TEST: Jaguar XF Sportbrake | Alternatívny hráč

234

Jaguar XF Sportbrake má na ramenách skutočné bremeno. Pokiaľ sa pustíte do boja s masovými modelmi, ktoré majú osloviť firmy a milióny ľudí, máte šancu na úspech. Dôkazov je mnoho. Pustite sa do boja s nemeckými prémiovkami a zažijete peklo. Šancu máte, no omnoho menšiu.

Veľká nemecká trojka neovláda európsky trh len vďaka technologickému náskoku. Ten je dnes už medzi značkami relatívne zanedbateľný. Ich kúpou si navodzujete pocit rozhodnutia, ktoré je overené a navodzuje stabilitu. Reinkarnovaný Jaguar síce nie je žiadnym zelenáčom, no ľuďom nie je povedomý, či dostatočne známy.

To by však nebolo všetko, keďže Jaguar vyrobil z veľkého sedanu XF, krásne kombi. Či už u nás alebo v USA zažívajú tlačidlá ťažké časy, keďže ich po hlavách tlčú milióny modelov SUV. Kombi už dnes nepredstavuje recept na zaručený úspech, no skôr len vyplnenie diery v ponuke. No poviem vám pravdu, ide o odvážne a krásne vyplnenie scvrkávajúceho sa trhu s klasickými rodinnými siluetami.

Jemná agresia

Úprimne som nenarazil na človeka, ktorému by dizajn nových Jaguarov vyslovene vadil. Je široko pochopený, no zároveň dostatočne agresívny na to, aby množstvo ľudí vzrušil, či podaktorých vystrašil. Toto sú presne tie prvky dizajnu, ktoré robia z bežnej „krabice“ na kolesách, objekt túžby.

Je pravda, že trh s veľkými sedanmi a kombi je plný krásnych kúskov. Podaktoré však z davu mierne trčia. Zadná časť ma mierne rozhodila svojou výškou. Na fotografiách pôsobila vysoko a „prečačkane“, vďaka chrómovej lište spájajúcej zadné svetlá. Tak z niektorých uhlov pôsobí aj naživo, no produktový fotograf sa musel vážne posnažiť, aby tento nedostatok zvýraznil.

Ide o krásne veľké auto s hromadou jednoduchých línií, kombinujúcimi dravšie prvky svetiel či obriu „papuľu“ chladiča. Uhlov z ktorých mi nevadila zadná časť som našiel množstvo. Viďte fotografie.

Duševná pohoda

V porovnaní s priamou nemeckou konkurenciou používa Jaguar omnoho jednoduchšie riešenia. Či už ide o dizajn, rozloženie prvkov alebo samotné technické riešenia. Celkovo je interiér XF kreslený malým množstvom kriviek. Známou dizajnérskou fintou, s ktorou som sa len niekoľko rokov dozadu stretol práve na palube jedného z modelov Jaguar, je poloblúková línia prechádzajúca cez palubnú dosku pod čelným sklom.

Tá pokračuje vrchnou lištou predných a zadných dverí. Aj keď ide o veľké auto, cítite sa v ňom útulne a človek si nepripadá stratený v priestore. Nedostatok vzdušnosti a svetelnosti interiéru môže vyriešiť sklená panoramatická strecha. Zasahuje doslova celú plochu nad pasažiermi a hlavne pri večernej jazde pôsobí magicky.

Vzadu sa posadí človek do výšky 190 centimetrov, no absolútne vzpriamene. Pri jazde na zadnom sedadle by som zvládol prejsť bez prestávky vzdialenosť dojazdu na jednu nádrž.

Nenáročné = Efektívne

Jaguar pôsobí tak, ako by chcel majiteľa zaťažiť čo najmenším množstvom možností a zložitých rozhodnutí. Multimediálny systém InControl neobsahuje žiadne hlboké 12-vrstvové menu. Prakticky všetko, k čomu by ste sa potrebovali dostať je vyobrazené a dostupné na spodnej lište displeja.

Ten reaguje na dotyk veľmi pohotovo. Kým však nepôsobí v mnohých prípadoch geniálne graficky spracovaný ako nemecké systémy, doháňa to svojou užívateľskou nenáročnosťou. V téme jednoduchosti pokračuje aj kruhový volič smeru jazdy s mód „S“ dostupným až po miernom zatlačení na ovládač.

Jednoducho taktiež pôsobí voľba jazdných režimov. Všetky nastavenia spojené s jazdou sú vám k dispozícii na ploche o veľkosti ľudskej dlane.

Kráľovský pocit

Jaguar si dáva na skvelých jazdných vlastnostiach svojich modelov záležať a tým pádom patrí veľké kombi medzi najlepšie jazdiace modely v triede. Jediným reálnym protivníkom na tomto poli mu môže byť BMW a to sa bavíme už o dokonalých zážitkoch z jazdy.

Dokonalé rozloženie hmotnosti 50:50 pozdĺžne a vypracovaný pomer medzi pravou a ľavou stranou karosérie je na ceste vyslovene evidentný. Veľká šelma váži pocitovo mierne pod 200 kilogramov menej, než je tomu v skutočnosti. Podiel na skvelom jazdnom výkone majú aj pneumatiky Pirelli P Zero, ktorými Jaguar nenechal nič na náhodu.

Zmysly

8-stupňová automatická prevodovka ZF patrí medzi štandardné prvky luxusných sedanov. V prípade tohto modelu disponuje skôr talentom na plynulé radenie, než športovým pocitom. „Nehádže“ autom pri radení ani pri najostrejšom nastavení a svižnej jazde.

Taktiež si dobre rozumie s dvojlitrovým naftovým štvorvalcom Ingenium. Motor disponuje výkonom 176 kW/240 koní, maximálnym krútiacim momentom 500 Nm a ide o rovnakú jednotku, ktorú sme testovali v SUV Range Rover Velar.

Na diaľnici sa blysol brilantnou spotrebou 6,2 litra, v mestskej premávke identickou a mimo mesta klesla spotreba len k 5,5 litrom na 100 km. Takto skvele jazdiace a vyvážené auto by si však zaslúžilo odozvu na plyn a dynamiku veľkého šesťvalca.

Euro NCAP: 5 hviezd, 2015
Základná cena modelu – Jaguar XF Sportbrake 2.0D I4 163 PS Pure: 44 596 €
Základná cena testovanej verzie – Jaguar XF Sportbrake 2.0D I4 240 PS Portfolio: 61 692 €
Záruka: 3 roky bez obmedzenia počtu km
Registračná daň: 1250 €

Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:177 (240)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:500 /1500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:241
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,7
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,5/4,8/5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:565
Objem nádrže [l]:66
Prevádzková hmotnosť [kg]:1805
Rozmer pneumatík:245/40 R19
Dĺžka [mm]:4955
Šírka [mm]:1987
Výška [mm]:1496
Rázvor [mm]:2960