TEST: Hyundai i20 Family | Dospelák

7488
Zdroj: František Pisarovič
" "

Trieda malých automobilov donedávna predstavovala kategóriu áut, pri ktorých každodennom používaní ste sem-tam museli spraviť menší kompromis. S príchodom najnovších generácií sa však táto charakteristika mení, čo dokazuje nový Hyundai i20 vo výbave Family.

Hyundai i20 je voľbou rozumu, no nejakým spôsobom sa mu podarilo docieliť, aby tak vôbec nevyzeral. A to je dobre!

Objem dělá dojem. Najmä objem masky chladiča!
Zdroj: František Pisarovič

Veľké malé auto

Vzhľad je čisto subjektívnym prvkom, no z objektívneho hľadiska má nová i20 prekvapivo ostrý profil karosérie. Je z nej taktiež celkom dobre vidieť, aj napriek stúpajúcej tornado linke. Osobitnú pochvalu si zaslúžia veľké spätné zrkadlá, ktoré vďaka svojmu vydarenému tvaru nespôsobujú v diaľničných rýchlostiach nadpriemerný hluk.

Nová “ídvacka” má prekvapivo klínovitý profil karosérie, za čo vďačí kapote pretiahnutej do nárazníka. Inteligentné!
Zdroj: František Pisarovič

Výrazný vzhľad i20 vynikol aj napriek sivej farbe. Celku pomáhali disky kolies s asymetrickým dizajnom, ktoré sú síce dnes v móde, no trochu ma na nich znepokojuje, že auto vyzerá z oboch strán inak. Testované auto bolo vybavené halogénovými svetlometmi, ktoré nesvietia tak dobre ako tie s LED diódami, budú však menej nákladné na údržbu či prípadnú výmenu.

Vďaka tomu vyzerá auto dynamicky a zároveň je praktické a bezpečné
Zdroj: František Pisarovič

Nedá sa však nevšimnúť, že malé autá nám rastú pred očami. Výnimkou nie je ani testovaný Hyundai i20, ktorý je dnes napríklad podobne dlhý ako hatchbacky nižšej strednej triedy spred dvadsiatich rokov.

Aj keď to možno dizajnérov lákalo, našťastie sa zdržali “neviditeľnej kľučky” v C-stĺpiku
Zdroj: František Pisarovič

Rozmermi by sedel napríklad na Volkswagen Golf štvrtej generácie, oproti nemu ale ponúka o sedem centimetrov dlhší rázvor kolies. Cítiť to najmä pri veľkorysom priestore na zadných sedadlách či v batožinovom priestore s objemom 352 litrov.

Vzadu púta pozornosť “heckblenda”, pásik spájajúci zadné svetlá
Zdroj: František Pisarovič

Láska ide cez volant

Pracovisko vodiča je výborné miesto na život najmä vďaka novému volantu, ktorý má hneď dve konkurenčné výhody: je vyhrievaný a šéfuje celkom presnému riadeniu so strmým prevodom. Vyhrievanie volantu a predných sedadiel môže byť vaše vo výbave Family za 500 eur, vyššia výbava Style má tieto prvky automaticky. Pekné!

Interiér je poskladaný zo sivých plastov, osobne sa mi však tento prístup páči viac ako záplava “klavírneho laku”
Zdroj: František Pisarovič

Hyundai mám špecificky rád aj preto, že všade, kde sa ostatné automobilky snažia inovovať koleso, Kórejci uprednostňujú jednoduché a rozumné riešenia. Dôkazom je napríklad osempalcový infotainment, ktorý vo výbave Family používa fyzické tlačidlá, vystupujúce z povrchu prístrojovej dosky, takže ich vždy počas jazdy dokážete aj nahmatať, na rozdiel od tlačidiel infotainmentu vo vyššej výbave Style.

Volant je úplne nový a skvele padne do ruky, ergonómia špičková
Zdroj: František Pisarovič

Keď už sme pri infotainmente, jeho prostredie vyzerá skôr konzervatívne a funguje príkladne rýchlo. Poteší zadná parkovacia kamera s obstojným rozlíšením, no najmä bleskovými reakciami. S ňou je radosť parkovať.

Po novom už len s displejom: 10,25″ obrazovka Supervision je súčasťou základnej výbavy
Zdroj: František Pisarovič

Pred vodičom sa nachádza 10,25-palcový displej Supervision, ktorý posiela analógové prístroje do prepadliska dejín. Spomínate si napríklad na šialené príplatky za tieto displeje pred desiatimi rokmi? Zjavne sme sa dostali do doby, že displej je lacnejší ako klasické budíky.

Palubnému displeju supluje 8″ infotainment s vystúpenými tlačidlami, prehľadnou grafikou a logickým menu
Zdroj: František Pisarovič

Palubná doska stavia v danej výbave na tvrdé plasty, no sú spracované tak solídne, že na prvý pohľad vyzerajú ako mäkčené. Na prvý omak ich navyše ako mäkčené aj cítite, no až poškrabkanie prezradí, s kým máte tú česť.

Dobrou správou je použitie samostatného klímapanelu. Všetko je tu také logické!
Zdroj: František Pisarovič

Na ceste ako doma

Ako som už načrtol pri riadení, Hyundai i20 je auto s naozaj veľmi príjemným jazdným prejavom. Pod kapotou je v tomto prípade litrový trojvalec s výkonom 74 kilowattov, teda 100 koní.

Prepĺňaná litrová jednotka Smartstream s výkonom 74 kW (100 koní) vás bude tešiť
Zdroj: František Pisarovič

Jednotka Smartstream patrí v rámci natlakovaných trojvalcov k tým s výbušnejšou povahou aj napriek tomu, že má kvapalinový medzichladič stlačeného vzduchu. Keď už sa ale raz roztočí, gigantický zotrvačník dokáže motor udržať v otáčkach celkom dlho. Vzniknutá sila putuje na predné kolesá cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku s presnými a dlhšími dráhami, s ktorými kvaltujete hore a dolu s ľahkosťou a samozrejmosťou.

Podobné veci vám bude robiť aj skvelá šesťstupňová manuálna prevodovka
Zdroj: František Pisarovič

Páka by síce mohla byť posunutá viac dopredu, aj teraz však vytvára dostatok miesta na starú dobrú ručnú brzdu naprieč všetkými výbavami. Celý tento ansámbel si navyše nevypýta veľa paliva – v meste som sa pohyboval priemerne za 6,8 litra paliva, mimo mesta spotreba klesla na príjemných 4,8 litra a diaľnica so svojimi 7,2 litrami na stovku ukázala, že menší motor vyššie rýchlosti cíti, no dokáže sa s nimi popasovať so cťou.

Tieto tlačidlá boli v aute podobnej kategórie prednedávnom dobrý luxus, pamätáte?
Zdroj: František Pisarovič

Skôr, než sa to spýtate, poviem vám aj, koľko točí tento motor otáčok: pri deväťdesiatke je to 1900, pri stodesiatke 2350 a pri stotridsiatke rovných 2800 otáčok za minútu. A viete čo, pri každej jednej z týchto rýchlostí sa za jeho volantom budete cítiť veľmi dobre. Presné riadenie dobre ladí s dobre ovládateľným, tuhšie odpruženým podvozkom, ktorý nechá vyniknúť neveľkú pohotovostnú hmotnosť i20. Auto je veľmi obratné a navyše vybavené dobrými brzdami.

Pre zadných pasažierov je tu veľmi rozumná ponuka priestoru, bez žiadnych prižmúrených očí
Zdroj: František Pisarovič

Z asistenčných systémov ponúka Hyundai i20 jednu zaujímavú vec. Je ňou asistent pojazdu v zápchach – ide o systém, ktorý vás upozorní, ak sa pred vami stojace vozidlo pohne a vy včas nereagujete. Veľmi užitočné.

Batožinový priestor má objem 352 litrov a väčšinu času rozhodne nebudete potrebovať viac
Zdroj: František Pisarovič

Záver

Tak si to skúsme zrátať. Hyundai i20 má v poslednej generácii veľmi podarene tvarovanú karosériu, priestranný interiér s prebytkom miesta a podvozok s riadením, za ktoré by sa nemusela hanbiť ani ostrejšia verzia N Line.

O číslo menej ako i30, ale okrem toho veľa nestratíte
Zdroj: František Pisarovič

Už pri tomto pomyslení mi nabiehajú myšlienky na skutočne ostrú verziu N, ktorá má prísť už pred letom. Dovtedy si budeme musieť zvyknúť na to, že s i20 treba v triede malých áut rátať nielen vďaka jej vlastnostiam, ale aj vďaka veľmi rozumnej cene.

Hyundai i20 je totiž jedno skvelé auto, do ktorého nemáte dôvod neísť
Zdroj: František Pisarovič

Za 14 490 eur dostanete automatickú klimatizáciu, kvalitnú parkovaciu kameru, tempomat, čítanie dopravných značiek, dažďový aj svetelný senzor, núdzové brzdenie a plejádu asistenčných systémov. A vzhľadom na tento zoznam výbavy sa dokonca môže začať báť aj konkurencia z vyšších tried, pretože i20 skutočne zmierňuje potrebu vlastniť veľké auto.

Základná cena modelu – Hyundai i20 1,2i Classic: 10 490 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i20 1,0 T-GDi Family: 14 490 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 5 rokov / neobmedzená
Registračná daň: 33 €

Technické údaje1,0 T-GDi
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:73,5 (100)/4500 - 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:172/1500-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,4
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,1 - 5,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:352/1165
Objem nádrže [l]:40
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 065 - 1 175
Rozmer pneumatík:195/55 R 16
Dĺžka [mm]:4040
Šírka [mm]:1775
Výška [mm]:1450
Rázvor [mm]:2580