Honda CR-V bola jedným z prvých „športovo-úžitkových vozidiel“, teda SUV. Vtedy nový karosársky štýl bol prezentovaný ako vozidlo na voľný čas, no v týchto autách najčastejšie vidíme mamičky, ako vozia deti do školy, do škôlky či na krúžky. Ako sa s touto neľahkou úlohou popasuje nová generácia?
Nezdá sa to, ale ten čas letí. Písal sa rok 1995, keď Honda prvýkrát predstavila model CR-V. Ak ste dovtedy chceli jazdiť v teréne, boli na to poctivé terénne autá. Ak vás však bavilo jazdiť s terénnym autom po meste, museli ste mu tolerovať všetky jeho vrtochy, ktoré síce boli v teréne na nezaplatenie, no v meste úplne zbytočné. Automobiloví výrobcovia však zistili, že takýchto ľudí je dosť veľa a vyšli im v ústrety. V druhej polovici 90. rokov začali na trh prichádzať prvé SUV – autá, s ktorými sa stále dalo ísť aj do ľahšieho terénu, no na ceste sa správali prakticky ako osobné autá. Honda CR-V bola jedna z prvých, a tak sa niet čomu čudovať, keď poviem, že toto je už jej piata generácia.
Zvodné krivky
Na prvý pohľad sa nezdá, že by sa dizajn zmenilnejako zásadne. A ani sa nezmenil. Ide v podstate o evolúciu predošlého dizajnového štýlu. Nový model však vyzerá o čosi akčnejšie. Akoby CR-V-ečka oprášila šminky, zašla do fitka trošku si vyšportovať postavu a nakoniec to celé zaodela šatami podľa najnovšej módy. Okrem novej masky má aj výraznejšie tvarovanú zadnú časť s pútavou grafikou zadných svetiel. Ďalej sú to širšie a robustnejšie podbehy, ostrejšie kontúry zadných blatníkov a kapoty, ktorá je teraz dlhšia, keďže A-stĺpiky sa posunuli viac dozadu.
Stvorená pre rodinu
S novou Hondou CR-V sa mi jazdilo celkom príjemne. Posed za volantom pripomína skôr osobné ako terénne auto. Odhlučnenie je výborné a komfort jazdy až prekvapivo dobrý. Od SUV to však človek predsa len očakáva. Keď má zvládnuť nejaký ten terén, tak prečo by nezvládlo rozbité slovenské cesty, no nie?
V tomto aute však vodič nie je prioritou. Stačí jeden pohľad na zadné sedadlá a pochopíte to. Je tam toľko miesta, že deti ani nemusíte voziť na futbal. Zakopať si môžu rovno v aute. Ďalší detail, ktorý výrazne napovedá o prioritách konštruktérov, sú zadné dvere. Dajú sa otvoriť tak doširoka, že s karosériou zvierajú takmer pravý uhol. Vo finále však z tohto benefitu profitujú rodičia, ktorým to výrazne uľahčí manipuláciu s deťmi v autosedačke.
Jednou z najväčších noviniek, ktoré prináša piata generácia Hondy CR-V, je tretí rad sedadiel. Áno, Hondu CR-V si už ponovom môžete objednať aj v sedemmiestnej konfigurácii. Bohužiaľ, nami testované auto malo iba päť miest, takže tretí rad sedadiel vám teraz neukážeme. Na medzinárodnej novinárskej prezentácii novej CR-V-ečky som však v takom aute sedel a vyskúšal som si aj tretí rad sedadiel. Na moje prekvapenie je sedenie v treťom rade vhodné nielen pre deti, ale odvezú sa tam bez problémov aj priemerne vysokí dospelí. Na tom si dali v Honde skutočne záležať. Konštruktéri dokonca znížili nádrž o 40 mm, aby podlaha nebola vzadu príliš vysoko a cestujúci nemuseli sedieť s kolenami pri brade.
Chutí jej
Jednoznačne k najvýznamnejším zmenám došlo v palete motorov. Z ponuky, bohužiaľ, zmizol naftový agregát, ktorý bol nahradený hybridom. Ten dorazí do predajní vo februári, no medzitým sme si vyskúšali, ako jazdí nová Honda CR-V s benzínovým motorom. Zistili sme, že 1,5-litrový turbomotor je výborný, no prevodovka CVT aj keď funguje na pomery bezstupňových prevodoviek celkom dobre, svoj konštrukčný princíp nezaprie. Motor s výkonom 193 koní má slušnú dynamiku, ale v meste treba počítať so spotrebou okolo deviatich litrov. Menej to však nebude ani na diaľnici. Jedine, žeby ste sa vybrali po okreskách. Tam sa dá jazdiť aj za 7,5 l/100 km.
Resumé
Z novej Hondy CR-V bude ideálny člen rodiny. Jazdí sa s ňou veľmi komfortne, či už sa bavíme o odhlučnení, alebo o odpružení. Je to skrátka priestranné, praktické a veľmi pohodlné rodinné auto, s ktorým sa vďaka pohonu 4×4 nemusíte báť ani výletov mimo bezpečia spevneného povrchu. Asi jedinou slabinou je spotreba paliva, ale zase v prípade 193-koňového benzínového SUV sa nie je veľmi čomu čudovať. Škoda len, že nový model si už s naftovým motorom nekúpite. Príde však hybrid. Síce o niečo drahší, ale aj diesel bol v porovnaní s benzínom drahší. Ak ste teda boli zvedaví na to, aká je piata generácia modelu CR-V, môžeme ju len odporučiť. No a či sa rozhodnete pre dostupnejší benzínový motor alebo si priplatíte za úspornejší hybrid, to už je len na vás.
Základná cena modelu – Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 2WD Comfort: 24 990 €
Základná cena testovanej verzie – Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 4WD CVT Executive: 38 690 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (8 rokov/150 000 km pri využívaní autorizovaného servisu)
Registračná daň: 700 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1498 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 142 (193)/5600 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 243 /2000-5000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,0 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 8,6/6,2/7,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 561/1756 |
Objem nádrže [l]: | 57 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1669-1738 |
Rozmer pneumatík: | R19 |
Dĺžka [mm]: | 4600 |
Šírka [mm]: | 1855 |
Výška [mm]: | 1698 |
Rázvor [mm]: | 2662 |