TEST: Kia Sorento – kórejčan na americký spôsob

2376

Juhokórejská automobilka Kia spoločne so sesterským Hyundaiom vytvárajú koncern, ktorý už dávno nadobudol gigantické rozmery. Kia sa pomaly ale isto zaradila medzi silných hráčov v automobilovom priemysle už takmer na celom svete. Na každom kontinente však žijú iní ľudia s inými chuťami a požiadavkami na auto. Kia je jedna z mála automobiliek, ktoré dokážu ponúkať rôzne modely v Ázii, iné v Amerike a ďalšie v Európe.

Kia Sorento nie je na Slovensku neznámym pojmom. Prvá generácia tohto modelu z roku 2002 sa zapísala celkom dobre aj v našich končinách. Druhá generácia, ktorá bola predstavená v roku 2009, však prišla s radikálne odlišnou filozofiou. Rebrinový rám prvého modelu nahradila samonosná karoséria v prípade druhej generácie. Objavili sa preto isté kritické hlasy, ktoré tvrdili, že nové Sorento už nie je práve kvôli tomu tak dobré v teréne. Aj keď Kia Sorento nie je žiaden typický off-road (ani prvá generácia, tá druhá už vôbec), v Kii sa rozhodli vypočuť túto kritiku a v rámci minuloročnej modernizácie dostala druhá generácia Sorenta tuhší skelet karosérie. To by malo trochu pomôcť v terénne aj zvýšiť pasívnu bezpečnosť.
Born in the USA
Druhá generácia modelu Sorento je prvou Kiou v histórii tejto kórejskej značky, ktorá sa vyrába aj v USA. Výroba síce prebieha aj Južnej Kórei a v Kazachstane, ale na tomto aute je asi najviac cítiť, že je určené primárne pre americký trh.
Na rozdiel od Chevroletu Malibu, ktorý je originálnym americkým autom s nemeckou technikou, je Kia Sorento kórejské auto s kórejskou technikou určené pre americký trh. Aký je v tom rozdiel? Že to posúvanie sedadla vodiča pri každom zapnutí a vypnutí motora sa v Kii našťastie dá vypnúť.
Inak však musím Kiu pochváliť. Interiér sa im podarilo spracovať o čosi kvalitnejšie ako sa to podarilo Chevroletu v prípade modelu Malibu. Krásny je aj digitálny prístrojový panel. Škoda len, že štandardne ho má iba najvyššia výbava TX.
Americký automat
Ako sme už spomínali, Kia sa dokáže skvelo prispôsobiť špecifickým požiadavkám každého trhu. Takmer celý svet jazdí na benzín, no Európania na naftu. Žiaden problém, Kia má pre nové Sorento v ponuke skvelý turbodiesel. Čo tak diesel s automatom? „Máme, ale iba americký“.
Ak by som si kupoval Kiu Sorento, určite by som volil tento motor, no skombinoval by som ho s klasickou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Ten automat, ktorý je v ponuke za príplatok, totiž za veľa nestojí. Zbytočne vytáča motor a pri jazde z kopca nezvykne využívať brzdnú silu motora. Niekto by si možno pomyslel, že sa snaží šetriť palivo, no pri pohľade na palubný počítač to tak nevyzeralo.
Počas testu si od nás Kia Sorento v meste vypýtala takmer 10 litrov nafty na každých 100 km. Mimo mesta sa však dá spotreba paliva stlačiť aj pod sedem litrov. Na diaľnici počítajte so spotrebou 8,2 l/100 km. Motor totiž pri 130 km/h točí príjemných 2 250 ot./min.
Resumé
Kia Sorento je fajn auto. Je až nadštandardne priestranné a po facelifte opäť drží krok s najnovšími modelmi aj po stránke dizajnu. V rámci modernizácie dostala aj trochu upravené zavesenie kolies, vďaka čomu je ponovom ešte trošku komfortnejšia. O vašu bezpečnosť sa stará armáda asistentov vrátane systému chrániaceho pred neželaným opustením jazdného pruhu či systémom stráženia „mŕtveho uhla“ spätných zrkadiel.
Nie je to však auto pre diagnostikovaného „šoféra“. Aj keď má priestoru a komfortu každý jeden pasažier naozaj dosť, poloha za volantom je dosť vysoká. Aj tak ale najväčším kameňom úrazu ostáva automatická prevodovka. Ak viete obsluhovať manuálnu prevodovku, radšej sa jej vyhnite.
Základná cena modelu – Kia Sorento 2.4 GDi 2WD LX: 25 500 €
Základná cena testovanej verzie – Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD TX: 37 510 €
Registračná daň na testované auto: 957 €
Motor        
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem (cm3):
2199
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
145 / 3800
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
436 / 1800-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
9,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
8,9 / 5,5 / 6,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
660
Objem nádrže (l):
64
Pohotovostná hmotnosť:
1890-2033
Rozmer pneumatík:
235/60 R18
Dĺžka (mm):
4685
Šírka (mm):
1885
Výška (mm):
1745
Rázvor (mm):
2700

Aj keď má Kia Sorento v rodnom liste uvedenú Južnú Kóreu, po pár chvíľach s týmto autom by sme tipovali skôr USA. Pri vystupovaní napríklad odsunie sedadlo, vďaka čomu sa typický Američan bez problémov dostane spoza volantu. Zaujme nové Sorento aj obéznych Európanov?