TEST: Mazda3 Skyactiv-G150 | Trefa do čierneho

1899
Zdroj: Redakcia

Mazda3 je od svojho uvedenia na našom trhu umiestnená v akejsi šedej zóne medzi hatchbackmi nemeckej prémie a klasickými fleetovými makačmi. Dostalo sa jej však v benzínovej verzii to, čo jej chýbalo, a práve vďaka svojmu charizmatickému motoru tak výrazne trčí z davu.

Ale nielen to je silnou stránkou hatchbacku Mazda3. Je to jedinečné auto, ktoré už netreba ospravedlňovať a obhajovať pre jeho nízky výkon alebo nepraktickú úžitkovú stránku.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

No a stačilo tak málo. Teda, stačilo zdvihnúť výkon a uvedomiť si zopár dôležitých faktov.

Moment pred útokom

Dizajnérsky jazyk Kodo prednedávnom oslávil 10 rokov existencie a každým dňom zreje do krásy. Nenašiel som človeka, ktorému by sa Mazda3 nepáčila a na atraktivite jej určite neuberá ani farebná paleta, ktorá zahŕňa do veľkej miery skôr večerné farby príťažlivých dámskych rób.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Šedá farba Machine je druhým najdrahším odtieňom v cenníku, hneď po notoricky známom červenom odtieni Crystal.

Pri zemi

Aj keď tento testovací disponoval prívlastkom Plus a paketmi Sound a Style, čalúnenie sedadiel bolo látkové. V zime sa teda rýchlo zohreje a v lete vám neroztopí zadnicu. Relatívne luxusné auto s čalúnenými sedadlami je už dnes skutočne rarita.

Palubná doska je jedným z najkrajších kusov produkčného interiérového dizajnu za posledné roky. Skladám klobúk a neviem odtrhnúť zrak.
Zdroj: Redakcia

Tiež som si okrem tohto uvedomil, že trojka vo verzii hatchback je skôr akýmsi imidžovým a voľnočasovým variantom tohto modelu.

S objemom 334 litrov nemá nijak oslnivo veľký kufor, na zadné sedadlá som sa poskladal s výškou 185 centimetrov celkom natesno, a aj keď nie som človek, ktorý by potreboval mať okolo seba v aute obrie presvetlené plochy, malé zadné okná a široký C-stĺpik celkom príjemne polarizujú automobilovú verejnosť.

Na zadných sedadlách je priestoru tak aku-akurát
Zdroj: Redakcia

Mazda však tento problém vyriešila výrobou pohodlnejšieho, priestrannejšieho a praktickejšieho sedanu. Čiže žiadny hlavolam sa tu nekoná.

Zaslúžený doping

Prečo sa ale opakovane vracia Mazda3 do našej redakcie? Totiž, po úvodnej dvojke s benzínovým motorom (G122) a naftovým motorom (D116) sme mali pred letom a počas neho v redakcii aj modely Skyactiv-X s revolučným motorom. Ten pracoval skvele, no jeho vysoký výkon akosi nebolo cítiť.

Posledný atmosférický dvojliter pod kapotou modelu C-segmentu poháňa zároveň najkrajšie auto tejto triedy
Zdroj: Redakcia

Na C-segment, do ktorého patrí napríklad aj taký Volkswagen Golf či BMW radu 1, je výkon 110 kW/150 koní taký príjemný štandard. Presne takouto porciou konského stáda disponuje nový dvojliter, pričom krútiaci moment zostal zhodný so slabšou, 122-koňovou verziou. Práve takéto “niečo medzi” Mazda3 vyslovene potrebovala.

Digitálne budíky sú takým zlatým stredom medzi modernou a starou školou. K dokonalosti chýbal už len otáčkomer umiestnený v strede prístrojového štítu. Je to skutočne príjemná jazdecká mašina.
Zdroj: Redakcia

Keďže sa Japonci vyhýbajú downsizingu a v ponuke benzínových motorizácií sú výhradne atmosférické dvojlitre s hladučkým priebehom krútiaceho momentu, je nutné povedať, že ich prejav je viac elegantný ako dynamický. V tom by som však problém nevidel. Či už si vyberiete 6-stupňový manuál, alebo automat, jednoducho nemáte šancu trafiť mimo.

6-stupňový automat má na dnešnú dobu málo prevodov, ktoré sú pomerne dlhé. Aj preto je Mazda3 z hľadiska jazdného prejavu skôr taký pôžitkár ako zbytočne ostré náčinie.
Zdroj: Redakcia

Testovací kúsok disponoval práve 6-stupňovým automatom, čo spravilo z dolovania krútiaceho momentu z motora absolútnu baladu. Malý počet prevodov dnes pôsobí nezvyčajne a ich dĺžka je citeľne väčšia než pri moderných 8-stupňových automatoch. Kým ma však motor Skyactiv-X príliš nepresvedčil, verzia G150 si ma naopak získala.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Dynamika jazdy je teda konečne adekvátna k veľmi príjemnému podvozku, akustickej pohode a povedal by som až prémiovému odhlučneniu a pocitu na palube. Spotreba stúpa na diaľnici a v meste výraznejšie nad hranicu 7 litrov, no mimo mesta dokážete jazdiť aj pod 6. Osobne by som vymenil už len automat za ešte zábavnejší manuál a pokojne by som jej dovolil hovoriť mi “Pane”.

Základná cena modelu – Mazda3 Skyactiv-G122: 19 990 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda3 Skyactiv-G150 AT PLUS Sound/Style: 26 090 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2019
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 360 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110(150)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:213/4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:206
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,1
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,6-6,7/4,7-4,8/5,4-5,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:334
Objem nádrže [l]:51
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1364
Rozmer pneumatík:215/45 R18
Dĺžka [mm]:4460
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1435
Rázvor [mm]:2725