TEST Kia EV6: Spaľováky, traste sa

1865
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Po takmer 2000 prejdených kilometroch môžem zodpovedne povedať, že EV6 je dokonale schopná konkurovať spaľovákom.

Kia EV6 už nie je úplnou novinkou. Popísalo sa o nej skutočne veľa a len nedávno sa ukázala aj verzia GT, ktorá je schopná pokoriť 100 km/h za 3,5 sekundy. Čo ma príjemne prekvapilo, po cestách (minimálne tých bratislavských) už začínajú jazdiť aj EV6-tky, v ktorých sa nevozia novinári či predajcovia, ale skutoční majitelia týchto áut. Znamená to jedno. Ľudia búrajú svoje predsudky voči elektromobilite a postupne strácajú zábrany. A to je dobre. Lebo iba bez nich dokážu pochopiť, že model EV6 dokáže bez problémov konkurovať spaľovacím autám.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Netradičný test

O modeli EV6 už pravdepodobne väčšinu dôležitých informácií viete. Je sesterským modelom Hyundai IONIQ5 s o chlp menej výstredným, ale rovnako nekonvenčným vzhľadom. Pri pohľade zboku pôsobí extrémne masívne a matná povrchová úprava jej nesmierne pristane. Má rázvor, ktorého rozmer prekoná aj Kiu Sorento a pohodlie na palube je prioritiou číslo jeden.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

A práve pohodlie sme sa rozhodli vyskúšať na ceste, ktorá by pre väčšinu vodičov vo väčšine áut znamenala nočnú moru. Vybrali sme sa z najzápadnejšej slovenskej obce do tej najvýchodnejšej. Okolo 600 kilometrov vediac, že nás čaká jeden horský priechod a posledné desiatky kilometrov mimo diaľnice, na cestách bez áut a bez pruhov. Také boli vyhliadky trasy Záhorská Ves – Nová Sedlica, ktorú by bežné auto zvládlo za približne sedem a štvrť hodiny. Bude elektrická Kia svojim nabíjaním extrémne naťahovať čas?

Spoiler alert

Ako celý test dopadol, sa dozviete už onedlho na našom YouTube. Ak si chcete však ušetriť čakanie a dozvedieť sa výsledok hneď, poviem vám ho. Kia EV6 túto trasu zvládne s jednou 30-minútovou zastávkou na nabitie na ultrarýchlonabíjačke. Ako je to možné?

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Kia EV6 totiž ponúka niečo, čo dnes má len málo elektromobilov. Nabíjanie výkonom 240 kilowattov, ktoré dokáže baterku naplniť z 10 na 80% v ideálnych podmienkach za 18 minút. Lenže, tu už hovoríme o takých výkonoch, ktoré aj v prípade nie úplne ideálnych podmienok vyrážajú dych.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Komfort na prvom mieste

Ďalším dôvodom, prečo si myslím, že spaľováky našli elektrickú konkurenciu, je komfort na palube. Auto je prirodzene ťažšie, lebo musí nosiť batérie. Váži 2 tony. To znamená, že ak budete chcieť jazdiť športovo a veľa, pneumatiky budete drať ako gumu na základke (myslím v zošite, samozrejme). Na druhej strane, ak svoju jazdu upokojíte a prispôsobíte hmotnosti auta, práve hmotnosť sa vám odvďačí dokonale komfortnou a ničím nerušenou jazdou.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nehučí motor, nehučí podvozok a ešte aj obtekanie vzduchu je vyriešené tak, že si skutočne môžete užívať jazdu s vašimi priateľmi. A tí budú mať dosť miesta nielen v prvom, ale aj v druhom rade. Auto je dokopy pre piatich, ale pre šírku stredného sedadla sa skutočne komfortne odvezú len štyria. Miesta na nohy je však na rozdávanie. Rázvor 2,9 metra je takým štandardom väčších elektromobilov. Ale pokiaľ ide o konvenčné autá, hovoriť môžeme o vysokom nadštandarde.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Čo sa týka sedenia, tu možno EV6-tku len chváliť. Počas nášho natáčania som za volantom presedel dlhé hodiny bez najmenšej únavy chrbta. Iste, sedacia časť už trochu omínala, no to je po viac ako 10 hodinách celkom očakávateľné. Príjemným spestrením horúceho dňa boli odvetrávané predné sedadlá a kameramana Bonifáca potešila aj palubná zásuvka na 220 voltov. Ozaj, a keď sme pri nej. Auto disponuje aj technológiou V2L, vďaka ktorej môžete napájať vaše spotrebiče až do výkonu 3,6 kW.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Frunk.

Kufor s objemom 520 litrov je priemerný. Štyria sme doň natlačili všetko potrebné, no cestujúc na dlhšie trasy by sme si určite museli zahrať Tetris. Kia k nemu ponúka aj “frunk”, čiže predný kufor. Ten má vo verzii 4×4 objem iba 20 litrov, ktoré sú ideálne na ukladanie menších predmetov. Napríklad niečoho z povinnej výbavy.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

A keď už sme pod kapotou, doplním len, že elektromotory v našej konfigurácii poskytujú 325 koní a z 0 na 100 km/h to zvládnu za 5,2 sekúnd. Maximálna rýchlosť 188 km/h je v porovnaní s ostatnými elektromobilmi o trochu vyššia. A tabuľková spotreba 18 kWh/100 km je sympatická, no ak neplánujete dodržiavať maximálne povolené rýchlosti, najmä na diaľnici, počítať s ňou nemôžete. My sme našu “dvetisícku” zvládli za 23 kWh/100 km.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Kia EV6 má množstvo tromfov, ktorými dokáže konkurovať konvenčným autám. A dodám posledný. Keďže dokáže rekuperovať energiu, dokáže dosahovať negatívnu spotrebu. Vďaka tomu bola naša priemerná spotreba na približne 20-kilometrovom úseku z Terchovej v smere do Žiliny nulová. A to je fenomén, ktorému nebudete chcieť veriť ani za volantom elektromobilu.

Samozrejme, a je to už ohranou témou, najväčším problémom elektromobilov je ich cena. Náš konkrétny testovaný kus dostal cenovku presahujúcu 62 tisíc eur, čo je veľa. Keď však vezmete do úvahy výkon, priestor a jazdné vlastnosti auta, je to aj v relatívnom pohľade veľa peňazí? To už nechám na vás.

Základná cena modelu – Kia EV6 Air 125 kW 58 kWh 2WD: 43 990 €
Základná cena testovanej verzie – Kia EV6 GT-Line 239 kW 77,4 kWh 4WD: 62 290 €
EuroNCAP: 5* (2019)
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:2 elektromotory
Najvyšší výkon [kW (k)]:239 (325)
Najvyšší krút. moment [Nm]:605
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,2
Dojazd [km]:484
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor kufor / "frunk" [l]:520 / 20
Kapacita batérie [kWh]:77,4
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2015 - 2105
Dĺžka [mm]:4695
Šírka [mm]:1890
Výška [mm]:1550
Rázvor [mm]:2900