TEST: Kia Carens – z lásky k rodine

1923

Padne do oka 

Dizajn dnes v Kii riadi nemec Peter Schreyer, ktorý bol v minulosti tvorcom línie vozidla AUDI TT. Oproti minulej generácii Carensu je vidieť veľký skok vo vonkajšom dizajne, ktorý je veľmi podobný novému cee’du a pôsobí modernejšie a dynamickejšie než v minulosti. Tiež technicky je Carens spriaznený s aktuálnou generáciou cee’du. Celkové rozmery karosérie sú menšie ako u predchádzajúcej generácie. Auto je o 20 mm kratšie, o 15mm užšie a 45 mm nižšie ako model , ktorý nahrádza. Ale 50mm nárast rázvoru, spolu s nižším umiestnením sedadiel znamená , že je v skutočnosti Carens vo vnútri priestrannejší v porovnaní s generačne starším súrodencom.
Vnútro ponúka pohodlie 
Interiér sa potom od cee’du prekvapivo dosť líši. Nájdeme tu nový trojramenný volant aj odlišne poňatú palubnú dosku. Poteší kvalita spracovania aj hodnotne vyzerajúce materiály, ale predovšetkým obrovská variabilita  a praktickosť. V priestrannej kabíne je veľa odkladacích priehradiek, schránky nájdeme napríklad aj v podlahe. Zadné sedadlá sa dajú samostatne posúvať, majú aj nastaviteľné operadlá a cestujúci na nich môžu počas jazdy skutočne relaxovať – okrem dostatku miesta majú k dispozícii napríklad sklopné stolíky, držiaky na pitie alebo roletky bočných okien. A keď si majitelia priplatia, môžu si v zime dokonca zapnúť vyhrievanie sedačky.
Práve možnosť zaobstarať si podobné prvky výbavy je ďalšou obrovskou prednosťou Carensu, ktorá veľakrát konkurencii chýba. V cenníku okrem vyhrievaných predných aj zadných sedadiel nájdete napríklad odvetrávané predné sedadlá, vyhrievaný volant alebo samoparkovací asistent.  Sedadlo vodiča je umiestnené trochu vyššie, v praxi to ale vôbec nevadí. Kritizujem horší výhľad šikmo vpred kvôli tvaru A stĺpikov, dá sa však na to zvyknúť. Všetky sedadlá sú rozmerné s tvrdšou výplňou, pohodlne sa na nich cestuje aj stovky kilometrov. Interiér je celkovo vzdušný, vzadu je dostatok miesta pre troch dospelých cestujúcich, a ak si priplatíte, dostanete ešte dve núdzové sedačky v treťom rade vzadu. Druhý rad sedadiel je variabilný, sedadlá je možné posúvať a samozrejme tiež sklopiť.
Odvezie, čo treba 
Carens v testovanom prevedení ponúkal pätmiestne vnútorné usporiadanie. V prípade 7-miest¬nej verzie sa tretí rad sedadiel ukrýva na dne batožinového priestoru, čo sa bohužiaľ prejavuje na jeho obmedzenom využití. Priestor pre batožinu je totiž celkom plytký, medzi podlahou a roletou nie je príliš veľa miesta. V našom 5-miestnom vyhotovení mal objem 536 litrov, o 44 litrov viac ako vo verzii 5+2. Po sklopení druhého radu sedadiel sa zväčší až na 1650 litrov.
Na ceste 
V ponuke nového Carensu sú štyri motory. Základom je benzínová tisícšesťstovka GDI (99 kW/135 k). Druhým zážihovým agregátom je potom dvojliter naladený na 122 kW (166 k). Naftové motory zahŕňajú jeden agregát (1,7 CRDi) naladený buď na 85 kW (115 k), alebo na 100 kW (136 k). A práve silnejší turbodiesel bol ten, ktorý sme vyskúšali v redakčnom teste. So spotrebou sme boli spokojní, pri 130 km/h si Carens pýta tak isto ako v meste – 6,7 litra nafty, mimo mesta zajazdíte pohodlnou jazdou za 4,5 až 5 litrov. Podvozok dostal jednoznačne komfortnú charakteristiku, tlmiče reagujú na nerovnosti jemným zhupnutím. Na pneumatikách s dostatočne vysokým profilom o mnohých die¬rach vôbec neviete. Dobrý dojem z pohodlnej jazdy, bol občas bohužiaľ prerušený ranou od zadnej nápravy pri prejazde nerovností. Dôvodom je jednoduchá zadná náprava, ale nie je to nič tragické, podobné problémy má aj väčšina konkurentov. Rovnako ako drobné ťažkosti so smerovou stabilitou vo vysokých rýchlostiach a náklony karosérie v rýchlych zákrutách. Aj riadenie zodpovedá charakteru MPV – je pomerne strmé, ale tiež preposilované a bez citu. Pozitívne však hodnotím presné radenie.
Verdikt 
Zatiaľ čo predošlé generácie modelu Carens boli robené pre kórejský trh, najnovšia generácia má európsky rodný list. Akokoľvek sa môžu zdať predchádzajúce riadky kritické, o Kii Carens by sme v prípade nutnosti kúpy rodinného MPV určite uvažovali. Ponúka množstvo vnútorného priestoru, kvalitné materiály a spracovanie. To všetko za prijateľnú cenu. Ak siahnete po testovanej motorizácii, budete spokojní ako s jazdnou dynamikou, tak aj účtami za palivo. V základnej výbave navyše nechýba nič, čo môže bežný užívateľ vyžadovať.

Automobilke KIA chýbal v poslednej dobe zástupca z radov rodinných MPV. Výrobcovia týchto áut si už dávno uvedomili, že ľudia nechcú nejaký mizerne vyzerajúci nákupný vozík na štyroch kolesách, ktorý odvezie nákup, deti a množstvo batožiny.