TEST Nissan Qashqai: Veľká výzva

3136
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nissan Qashqai je jedným z najikonickejších SUV. Práve vďaka tomuto modelu sa modely SUV v roku 2007 stali dostupné pre širšiu masu. Teraz však stojí pred veľkou výzvou. A tou je udržať si status prelomového obľúbenca.

Nissan Qashqai je kasovým trhákom. Až do príchodu korony ťahal 10-ročnú šnúru predajnosti, ktorou sa môže bez problémov porovnávať s etalónom mobility v Európe, Škodou Octavia. Vtedy však išlo o prvú a druhú generáciu. Tú prvú vídať na slovenských cestách vo veľkom počte dodnes a tú druhú v menšom, ale stále. My sme však na test dostali tú tretiu, ktorú automobilka predstavila iba minulý rok.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Odvážny dizajn

 To, že Qashqai vznikol v rámci spolupráce Renault-Nissan, asi ani nemusíme pripomínať. Aj nová generácia stojí na platforme CMF-CD, ktorú zdieľa s novým Renaultom Austral, starým Renaultom Kadjar a tiež X-Trailom. Na tento základ Nissan postavil model, ktorý minulý rok získal ocenenie najbezpečnejšieho auta vo svojej triede a vyzerá moderne, súčasne a dravo.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Veľké logo značky je zasadené do obrej mriežky chladiča a nechýba ani tradičná japonská dávka chrómu. Pretože v Ázii chróm jednoducho milujú. Doplnená je LED-Matrixovými svetlami so svetelným podpisom v extrémne ostrom uhle. Skladajú sa z 12 segmentov a ich schopnosť vyrezávať svetlo a neoslňovať tak oproti idúcich, je obstojná. Precíznosť sa nedá porovnávať s prémiovými automobilmi, ale to ani cenovka.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zozadu je zmena obrovská tiež. Základné črty zostali, ale dokonale sa zvýraznili, zaostrili a zmoderneli. Dostupné sú až 4 rozmery diskov od 17-palcových až po obrie 20-palcové. Ozaj. A Qasqai narástol, a to nie len pro forma. Je dlhší o približne 3 centimetre, je o takmer 3 centimetre širší a o viac ako 3 centimetre vyšší. Ale najmä, rázvor narástol o takmer 2 centimetre, a to skutočne pocítite.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nový interiér

Medzigeneračný posun je v Nissane Qashqai cítiť najmä vnútri. Zatiaľ, čo v predošlej generácii zaváňal jednoduchosťou a tvrdými plastmi. To sa teraz mení. Tvrdé plasty sú prítomné, ale iba na miestach, kde naozaj dávajú zmysel. Všade inde nájdete čalúnenie, prešívanie a dizajnové lišty.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pred vodičom sa nachádza 12,3-palcový prístrojový štít a stredu kraľujú multimédiá s dizajnom, ktorý nie je práve dych berúci. Ak sa vám však nepáči, pripojením telefónu prostredníctvom Apple CarPlay dostante rozhranie, na ktoré ste zvyknutí.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pod multimédiami sa nachádza ovládanie dvojzónovej automatickej klimatizácie, bezdrôtové nabíjanie a 12V zásuvka. Ak by ste hľadali USB a USB-C, museli by ste siahnuť do lakťovej opierky alebo do druhého radu sedadiel. To nie je príliš výhodné riešenie. Za čo si však interiér zaslúži pochvalu, je množstvo tlačidiel, ktoré sa z európskych modelov pomaly vytráca. Tu našťastie je.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Tak akurát miesta

V novej generácií automobilka sľúbila nárast miesta na zadných sedadlách o takmer 3 centimetre. A na pomery kompaktných crossoverov ponúka celkom slušnú dávku priestoru. V kufri nastal nárast tiež, a to o 51 litrov. Výsledný objem je teda 461 litrov, čo nie je najviac, ale ani málo. Navyše, veľmi praktické je delenie batožinového priestoru. Horná podlaha dvojitého dna je rozdelená a ak ju vložíte vertikálne do vopred pripravených výrezov, kufor si rozdelíte na dve polovice. A po sklopení zadného radu zas dostanete 1593 litrov batožinového priestoru.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nový Qashqai ale prekvapuje v podstatných drobnostiach. A jednou z nich je uhol otvárania zadných dverí, ktorý sa blíži k pravému uhlu. Cez takýto veľký otvor naložíte destkú sedačku dovnútra pokojne aj bez toho, aby ste si ju obúchali. A usádzanie ratolesti na parkoviskách bude ešte príjemnejšie.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Na naftu zabudnite

Emisným normám neunikne nik. A ak automobilky nechcú premietať emisné pokuty do ceny auta, musia emisie jednoducho znižovať. Aj preto sa Nissan rozhodol, že v novom Qashqai vám už naftu nepredá. Vlastne, predá vám iba jeden motor. Má objem 1,3 litra, spaľuje benzín a pomáha mu mild hybridná technológia so štartérgenerátorom. Vyladili ho na dve výkonové úrovne, a to 140 a 158 koní. Ten silnejší môžete mať aj s pohonom všetkých kolies rovnako ako my.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,9 sekundy neuchváti. Prejavy automatickej CVT prevodovky s názvom X-Tronic tiež nepatria medzi najživšie. Ak si však prepnete režim jazdy na športový, rozdiel jednoznačne pocítite. A to nielen na citlivosti plynového pedála, ale aj na správaní prevodovky.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Výraznou zmenou je nové riadenie, ktoré je presnejšie a responzívnejšie ako v druhej generácii. Ponúka lepší kontakt s cestou a prejazdy zákrutami sú razom zábavnejšie, ako tomu bývalo doteraz.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak si kúpite pohon 4×4, na zadnej náprave nájdete viacprvkové zavesenie multilink a jazda na nespevnených cestách bude veľmi sebavedomá. Až sa pristihnete, že idete 50 km/h a okrem hluku odlietajúcich kamienkov vás nevyrušuje absolútne nič.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

A ako je na tom spotreba? Tabuľky jasne hovoria, že pohon všetkých kolies si vypýta najviac benzínu, a to 6,9-7,1 l/100 kilometrov. Vzhľadom na SUV so 4×4 ide o výborné číslo. Avšak, dosiahnuť ho si vyžaduje veľký pokoj za volantom.

Nissan Qashqai na Slovensku nemá na ružiach ustlané. Neponúka diesel, na ktorý sme my, Slováci, priam mentálne naviazaní. Ale je bezpečný, vyzerá dobre a dostanete ho aj so štvorkolkou. Otázne je len to, čo z toho pre vás hrá najväčšiu rolu.