššia. V meste nám palubný počítač vyrátal priemer 6,2 l/100 km.

Resumé

Ťažko hľadať na tomto aute nejaké nedostatky. Tento raz som sa však sústredil hlavne na motor, ale ani tomu nie je čo vyčítať. Ak teda Peugeot v septembri vyradí doteraz používanú (a veľmi vydarenú) naftovú „jedna-šestku“, nepodliehajte panike. Nový motor je minimálne rovnako dobrý, ak nie lepší.

Základná cena modelu – Peugeot 308 1.2 PureTech Access: 12 990 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 308 1.5 BlueHDi Allure: 17 990 €
Záruka: 4 roky/80 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 150 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1499
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96 (130)/3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,0
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,3/3,5/3,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:610/1660
Objem nádrže [l]:52,5
Prevádzková hmotnosť [kg]:1370-1534
Rozmer pneumatík:205/55 R16
Dĺžka [mm]:4585
Šírka [mm]:1804
Výška [mm]:1472
Rázvor [mm]:2730