TEST: Mitsubishi L200 Mountain Sherpa | Zrodený pre hory

1301
Zdroj: Redakcia

Môžete dať vášmu synovi meno Ježiš, čo v Južnej Amerike nie je nič neobvyklé, no s najväčšou pravdepodobnosťou nebude vedieť chodiť po vode. Pomenujte auto po himalájskom horskom nosičovi a naložili ste si na plecia pekný kopec práce. Sľuby z efektných polepov na Mitsubishi L200 Mountain Sherpa doháňali handlovskí frajeri z firmy C.B. ONE.

Upravené terénne vozy nie sú pre nás Slovákov neznámym pojmom. Veľkú časť nášho územia tvoria hory a nimi sa musíme niekedy jednoducho vedieť predrať a zdolať ich. Ale teraz vážne. Nemajte ma za snílka. Viem, prečo Mitsubishi L200 Mountain Sherpa existuje.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Takéto ostré stroje slúžia hlavne záchranárom či silovým zložkám. Bežný horár jazdí na 20-ročnej Lade Niva alebo na prastarom Suzuki Samurai, ktoré je obrastené machom. Toto auto je hračka na jazdu v teréne, podobne ako slúži superšport na brúsenie časov na okruhu.

Testosterón

Povedzme si teda, že “prehrotený” terénny pick-up s dávkou mužnosti, ktorá by zaľudnila menšie mesto, dáva na Slovensku ako “hračka” omnoho väčší zmysel ako športové auto. Mountain Sherpa vychádza zo sériového makača, ktorého bežne nájdete na stavbe.

Efektné polepy, šnorchel, ochranné rámy a LED rampy na streche však robia z bežného pracovného nástroja stroj na výrobu mužného dobrodružstva.

Prekvapenie

L200 Mountain Sherpa sme s kolegom vzali na Oravu do okolia Zázrivej, kde dostalo auto na lesných cestách miestneho hospodárstva trošku zabrať v snehu. Ešte predtým však tento horský vodca strávil niekoľko dní v uliciach hlavného mesta, kde padol jeho vynikajúci polomer otáčania len 5,9 metra skutočne vhod. Inak je jeho vyše 5,2-metrová dĺžka v rámci pobytu v meste trošku nekomfortným prvkom.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Vyjdete na diaľnicu a z civilizovanosti Mountain Sherpu zostanete prekvapení. O 5 centimetrov zdvihnutý podvozok Oldman Emu na ceste neposkakuje, pomalé riadenie udržuje auto v pokoji a šnorchel síce funí, no nepôsobí ako prekážka pri prúdení vzduchu. Viac aerodynamického hluku vzniká skôr zo strešných LED rámp a z prúdenia vzduchu za zadným oknom, ktoré, podľa slov kolegu, nejde len tak prehliadnuť. Osobne mi stovky kilometrov po cestách na palube ubehli ako voda a oproti sériovému vozu mi tento zážitok neprišiel nijako rozdielny.

Schopnosti

Keďže 2,3-litrový naftový štvorvalec neprešiel oproti sérii žiadnymi úpravami, je nutné len poznamenať, že k tomu ani nebol dôvod. Auto nedostatkom ťahu rozhodne netrpelo. Čo ale padlo vhod, boli ochranné kryty motora, podvozku a prevodovky. Môžete mať medzi nápravami svetlú výšku 28,5 centimetra, no s rázvorom kolies na úrovni rovných troch metrov sa kontaktu spodku auta s terénom jednoducho nevyhnete.

Ostré kamene majú čo robiť. Sherpa má chránič motora a prevodovky od firmy ARB.
Zdroj: Redakcia

Najdôležitejším prvkom, ktorý radí L200 Mountain Sherpa medzi veľkých chlapcov, je pneumatická uzávierka diferenciálu austrálskej firmy ARB, ktorá dopĺňa uzávierku medzinápravového a zadného diferenciálu, dodávaného v sériovej výbave. Pri niekoľkých pokusoch prejsť extrémnym krížením náprav na zablatenom povrchu som postupne pridával do zbroje mechanických pomocníkov.

Pneumatická uzávierka predného diferenciálu spravila zo Sherpu absolútne neprekonateľný stroj. Najslabším kusom na aute boli však A/T pneumatiky v premenlivom počasí.
Zdroj: Redakcia

Pri otvorenom medzinápravovom diferenciáli v režime 4H sa v daných podmienkach auto nevyštveralo ani len na prvú vlnu kríženia. Použitím redukovaného prevodu a uzamknutého medzinápravového a zadného diferenciálu sa auto dostalo cez sériu vĺn, no pomerne neohrabane.

Ovládač pohonu dostal poriadne zabrať. Od klasického zadného pohonu až po uzávierku medzinápravového diferenciálu v kombinácii s redukovaným prevodom.
Zdroj: Redakcia

Až pneumatická uzávierka predného diferenciálu zaručila, že auto sa dokázalo aj na klzkom a strmom povrchu poriadne zahryznúť do terénu a prejsť krížením náprav so svojimi viac než dvomi tonami hmotnosti cez extrémne kríženie náprav s absolútnym prehľadom. Do blata mu obujte dobré M/T pneumatiky, do snehu si nezabudnite vziať reťaze a ste neporaziteľní.

Základná cena modelu – Mitsubishi L200 Double Cab INVITE: 30 490 €
Základná cena testovanej verzie – Cenovka sa môže meniť na základe individuálnych želaní
Euro NCAP: 5 hviezd/2015
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2268
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110(150)/3500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400/1750 - 2250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:171
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,8
Spotreba - kombi [l/100 km]:7,9
Rozmery a hmotnosti
Nákladný priestor - dĺžka/šírka/hĺbka [mm]:1520/1470/475
Objem nádrže [l]:75
Prevádzková hmotnosť [kg]:2110
Rozmer pneumatík:265/60 R18
Dĺžka [mm]:5305
Šírka [mm]:1815
Výška [mm]:1775
Rázvor [mm]:3000