TEST: Honda e | Preskočené dekády

1932
Zdroj: Redakcia

Priekopníci dizajnu nám už niekoľkokrát ukázali, ako priniesť na cestu auto akoby nakreslené v budúcnosti. Spomeňme si len modely BMW i3 alebo Range Rover Evoque. Nový japonský elektromobil Honda e však posúva predstavu o budúcnosti do šedej každodennej reality. To je vec, ktorá dokáže človeka zdvihnúť zo stoličky.

Je pravda, že od prvého konceptu Honda Urban EV, ktorý postavil základy pre model Honda e sa zopár vecí zmenilo. Agresívny športový postoj hatchbackov značky z 80. a 90. rokov či veľké „tisíclúčové“ disky ustúpili zdravému rozumu a predstavám o reálnom využití.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Nech sa okolo auta prechádzate, alebo v ňom sedíte, musíte sa permantnene štípať, či sa vám nesníva o sci-fi románe. A to nie je všetko…

Náskok

Vynikajúci automobilový dizajn je dnes dostupný aj pre bežných smrteľníkov. Na druhej strane, pre dizajnérov začína byť v posledných rokoch stále ťažšie priniesť šokujúci či neopozeraný objekt na cesty.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Pri Honde e som po veľmi dlhej dobe spoznal auto, ktoré sa rozhodlo ísť úplne inou cestou ako ostatní. Vyťahuje síce všetky finty a trendy z posldného obdobia, akými sú, napríklad zapustené kľučky dverí, elektronické spätné zrkadlá alebo bezrámové okná.

Bezrámové okná sú svätým grálom dizajnérskych prvkov
Zdroj: Redakcia

S milým dizajnom mestského auta ich mixuje tak zaujímavo, že je skutočne ťažké ho priehliadnuť. A to všetko nájdete v kompaktnom balení s dĺžkou menej než 4 metre a šírkou 1 a trištvrte metra.

Nábytok a stíhačky

Po nasadnutí za futuristický dvojramenný volant vám už ale spadne sánka. Sedadlá sú čalúnené látkou, akú nájdete na športových sakách, plasty sú fajnovo jemné ako lososové nigiri a drevená dekorácia pôsobí kvalitne, aj keď nejde o žiadne drevo.

Palubná doska je doslova zenovou záhradkou. Nebyť loga na volante, človek by si pomyslel, že ide o model škandinávskej značky.
Zdroj: Redakcia

Mám pocit, akoby Honda prizvala k návrhu interiéru nábytkárskych dizajnérov a návrhárov softvéru pre pilotov. Celý tento koncept je úplne jedinečný a budí dojem, akoby ho tvorili ľudia, ktorí v živote predtým interiér nenavrhovali. Je to niečo úplne nové, ale vynikajúco funkčné a logické.

Dvojramenný volant korunuje už beztak moderne vyzerajúci interiér
Zdroj: Redakcia

Na druhej strane, trojica obrazoviek vás môže sprvu vydesiť. Honda však popracovala na multimediálom systéme a pokiaľ by som sa mal niekedy zamilovať do softvérového prostredia, stalo sa to práve dnes. Pred vodičom máme prístrojový panel s jazdnými informáciami.

Obrovský panel displejov je prekvapivo prehľadný a užívateľsky priateľský. Do niekoľkých sekúnd po nasadnutí za volant sa zorientujete. Dva majú uhlopriečku 12,3 palca, prísrojový len 8,8
Zdroj: Redakcia

Pred spolujazdcom sa nachádza ďalšia obrazovka, z ktorej môže pre vodiča nastaviť navigáciu, ovládať multimédiá či hrať hry. Medzi nimi sa nachádza ešte jeden displej. Tlačidlá sú obrie a krásne kontrastné. Presne ako to má byť v dobre vyriešenom digitálnom prostredí. Malým bonusom je zásuvka na 230 V umiestnená na spodku stredovej konzoly či HDMI port, cez ktorý si môžete na obrovské obrazovky napojiť napríklad konzolu Sony Playstation.

Batožinový priestor je drobný
Zdroj: Redakcia

Kufor má objem 171 litrov, čo je skutočne skromná hodnota a to isté platí o priestore na zadných sedadlách. Možno ich sklopiť do roviny s podlahou kufra. Objem vtedy narastá na 861 litrov.

Mestský tvor

Veľmi dobré mestské auto so spaľovacím motorom má polomer otáčania okolo 4,8 metra. Honda e sa vďaka úzkym kolesám a motoru uloženom na zadnej náprave dokáže otočiť len v rádiuse 4,3 metra. Dokážete sa s ním otočiť na miestach, kde vám to vyslovene hlava „neberie“.

Sedemnásťpalcové disky kolies vyzerajú skvele, no oproti 16-palcovým znižujú dojazd až o 12 kilometrov
Zdroj: Redakcia

Keď sa už dokrútite a nájdete svoj správny smer, zistíte, že „éčko“ ponúkne veľmi príjemné jazdné dojmy. Z hľadiska komfortu sa fyziku klamať nedá, a teda kratučký rázvor v meste pôsobí, nazvime to, športovejšie. Vďaka úctyhodnej hmotnosti však autíčko neposkakuje či nepôsobí nestabilne.

Po Audi spoznávame ďalšie auto, ktoré nemá konvenčné spätné zrkadlá. Honda sa nebála odkrojiť malý kúsok z výhľadu cez bočné okno a išlo o dobré rozhodnutie.
Zdroj: Redakcia

Je obratné aj napriek tomu, že disponuje komótnym riadením, ktoré má dokonale hladký chod a veľmi jemný odpor v akomkoľvek bode. Malý elektromobil sme dostali na test vo vyhotovení Advance na 17-palcových diskoch a obutých do veľmi schopných pneumatík Michelin Pilot Sport. Výkon 113 kW/154 koní a krútiaci moment 315 Nm teda putuje na zadné kolesá a malú Hondu vystrelí na stovku z pokoja za 8,2 sekundy.

Iné slovo ako „elegancia“ mi ani nenapadá
Zdroj: Redakcia

Pri dynamických rozjazdoch z 90-stupňových zákrut by človek čakal zásahy stabilizácie, no vďaka skvele vyriešenému podvozku, pohonu a kvalitnému obutiu účinky zadného pohonu prakticky vôbec necítite. Celý balík pôsobí zvonku, zvnútra alebo počas jazdy veľmi hramonicky.

Rituály

Lítiovo-iónová batéria, ktorá dodáva šťavu elektromotoru, má kapacitu 35,5 kWh. Honda uvádza, že pri plnom nabití poskytne energiu na dojazd až 222 km. Reálne pri dobití na batérií na 100% sme dokázali prejsť 175 kilometrov, s drvivým pomerom jazdy po meste.

Podpora rýchlonabíjania cez konektor CCS je samozrejmosťou
Zdroj: Redakcia

Ak použijeme na nabitie rýchlonabíjačku CCS2 DC s výkonom 50 kW, 80% kapacity batérie sa dokáže „dotankovať“ za 30 minút. Ak použijete pomalšie nabíjanie pomocou pripojenia AC typ 2 s výkonom 7,4 kW, auto sa nabije na 100% kapacity za niečo vyše 4 hodiny. Celý manažment nabíjania je plne nastaviteľný a plánovateľný majiteľom auta cez smartfónovú appku My Honda+.

Lesklé plastové panely pôsobia v kombinácii s bielou farbou karosérie futuristicky
Zdroj: Redakcia

Ak neplánujete denne najazdiť viac než 150 kilometrov, žijete v meste a dokážete večer zaparkovať pri elektrickej zásuvke, máte nad čím uvažovať. Ide o jedno z najodvážnejších áut, aké sa kedy dostali na trh. A to si cením!

Základná cena modelu – Honda e: 34 990 €
Základná cena testovanej verzie – Honda e Advance – 17”: 37 990 €
Euro NCAP: netestované

Záruka: 5 rokov/150 000 km

Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:113(154)
Najvyšší krút. moment [Nm]:315
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:145
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,3
Dojazd – WLTP kombi [km]:210
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:171
Kapacita batérie [kWh]:35,5
Prevádzková hmotnosť [kg]:1617
Rozmer pneumatík:Predné: 205/45ZR17
Zadné: 225/45/ZR17
Dĺžka [mm]:3894
Šírka [mm]:1752
Výška [mm]:1512
Rázvor [mm]:2538