TEST: Honda CR-V | Supermama

1945

Honda CR-V bola jedným z prvých „športovo-úžitkových vozidiel“, teda SUV. Vtedy nový karosársky štýl bol prezentovaný ako vozidlo na voľný čas, no v týchto autách najčastejšie vidíme mamičky, ako vozia deti do školy, do škôlky či na krúžky. Ako sa s touto neľahkou úlohou popasuje nová generácia?

Nezdá sa to, ale ten čas letí. Písal sa rok 1995, keď Honda prvýkrát predstavila model CR-V. Ak ste dovtedy chceli jazdiť v teréne, boli na to poctivé terénne autá. Ak vás však bavilo jazdiť s terénnym autom po meste, museli ste mu tolerovať všetky jeho vrtochy, ktoré síce boli v teréne na nezaplatenie, no v meste úplne zbytočné. Automobiloví výrobcovia však zistili, že takýchto ľudí je dosť veľa a vyšli im v ústrety. V druhej polovici 90. rokov začali na trh prichádzať prvé SUV – autá, s ktorými sa stále dalo ísť aj do ľahšieho terénu, no na ceste sa správali prakticky ako osobné autá. Honda CR-V bola jedna z prvých, a tak sa niet čomu čudovať, keď poviem, že toto je už jej piata generácia.

Zvodné krivky

Na prvý pohľad sa nezdá, že by sa dizajn zmenilnejako zásadne. A ani sa nezmenil. Ide v podstate o evolúciu predošlého dizajnového štýlu. Nový model však vyzerá o čosi akčnejšie. Akoby CR-V-ečka oprášila šminky, zašla do fitka trošku si vyšportovať postavu a nakoniec to celé zaodela šatami podľa najnovšej módy. Okrem novej masky má aj výraznejšie tvarovanú zadnú časť s pútavou grafikou zadných svetiel. Ďalej sú to širšie a robustnejšie podbehy, ostrejšie kontúry zadných blatníkov a kapoty, ktorá je teraz dlhšia, keďže A-stĺpiky sa posunuli viac dozadu.

Aj keď zrejme nebudú pravé, drevené dekorácie skrášľujú interiér a opticky zvyšujú jeho hodnotu.

Stvorená pre rodinu

S novou Hondou CR-V sa mi jazdilo celkom príjemne. Posed za volantom pripomína skôr osobné ako terénne auto. Odhlučnenie je výborné a komfort jazdy až prekvapivo dobrý. Od SUV to však človek predsa len očakáva. Keď má zvládnuť nejaký ten terén, tak prečo by nezvládlo rozbité slovenské cesty, no nie?

Konštruktérom sa podarilo zväčšiť rázvor bez zväčšenia celkovej dĺžky auta. Vďaka tomu majú cestujúci na zadných sedadlách o 50 mm viac miesta na nohy.

V tomto aute však vodič nie je prioritou. Stačí jeden pohľad na zadné sedadlá a pochopíte to. Je tam toľko miesta, že deti ani nemusíte voziť na futbal. Zakopať si môžu rovno v aute. Ďalší detail, ktorý výrazne napovedá o prioritách konštruktérov, sú zadné dvere. Dajú sa otvoriť tak doširoka, že s karosériou zvierajú takmer pravý uhol. Vo finále však z tohto benefitu profitujú rodičia, ktorým to výrazne uľahčí manipuláciu s deťmi v autosedačke.

Šírka batožinového priestoru sa v porovnaní s predchodcom zväčšila o 160 mm.

Jednou z najväčších noviniek, ktoré prináša piata generácia Hondy CR-V, je tretí rad sedadiel. Áno, Hondu CR-V si už ponovom môžete objednať aj v sedemmiestnej konfigurácii. Bohužiaľ, nami testované auto malo iba päť miest, takže tretí rad sedadiel vám teraz neukážeme. Na medzinárodnej novinárskej prezentácii novej CR-V-ečky som však v takom aute sedel a vyskúšal som si aj tretí rad sedadiel. Na moje prekvapenie je sedenie v treťom rade vhodné nielen pre deti, ale odvezú sa tam bez problémov aj priemerne vysokí dospelí. Na tom si dali v Honde skutočne záležať. Konštruktéri dokonca znížili nádrž o 40 mm, aby podlaha nebola vzadu príliš vysoko a cestujúci nemuseli sedieť s kolenami pri brade.

Jedinou štandardnou motorizáciou je 1,5-litrový benzínový turbomotor. Alternatívou je hybrid.

Chutí jej

Jednoznačne k najvýznamnejším zmenám došlo v palete motorov. Z ponuky, bohužiaľ, zmizol naftový agregát, ktorý bol nahradený hybridom. Ten dorazí do predajní vo februári, no medzitým sme si vyskúšali, ako jazdí nová Honda CR-V s benzínovým motorom. Zistili sme, že 1,5-litrový turbomotor je výborný, no prevodovka CVT aj keď funguje na pomery bezstupňových prevodoviek celkom dobre, svoj konštrukčný princíp nezaprie. Motor s výkonom 193 koní má slušnú dynamiku, ale v meste treba počítať so spotrebou okolo deviatich litrov. Menej to však nebude ani na diaľnici. Jedine, žeby ste sa vybrali po okreskách. Tam sa dá jazdiť aj za 7,5 l/100 km.

Resumé

Z novej Hondy CR-V bude ideálny člen rodiny. Jazdí sa s ňou veľmi komfortne, či už sa bavíme o odhlučnení, alebo o odpružení. Je to skrátka priestranné, praktické a veľmi pohodlné rodinné auto, s ktorým sa vďaka pohonu 4×4 nemusíte báť ani výletov mimo bezpečia spevneného povrchu. Asi jedinou slabinou je spotreba paliva, ale zase v prípade 193-koňového benzínového SUV sa nie je veľmi čomu čudovať. Škoda len, že nový model si už s naftovým motorom nekúpite. Príde však hybrid. Síce o niečo drahší, ale aj diesel bol v porovnaní s benzínom drahší. Ak ste teda boli zvedaví na to, aká je piata generácia modelu CR-V, môžeme ju len odporučiť. No a či sa rozhodnete pre dostupnejší benzínový motor alebo si priplatíte za úspornejší hybrid, to už je len na vás.

Základná cena modelu – Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 2WD Comfort: 24 990 €
Základná cena testovanej verzie – Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 4WD CVT Executive: 38 690 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (8 rokov/150 000 km pri využívaní autorizovaného servisu)

Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:142 (193)/5600
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:243 /2000-5000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,0
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,6/6,2/7,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:561/1756
Objem nádrže [l]:57
Prevádzková hmotnosť [kg]:1669-1738
Rozmer pneumatík:R19
Dĺžka [mm]:4600
Šírka [mm]:1855
Výška [mm]:1698
Rázvor [mm]:2662