TEST: Hyundai i20 N⎜Modrý sen

3025
Zdroj: Bonifác, František Pisarovič

V živote motoristického novinára existuje zopár momentov, ktoré stoja naozaj za to. A nemusí to nutne znamenať týždennú zápožičku z luxusných, prémiových alebo exkluzívnych vôd. Stačí len mať za volantom pocit, že keby ste vedeli stavať autá, tak to robíte presne tak. Dámy a páni, a všetci tí medzi a okolo, predstavujem vám Hyundai i20 N.

Milujem rýchle hatchbacky a desí ma, akých vulgárnych rýchlostí tie dnešné vedia dosahovať. Pred istým časom sme v redakcii mali najnovší Leon od Cupry či väčší Hyundai i30 N, ktorého test vám prinesieme už čoskoro.

Baf!
Zdroj: František Pisarovič

Obe sú to skvelé vozidlá, ktoré pracujú s neuveriteľnou efektivitou – Cupra v tomto smere zašla až šialene priďaleko, zatiaľ čo väčší z rýchlych Hyundaiov je zasa šialene zábavný. Ale v oboch prípadoch sú spoločným menovateľom šialené výkony v rýchlostiach, keď už ide do tuhého. A len tak medzi nami, dnešné hot-hatche nižšej strednej triedy sú celkom smelé aj v prevádzkových nákladoch.

i20 N si na parkovisku s ničím iným nezmýlite. Inak vás kúsne do nohy.
Zdroj: František Pisarovič

Srandista

Hoďme sa radšej do pohody. Na nový Hyundai i20 N som už dlhšie pozeral s nádejou, že do segmentu serióznych športovcov prinesie istú dávku humoru. A nielen to – je tiež vítaným spoločníkom do neveľkej kategórie vozidiel, v ktorej by sme našli hádam už len Suzuki Swift Sport, Ford Fiesta ST a Volkswagen Polo GTI.

Z istých uhlov mu to sluší viac, z istých možno trocha menej. Ale z tohto veľmi.
Zdroj: František Pisarovič

Mýlil som sa? Áno aj nie. Sklamaný však nie som ani náhodou, čo je presne tá myšlienka, ktorá mi rotuje v hlave, keď sa pred importérskym sídlom pozerám na exemplár v značkovej bledomodrej farbe N Performance Blue, ktorá do siene slávy vstúpila už vďaka prvému automobilu športovej divízie značky.

Modrá N Performance Blue je farbou, ktorú naň chcete. O tom sa nediskutuje.
Zdroj: František Pisarovič

Aj keď je i20 N o poznanie menším vozidlom ako i30 N, pôsobí takmer ešte drsnejším dojmom. Akoby si uvedomoval svoju zraniteľnosť plynúcu z výkonu nižšieho takmer o sto koní a snažil sa to dohnať agresívnym bodykitom s kontrastnými červenými prvkami. Výraznejšie nasávacie otvory po stranách predného nárazníka dodávajú autu nezameniteľný, i keď z istých uhlov trochu nefotogenický tvar.

Jedno z mála vozidiel na trhu, ktoré vám vzadu dá dokonca dva horizontálne červené pásiky!
Zdroj: František Pisarovič

Dráma pokračuje aj vzadu, najmä použitím čierno-červených elementov a niečoho, čo vzletne pripomína seriózny difúzor. Pohľad na čierne krídelko upevnené na strechu ale napovedá seriózny zámer. Ten podtrhujú antracitové disky kolies s “rešpektuhodnými” rozmermi 215/40 R18. 23 390 eur síce nie je najmenej, no už na prvý pohľad dostávate nabúšený balíček schopností.

Aj zozadu vyzerá, že papá deti
Zdroj: František Pisarovič

Pevne sa držte. Máte čoho

Šok nastane už po presadnutí zo štandardného Hyundaiu i20, ktorý, okrem iných talentov, pre mňa osobne v segmente zosobňuje istú ľahkosť bytia. Ste zvyknutí, že všetko v tomto aute ide ľahko – obzvlášť riadenie, páka mechanickej prevodovky, pedál spojky, ktorý vykopnete aj malíčkom na nohe. Sedadlo vás v zákrutách veľmi nepodrží, skôr si v ňom tak vzletne hoviete.

Interiéru dominuje nový volant a sedadlá s jasnou N-genetikou. Teda geNetikou.
Zdroj: František Pisarovič

Tu nasadáte do seriózneho tuhého pološportového sedadla s výrazným bočným vedením a v rukách uchopíte hrubý veniec volantu, ktorý šéfuje pomerne tuhému riadeniu. Mechanický feeling z prevodovky je v i20 N ešte mechanickejší a spojka vyžaduje na presvedčenie k funkcii silu.

Vľavo praktické tlačidlo na bežné jazdné režimy, vpravo s jedným hustejším a s vaším, teda najhustejším
Zdroj: František Pisarovič

Aj zvyšok interiéru vám príde o kategóriu serióznejší, dojmu určite pomáha aj špičkový 10,25” displej infotainmentu s príkladným rozlíšením, prehľadným menu a jednoduchou, no efektnou grafikou. Je to rovnaká jednotka ako v prípade Hyundaiu Bayon, ktorého test nájdete na strane 27, no s pridanou “telemetriou”, príslušnou modelom N. Podobnou N-kúrou prešiel aj 10,25” displej digitálneho prístrojového panela.

Červené tlačidlo obsluhuje funkciu rev matchingu, čiže automatických medziplynov. Cheat like an artist!
Zdroj: František Pisarovič

Poteší kvalitné ozvučenie Bose, ktoré je taktiež súčasťou balíka Techno pack za dodatočných 1600 eur, do tretice s ním dostanete aj vyhrievanie zadných sedadiel. Vôbec, priplatiť sa dá už len za Safety Pack (monitorovanie mŕtveho uhla a priestoru kolmo na vozidlo pri cúvaní, bezdrôtové nabíjanie telefónu) za 600 eur a za laky.

Určite chcete ten najlepší 10,25″ infotainment s audiosystémom Bose v rámci Techno paketu, keby ste nad tým náhodou premýšľali
Zdroj: František Pisarovič

Poctivé okreskové vyprážanie

Už chvíľu po naštartovaní je vám jasné, že sa pán Biermann pri tvorbe i20 N musel náramne baviť. O svojich ambíciách vám jeho 1,6-litrový priamovstrekový prepĺňaný agregát T-GDi dá vedieť trocha nepríčetným zvukom, z ktorého už v civile cítiť potenciál. Po aktivovaní jazdného režimu N však klapka otvorí aj druhú rúru tlmiča výfuku a vy sa na dobu vami určitú stanete kráľom sídliska.

To je on. Motor, ktorý vám bude od 1 500 ot/min robiť radosť – skvelý 1,6 T-GDI s 204 koňmi a 275 Nm
Zdroj: František Pisarovič

Teda to máte v mysli vy, pretože len vy viete jeho 150 kilowattov (204 koní) dokonale precítiť pomocou spomínaných tuhých ovládacích prvkov. Zatiaľ čo maximálny krútiaci moment prichádza už pri 1 750 otáčkach za minútu a neopúšťa vašu chrbticu do 4 500 ot/min, výkon vrcholí tesne pred šiestimi tisícami, čo je veľmi správna charakteristika pre tento druh vozidla.

Ďalším dôvodom na radosť bude poctivá mechanická prevodovka
Zdroj: František Pisarovič

Fascinujúca je však ľahkosť, s ktorou i20 svojich 1 220 kilogramov rozpohybuje na nepríčetné rýchlosti, čím trocha vyvracia premisu z úvodu článku. Je vám to ale úplne jedno, pretože medzičasom vás fascinuje spôsob, akým samosvorný diferenciál vyťahuje vaše nedokonalé schopnosti zo zdanlivo nevytiahnuteľných prúserov.

Ultra-presné a tuhé riadenie je len čerešničkou na tejto seriózne chutnej torte
Zdroj: František Pisarovič

I20 N je jednoznačne automobil skonštruovaný pre zábavu, takže s humorom budete brať aj jeho pekelne tvrdý podvozok. Keď už z praktickosti štandardnej i20 N neubudlo nič, prijmime aspoň tento kompromis, aby sme si uctili kompromisného ducha hot-hatchov.

Prvočíslo

Hyundai i20 N je ako prvočíslo. Je to jednoducho nedeliteľné auto, dokonalý zmysel dostáva ako celok. Samozrejme, miestami vám možno bude chýbať prítomnosť adaptívneho podvozku, to je však devíza, ktorá zasa robí každodenne použiteľným jeho väčšieho súrodenca – i30 N.

Nemám námietky. Prosím, kupujte si to, nech to ďalej vyrábajú. Koniec hlásenia.
Zdroj: Bonifác, František Pisarovič

Príťažlivosť i20 N sa v plnej miere ukáže po celom dni prejazdenom s infantilným úsmevom po sedmičky, zatiaľ čo prívetivá silueta sedmičky zasvieti aj na počítadle spotreby. Najlepšie je na tom ale to, že je to len jeden z mnohých dôvodov, prečo je i20 N brilantným autom.

Základná cena modelu – Hyundai i20 N: 23 390 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i20 N: 23 390 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 5 rokov / neobmedzená
Registračná daň: 870 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:150 (204) / 5500 - 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:275 / 1750 - 4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:352/1165
Objem nádrže [l]:40
Prevádzková hmotnosť [kg]:1190 - 1220
Rozmer pneumatík:215/40 R18
Dĺžka [mm]:4075
Šírka [mm]:1775
Výška [mm]:1440
Rázvor [mm]:2580