Priekopníci dizajnu nám už niekoľkokrát ukázali, ako priniesť na cestu auto akoby nakreslené v budúcnosti. Spomeňme si len modely BMW i3 alebo Range Rover Evoque. Nový japonský elektromobil Honda e však posúva predstavu o budúcnosti do šedej každodennej reality. To je vec, ktorá dokáže človeka zdvihnúť zo stoličky.
Je pravda, že od prvého konceptu Honda Urban EV, ktorý postavil základy pre model Honda e sa zopár vecí zmenilo. Agresívny športový postoj hatchbackov značky z 80. a 90. rokov či veľké „tisíclúčové“ disky ustúpili zdravému rozumu a predstavám o reálnom využití.
Nech sa okolo auta prechádzate, alebo v ňom sedíte, musíte sa permantnene štípať, či sa vám nesníva o sci-fi románe. A to nie je všetko…
Náskok
Vynikajúci automobilový dizajn je dnes dostupný aj pre bežných smrteľníkov. Na druhej strane, pre dizajnérov začína byť v posledných rokoch stále ťažšie priniesť šokujúci či neopozeraný objekt na cesty.
Pri Honde e som po veľmi dlhej dobe spoznal auto, ktoré sa rozhodlo ísť úplne inou cestou ako ostatní. Vyťahuje síce všetky finty a trendy z posldného obdobia, akými sú, napríklad zapustené kľučky dverí, elektronické spätné zrkadlá alebo bezrámové okná.
S milým dizajnom mestského auta ich mixuje tak zaujímavo, že je skutočne ťažké ho priehliadnuť. A to všetko nájdete v kompaktnom balení s dĺžkou menej než 4 metre a šírkou 1 a trištvrte metra.
Nábytok a stíhačky
Po nasadnutí za futuristický dvojramenný volant vám už ale spadne sánka. Sedadlá sú čalúnené látkou, akú nájdete na športových sakách, plasty sú fajnovo jemné ako lososové nigiri a drevená dekorácia pôsobí kvalitne, aj keď nejde o žiadne drevo.
Mám pocit, akoby Honda prizvala k návrhu interiéru nábytkárskych dizajnérov a návrhárov softvéru pre pilotov. Celý tento koncept je úplne jedinečný a budí dojem, akoby ho tvorili ľudia, ktorí v živote predtým interiér nenavrhovali. Je to niečo úplne nové, ale vynikajúco funkčné a logické.
Na druhej strane, trojica obrazoviek vás môže sprvu vydesiť. Honda však popracovala na multimediálom systéme a pokiaľ by som sa mal niekedy zamilovať do softvérového prostredia, stalo sa to práve dnes. Pred vodičom máme prístrojový panel s jazdnými informáciami.
Pred spolujazdcom sa nachádza ďalšia obrazovka, z ktorej môže pre vodiča nastaviť navigáciu, ovládať multimédiá či hrať hry. Medzi nimi sa nachádza ešte jeden displej. Tlačidlá sú obrie a krásne kontrastné. Presne ako to má byť v dobre vyriešenom digitálnom prostredí. Malým bonusom je zásuvka na 230 V umiestnená na spodku stredovej konzoly či HDMI port, cez ktorý si môžete na obrovské obrazovky napojiť napríklad konzolu Sony Playstation.
Kufor má objem 171 litrov, čo je skutočne skromná hodnota a to isté platí o priestore na zadných sedadlách. Možno ich sklopiť do roviny s podlahou kufra. Objem vtedy narastá na 861 litrov.
Mestský tvor
Veľmi dobré mestské auto so spaľovacím motorom má polomer otáčania okolo 4,8 metra. Honda e sa vďaka úzkym kolesám a motoru uloženom na zadnej náprave dokáže otočiť len v rádiuse 4,3 metra. Dokážete sa s ním otočiť na miestach, kde vám to vyslovene hlava „neberie“.
Keď sa už dokrútite a nájdete svoj správny smer, zistíte, že „éčko“ ponúkne veľmi príjemné jazdné dojmy. Z hľadiska komfortu sa fyziku klamať nedá, a teda kratučký rázvor v meste pôsobí, nazvime to, športovejšie. Vďaka úctyhodnej hmotnosti však autíčko neposkakuje či nepôsobí nestabilne.
Je obratné aj napriek tomu, že disponuje komótnym riadením, ktoré má dokonale hladký chod a veľmi jemný odpor v akomkoľvek bode. Malý elektromobil sme dostali na test vo vyhotovení Advance na 17-palcových diskoch a obutých do veľmi schopných pneumatík Michelin Pilot Sport. Výkon 113 kW/154 koní a krútiaci moment 315 Nm teda putuje na zadné kolesá a malú Hondu vystrelí na stovku z pokoja za 8,2 sekundy.
Pri dynamických rozjazdoch z 90-stupňových zákrut by človek čakal zásahy stabilizácie, no vďaka skvele vyriešenému podvozku, pohonu a kvalitnému obutiu účinky zadného pohonu prakticky vôbec necítite. Celý balík pôsobí zvonku, zvnútra alebo počas jazdy veľmi hramonicky.
Rituály
Lítiovo-iónová batéria, ktorá dodáva šťavu elektromotoru, má kapacitu 35,5 kWh. Honda uvádza, že pri plnom nabití poskytne energiu na dojazd až 222 km. Reálne pri dobití na batérií na 100% sme dokázali prejsť 175 kilometrov, s drvivým pomerom jazdy po meste.
Ak použijeme na nabitie rýchlonabíjačku CCS2 DC s výkonom 50 kW, 80% kapacity batérie sa dokáže „dotankovať“ za 30 minút. Ak použijete pomalšie nabíjanie pomocou pripojenia AC typ 2 s výkonom 7,4 kW, auto sa nabije na 100% kapacity za niečo vyše 4 hodiny. Celý manažment nabíjania je plne nastaviteľný a plánovateľný majiteľom auta cez smartfónovú appku My Honda+.
Ak neplánujete denne najazdiť viac než 150 kilometrov, žijete v meste a dokážete večer zaparkovať pri elektrickej zásuvke, máte nad čím uvažovať. Ide o jedno z najodvážnejších áut, aké sa kedy dostali na trh. A to si cením!
Základná cena modelu – Honda e: 34 990 €
Základná cena testovanej verzie – Honda e Advance – 17”: 37 990 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 5 rokov/150 000 km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | Elektromotor |
Najvyšší výkon [kW (k)]: | 113(154) |
Najvyšší krút. moment [Nm]: | 315 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 145 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,3 |
Dojazd – WLTP kombi [km]: | 210 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 171 |
Kapacita batérie [kWh]: | 35,5 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1617 |
Rozmer pneumatík: | Predné: 205/45ZR17 Zadné: 225/45/ZR17 |
Dĺžka [mm]: | 3894 |
Šírka [mm]: | 1752 |
Výška [mm]: | 1512 |
Rázvor [mm]: | 2538 |