TEST: Mini Countryman | Vidiečan v meste

Najväčší z portfólia britskej automobilky MINI, model Countryman, sa tvári, že vďaka pohonu 4x4 zvládne aj jazdu mimo bezpečia asfaltu. Vyfintený je však ako do mesta.

3086

„Countryman“ v angličtine znamená doslova vidiečan alebo dedinčan. Veľmi zaujímavé označenie pre model značky, ktorá vyrába hádam tie najurbanistickejšie autá na svete… Pôvodná idea prvého MINI, ktoré bolo skutočne miniatúrne (na dĺžku len 305 cm), bola mobilizovať masy. Auto bolo relatívne dostupné a úsporné, pričom dokázalo odviezť štyroch dospelých ľudí. Najmä v preplnenom Londýne si ho však obľúbili aj celebrity, ktorým vyhovovali jeho kompaktné rozmery, keďže sa s ním ľahko parkovalo. Nielen to, ale nepochybne aj prvé víťazstvo na Rally Monte Carlo v roku 1964, urobilo z tohto miniautíčka žiadaný tovar. Imidž „štýlovky“ si zachováva aj po vzkriesení automobilkou BMW v roku 2000. Dnes však značka MINI nemá v ponuke jeden model, ale hneď šesť. Countryman by mal byť ten najvšestrannejší.

Praktické zmýšľanie

Druhá generácia modelu Countryman oproti svojmu predchodcovi riadne podrástla. Je o takmer 20 cm dlhšia, pričom 7,5 cm predstavuje nárast vzdialenosti medzi osami kolies. Nový Countryman je zároveň o vyše 3 cm širší, zatiaľ čo výška ostala prakticky nezmenená. Batožinový priestor ponúka 450 litrov, čo je slušný objem nielen na pomery značky MINI. Štýlové kombi Clubman prekonáva o 90 litrov, čo z Countrymana robí MINI s najväčším kufrom. Zadné sedačky sú navyše posuvné o 13 cm, čo môže byť užitočné v prípade, keď sa vyberiete na burzu pre nejaký rozmernejší náhradný diel pre váš retro bicykel. Počkať, bavíme sa o Countrymane, takže zabudnite na retro bicykel. Či už bude treba doniesť viac zemiakov alebo dreva, najlepšie na tom je, že ani keď si zadné sedadlá posuniete celkom dopredu, nie je to také hrozné, čo sa komfortu sedenia týka. Bez problémov sa do auta zmestia štyria priemerne vysokí dospelí ľudia. 

Osvedčená technika

V prípade „nášho“ Countrymana išlo o verziu Cooper SD ALL4. Čo to znamená v ľudskej reči? Slovíčko „Cooper“ sa vyskytuje v označení každej verzie modelu Countryman, takže v tomto prípade neznamená nič. Písmeno „S“ označuje silnejšiu ako štandardnú verziu a písmeno „D“ zas značí, že auto má pod kapotou vznetový motor. Dvojlitrový turbodiesel však v tomto modeli neprodukuje 150 koní ako vo verzii Cooper D, ale 190 koní a až 400 Nm. Spoľahlivý prenos takej veľkej sily na cestu má na starosti pohon všetkých štyroch kolies ALL4. Musím povedať, že svoju prácu zvláda na výbornú. Napriek skutočne pôsobivému krútiacemu momentu motora nikdy nenastala situácia, že by auto stratilo trakciu. Určite tomu pomohla aj štandardne dodávaná osemstupňová automatická prevodovka, ktorá je s motorom aj pohonom 4×4 dobre zohraná. Celkom priaznivá je aj spotreba paliva. Mimo mesta jazdí toto najvýkonnejšie naftové MINI Countryman za príjemných 5,5 litra nafty na 100 km. V meste sme dosahovali priemer okolo 7,5 l/100 km, čo už nie je na dvojlitrový turbodiesel najmenej. Ak si ale zoberiete do úvahy, že to auto má 190 koní, automatickú prevodovku a pohon 4×4, je to úplne primeraná spotreba. Na diaľnici nám ju palubný počítač nameral 7,2 l/100 km, pričom otáčkomer pri rýchlosti 130 km/h ukazuje pohodových 2 000 ot./min.

Dozrel

Na autách značky MINI jazdia prevažne mladí a väčšinou slobodní ľudia. Nie sú to však len ťarbavé „štýlovky“. Každý jeden model v sebe nesie kúsok slávnej DNA, vďaka ktorej pôvodné MINI zvíťazilo nielen na slávnej Rally Monte Carlo, ale aj na mnohých iných športových podujatiach, kde porážalo podstatne silnejšiu konkurenciu. Tajomstvo úspechu MINI totiž spočíva v malej hmotnosti a výbornej obratnosti vďaka nízko položenému ťažisku a kolesám v rohoch karosérie. Nie sú to ale práve najkomfortnejšie autá. Samozrejme záleží od verzie, ale podvozky týchto áut sú výrazne športovejšie v porovnaní s bežným priemerom. Výnimkou nebol ani predošlý Countryman, ktorý bol hádam asi najtvrdší spomedzi všetkých modelov. Musel sa totiž vyrovnať s negatívami vyššej karosérie a väčšej svetlej výšky, pričom konštruktéri určite chceli zachovať agilitu a jazdné vlastnosti trojdverového MINI. Nová generácia je citeľne komfortnejšia. Stále však máte za jej volantom pocit z jazdy v športovom aute. Riadenie je možno dokonca o chlp tuhšie, ako by mohlo byť, ale podvozok sa citeľne zlepšil. Už nie je nastavený iba na hladučký asfalt, ale poradí si aj s nástrahami mesta, prípadne s nespevnenými cestami na vidieku.

Resumé

Nechcem nikoho škatuľkovať a nerobí to ani automobilka MINI. Countryman je skrátka pre každého, komu sa páči. Pri pohľade na široké portfólio modelov, ktoré má v súčasnosti značka MINI v ponuke, to však vyzerá, akoby v nej mysleli na svojich zákazníkov a prispôsobovali sa ich postupne meniacim sa potrebám. Ak sa niekto ako slobodný zamiloval do značky MINI vďaka svojmu trojdverovému modelu, je možné, že bude chcieť ostať značke verný aj potom, čo si založí rodinu. Na to je tu Clubman. No a ak sa hipsterský párik rozhodne, že ich už život v meste a neustále večierky nebavia, na to je tu Countryman. Vďaka nemu si aj na vidieku zachovajú svoju rebelskú tvár.

Základná cena modelu – MINI Countryman Cooper: 25 300 €
Základná cena testovanej verzie – MINI Countryman Cooper SD ALL4: 35 600 €
Záruka: 2 roky (servis na 5 rokov/60 000 km v cene) | Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:140 (190) / 4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 / 1750-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,7
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,3 / 4,4 / 4,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:450 / 1390 (po sklop. zad. sedadiel)
Objem nádrže [l]:51
Prevádzková hmotnosť [kg]:1465
Rozmer pneumatík:225/55 R17
Dĺžka [mm]:4299
Šírka [mm]:1822
Výška [mm]:1557
Rázvor [mm]:2670