TEST: Mazda3 Skyactiv-D116 | Trochu inak

745

V čase, kedy všetci pozerajú na naftové motory cez prsty, prichádza Mazda s novým vlastným vznetovým agregátom. Je iný ako všetky ostatné.

Novú Mazdu 3 sme už testovali s benzínovým dvojlitrom pod kapotou. Nebola zlá, no už sa nevieme dočkať revolučného motora Skyactiv-X, ktorý napriek tomu, že spaľuje benzín, bude schopný za určitých podmienok zapaľovať zmes vo valcoch bez použitia sviečky, teda vznetovým princípom. Tento test je ale predovšetkým o naftovom motore Skyactiv-D116.

Dizajn interiéru, ako aj kvalita použitých materiálov je na špičkovej úrovni

Načo hybrid?

To, že Mazda robí motory s rekordnými kompresnými pomermi, je stará známa vec. Zatiaľ čo ich benzínové motory majú nezvyčajne vysoký kompresný pomer, tie naftové zas prekvapivo nízky. Vo finále to znamená, že ich naftové motory majú charakter veľmi podobný tým benzínovým. Pre žiadny z ich doterajších motorov to však neplatilo tak, ako to platí v prípade tejto novej pohonnej jednotky.

Nový 1,8-litrový turbodiesel je mimoriadne kultivovaný a jednoducho povedané „vysokootáčkový“

Moje prvé dojmy by sa ale dali opísať ako zdesenie. Hovorím si: „Má to síce 85 kW, ale vôbec to nejde.“ Už som v duchu začal lamentovať nad dnešnými filtrami pevných častíc a nad všetkými možnými emisnými obmedzeniami a rezignoval som. Jazdil som si teda „piánko“ po meste za 5,5 l/100 km. Záver týždňa som mal trochu hektický, dosť som sa ponáhľal a najazdil som po meste za jeden deň takmer 100 km. S ťažšou nohou na plyne som si však všimol, že motor sa nechá vytáčať až do 5 500 ot./min. No a zrazu to auto ožilo. Tajomstvo spočíva v tom, že ako „bonus“ k podpriemernému výkonu na dnešné pomery darovali konštruktéri Mazde 3 aj dlhé prevody. Navyše sa pod 2 000 ot./min. motor zbiera dosť pomaly, ale krásne funguje od 2 000 do 4 000, pričom ani pri 5 000 ot./min nemáte pocit, že by mal každú chvíľu explodovať.

Každopádne, spotreba mi pri tomto testovaní stúpla na 6,5 l/100 km. Na čisto mestský cyklus je to ale stále obstojné (bavíme sa o trojdňovom priemere). Prekvapenia sa začali až cez víkend, keď som sa vybral na výlet. Po diaľniciach to jazdí tiež zhruba za 5,5 l/100 km pri 130-tke, ale mimo diaľnic sa dá dosiahnuť aj o liter menšia spotreba. Na jednom úseku, kde bolo menej obcí a väčšinu času som šiel rýchlosťou zhruba 100 km/h, mi palubný počítač vyrátal priemer 3,8 l/100 km.

Resumé

Ako som spomenul na úvod, o novej Mazde 3 sme už toho napísali celkom dosť. Prečítať si môžete nielen kolegovu reportáž z novinárskej prezentácie, ale už aj jeho dojmy z redakčného testu. No a čo si novej „Trojke“ myslím ja? Podľa mňa je to nádherné a skvelé auto. Našiel som len dve „chybičky krásy“ – LED denné svietenie len za príplatok a nutnosť pri každom naštartovaní znova a znova zložitým spôsobom cez menu multimediálneho systému vypínať adaptívnu funkciu tempomatu. Samozrejme, nutné to je iba pre mňa, možno nie pre vás, ale na druhej strane vďaka Bohu za možnosť jej vypnutia. Väčšina výrobcov vám tú radosť neurobí.

Odhliadnuc od týchto drobností, nová Mazda 3 podľa mňa ašpiruje na titul najlepšieho auta vo svojej triede. Nemá síce tak dobrý podvozok ako Focus, ale ako celok je výborná a určite by som ju zaradil do najužšieho výberu, pokiaľ si práve vyberáte svoje nové auto v tejto kategórii. A jej naftového motora sa tiež nemusíte báť. Stačí ho trošku viac vytáčať. Spotreba pritom ostáva nadpriemerne dobrá a nebude vás pritom trápiť ani zvýšenou hlučnosťou.

Základná cena modelu – Mazda 3 Skyactiv-G122: 19 990 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda 3 Skyactiv-D116 Plus: 23 290 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1759
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:85 (116)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:270 /1600-2600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:194
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,3
Spotreba paliva mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,9/3,8/4,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:334/1019
Objem nádrže [l]:51
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1385
Rozmer pneumatík:215/45 R18
Dĺžka [mm]:4460
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1435
Rázvor [mm]:2725