TEST: Mazda CX-5 100th Anniversary | Remeselné majstrovstvo

3115
Zdroj: František Pisarovič

No dobre, nebudem chodiť okolo horúcej kaše: Mazda CX-5 je veľmi dobré auto v akejkoľvek výbave. No špeciálna edícia oslavujúca 100 rokov Mazdy jeho potenciál ešte rozširuje slušnou dávkou prémiovosti.

Ak chcete od Mazdy to najlepšie, samotná automobilka vám pre rok 2021 uľahčila výber. Oslavuje totiž 100 rokov svojho fungovania a na takúto oslavu si pripravila “storočné” edície všetkých svojich modelov. A pripravila ich veľmi dobre.

Mazde CX-5 už síce ťahá na 4 roky, vyzerá však stále bravúrne
Zdroj: František Pisarovič

Čerstvý vzduch

Mazda CX-5 patrí už od svojho uvedenia na trh v roku 2017 k tým autám, o ktorých by som aj napísal, že starnú s gráciou, keby vôbec starli. Aj v roku 2021 vyzerá prekvapivo sviežo, čomu v 100th Anniversary prospieva efektná biela metalíza a devätnásťpalcové disky kolies nezvyčajnej antracitovej farby, veľmi správne dramatizujúce široké plochy a jemné krivky jej elegantnej karosérie.

Storočnicu oslavuje síce nenápadne, ale veľmi štýlovo
Zdroj: František Pisarovič

Samozrejme, ako správna špeciálna edícia, ani 100th Anniversary sa nezaobišla bez hojného využitia emblémov po jej karosérii. Odkazy na storočnicu by sme tak našli na oboch predných blatníkoch, veku batožinového priestoru a aj na spomínaných diskoch kolies. S cenníkovou cenou 43 525 eur je to tiež najdrahší model značky, teraz však automobilka dáva “bonus za výkon”, ktorý jej cenu stlačí pod magických štyridsať tisíc, presnejšie na 39 950 eur.

Antracitové kolesá sú umeleckým dielom, ktoré púta oči
Zdroj: František Pisarovič

Prémiová víchrica

Interiéry poslednej generácie automobilky znesú tie najprísnejšie štandardy. Je to tak nielen vďaka kvalitným materiálom, ale aj kvôli triezvej filozofii automobilky, ktorá sa síce čiastočne necháva uniesť technologickým pokrokom, ale len vtedy, ak to celku skutočne pomáha.

Interiér je kvalitne poskladaný, z výborných materiálov a príjemne vonia. Čo viac si priať?
Zdroj: František Pisarovič

Jeden príklad za všetky: Hoci je displej infotainmentu dotykový, za jazdy sa však jeho dotyková funkcia vypne a ovládate ho len pomocou vydareného otočného ovládača. Prečo? Lebo za jazdy sa šofér nemá dôvod hrať s displejom!

Tento displej je dotykový len vtedy, keď stojíte. Lebo presne tak to má byť.
Zdroj: František Pisarovič

K tomuto logickému a priestrannému celku ale dodáva 100th Anniversary aj kombináciu tmavočerveného čalúnenia sedadiel a kobercov s bielymi koženými akcentami na palubnej doske. Pre niekoho môže ísť o gýč, výborne však ladia s kvalitou interiéru a jeho veľmi dobrým odhlučnením. Akoby to nestačilo, stále je to Mazda CX-5 so svojím vzdušným interiérom a 506, resp. 1620-litrovým batožinovým priestorom.

Priestoru na zadných sedadlách je tak akurát, nižšia šestka však ponúka viac miesta na kolená
Zdroj: František Pisarovič

Závan zenu

Mazda CX-5 je síce SUV, no jej potenciál sa najlepšie ukáže na ceste. A nie je to len vďaka jej najsilnejšiemu štvorvalcu Skyactiv-G194 so 143 kilowattmi (194 koňmi) a 258 newtonmetrami, ktorý namiesto turbodúchadla spolieha na starý dobrý 2,5-litrový objem motora.

Skyactiv-G so svojimi 194 koňmi a 258 newtonmetrami autu úplne stačí. Volant z ruky nevytrhne, ale ani nemá.
Zdroj: František Pisarovič

Atmosférická jednotka prenáša svoj potenciál na všetky štyri kolesá cez 6-stupňový automat, ktorý si svoju prácu očividne robí výborne, pretože som o ňom po celý čas testu netušil. Chcete sa plavne prenášať po krajine? Okej. Chcete podradiť o stupeň? Intuitívne ťuknete do plynu a prevodovku odrazu máte o stupeň nižšie. Chcete to rozbaliť? Zadupnite pedál na podlahu a prevodovka si dovolí podradiť aj o niekoľko stupňov. Všetko v poriadku.

Emblémy, emblémy všade
Zdroj: František Pisarovič

Posed za volantom je v CX-5 prekvapivo vysoký, čo poteší každého, kto túži po pravom SUV-feelingu. Veľmi priamo naladenému, no stále komfortnému podvozku zasa sekunduje presné riadenie.

Cítite sa príliš obyčajne? Nemyslím si, ale keby náhodou, pridajte trocha námrazy a hneď uvidíte ten rozdiel.
Zdroj: František Pisarovič

Prekvapivo úsporná

Čo je však na tomto motore a pohone špecificky zaujímavé, je jeho hospodárnosť. Najmä v mimomestských úsekoch dokážete jazdiť aj za 5 litrov paliva, za čo vďačí aj vypínaniu krajných valcov.

Mestská premávka usadí hodnotu spotreby niekde k ôsmim litrom a diaľnica nechá prejaviť vyššiu svetlú výšku auta, ktorá sa odrazí na spotrebe okolo 8,5 litra na stovku. A to sú hodnoty, ktoré ma opäť presveiedčajú o tom, že CX-5 je skrátka dobrý produkt, navyše za dobrú cenu. Kupujte ich, kým sú!

Základná cena modelu – Mazda CX-5 Skyactiv-G165 2WD Emotion: 26 320 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda CX-5 Skyactiv-G194 4WD 100th Anniversary: 39 950 €
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 3 roky / 100 000 km
Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2488
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:143 (194)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:258 /4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,3/6,4/7,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:506/1620
Objem nádrže [l]:58
Prevádzková hmotnosť [kg]:1650-1720
Rozmer pneumatík:225/55 R19
Dĺžka [mm]:4550
Šírka [mm]:1840
Výška [mm]:1680
Rázvor [mm]:2700