TEST: Ford Puma | Utilitárny miláčik

615
Zdroj: Redakcia

Ford Puma je ďalším z dôkazov, že značky veľmi rady recyklujú už raz použité mená modelov, ktoré vytiahla priamo z druhej polovice 90-tych rokov. Zároveň však Ford svojím novým crossoverom poukazuje na klesajúcu obľubu malých imidžových kupé a dnešnom dopyte po aute, ktoré sa nezľakne nepriaznivého počasia.

Nehovorím o tom, že by nový Ford Puma zvládol akokoľvek zložitejší terén. Je k dispozícii výhradne s pohonom predných kolies a v ponuke motorizácií svieti trojica možností, z ktorých každá vychádza z litrového benzínového trojvalca 1.0 EcoBoost.

Dieru do sveta svojím pohonom nespraví, no jedna vec z Pumy vyviera ako živá voda. Jej nebojácny charakter.

Najchutnejšie oči

Dizajn tohto krpca je bez akejkoľvek debaty podarený. Veľké „očiská“ a milá „papuľa“ robia z Pumy jedno z najmilších áut všetkých čias. Darmo, platforma roztomilej Fiesty musela na Pumu preniesť aj tento dedičný gén. V grafike denných svetlometov sa skrýva svetelný podpis veľmi nápadne podobný tomu, ktorým disponuje vlajková superkára Ford GT.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Všeobecne auto pri osobnej konfrontácii pôsobí rozkročene a pripomína skôr „mocnejší“ hatchback než crossover. Tomu dopomáha aj výbava ST Line X, ktorá na rozdiel od výbavy Titanium X nezdôrazňuje kontúry auta a jeho utilitárny charakter plastovým obložením. Na trhu s mestskými crossovermi nie je táto úprava ničím zvláštna. Zadné svetlá mi akosi nekorešpondujú so zvyškom auta, no inak mi príde Puma veľmi podarená.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Od farby cez svalnatú prednú kapotu, ktorej krivky registrujete už spoza volantu, akoby ste sedeli vo Forde Mustang, až po masívne 19-palcové disky s matnou úpravou. Tie však vytvárajú pri tomto aute viac otáznikov.

Pohodlie v nepohode

Pokiaľ sa snažíte prísť na to, čo som chcel povedať nadpisom článku, práve po „nasadnutí“ do kabíny vám začne dochádzať, čo je malá Puma vlastne zač. Pri pohľade zvonku môže ísť o roztomilého krpca, no vnútri sa prejaví jeho nebojácny charakter. Najprv si však zbehneme povinnú jazdu okolo palubnej dosky a potom sa povenujeme pointe nadpisu.

Palubná doska je zhodná s tou, ktorú nájdete vo Fieste. Tlačidlá ovládania multimédií pod dispojom by som vymenil za skratky k hlavným funkciám. Inak je to dobre vyriešená kabína.
Zdroj: Redakcia

Ford Puma dostal palubnú dosku priamo z modelu Fiesta. Tým pádom sa pred posádkou nachádza séria neurčitých tvarov, pomerne kvalitné vyhovenie ovládačov a kontaktných plôch či klasická ergonómia. Na rozdiel od Fordov predošlých generácií tu nenájdete samopalom nastrieľané desiatky tlačidiel, ale iba to najnutnejšie čo potrebujete.

Multimediálny systém SYNC 3 nestarne. V modeloch Ford ho môžete nájsť už dlhé roky, no stále nevidím dôvod na jeho evolúciu. Rozlíšenie 8-palcového displeja je skvelé
Zdroj: Redakcia

Teda, až na jeden detail. S výnimkou tlačidla pre stmavenie displeja nevidím pre existenciu fyzických tlačidiel ovládania multimédií pod obrazovkou dostatočný zmysel. Skôr by som miesto nich privítal skratky funkcií pre telefón alebo navigáciu, ktoré sa nachádzajú na skvelom, no stále dotykovom 8-palcovom displeji systému SYNC 3.

Na zadných sedadlách nečakajte žiadnu obývačku. Vyšší jedinci sa možno napracú na zadné miesta v oblasti kolien, no ak si priplatíte za sklenenú strechu, uberáte im z miesta na hlavu.
Zdroj: Redakcia

Priestor na zadných sedadlách je samozrejme skromný. Keď som si sadol s mojimi 185 centimetrami „za seba“, vedel som si predstaviť, že zvládnem cestu na krátku trasu, no nie cestu k moru. Deti alebo dvaja nižší dospelí toho zvládnu na zadných sedadlách omnoho viac.

Batožinový priestor môže mať objem až 456 litrov za predpokladu, že si nevyberiete verziu s mild-hybridným pohonom
Zdroj: Redakcia

Puma dostala gumové koberčeky, možnosť vyprať poťahy sedadiel, aj keď nie v prípade tejto „testovačky“ a kufor odolný voči špine, v ktorom sa nachádza malé prekvapenie. Teda, prvým je objem kufra, ktorý v štandardnej verzii dosahuje až 456 litrov. Keďže tento kúsok má mild-hybridný pohon, klesol na 402 litrov. Pod podlahou sa však nachádza ďalších 68 litrov priestoru v nádrži menom Megabox.

Megabox môže mať objem až 81 litrov. Vo verzii MHEV, teda v tomto prípade, má 68 litrov a ak by ste chceli rezervu, scvrkne sa vám na 34 litrov
Zdroj: Redakcia

Tento geniálny nápad vám umožní prevážať napríklad lyžiarky, zablatené topánky či dokonca, ako mi po pozretí nášho videotestu poradil môj bratranec Maroš, živého kapra vo vode bez toho, aby ste akokoľvek znečisťovali interiér. Ventilom na dne vypustíte vodu a Megabox pohodlne umyjete wapkou.

Prekvapenie

O tom, že Ford dokáže spraviť brilantný podvozok hádam nikto príčetný už dnes nepochybuje. Keď som však zistil, že Pume s komfortom jazdy a jej stabilitou nerobia 19-palcové disky v cestných koľajách žiadny problém, začal som značku podozrievať z čiernej mágie. Čakal som, že na konci testovacieho týždňa pôjdem na operáciu chrbtice, no ak sa vám tieto kolesá páčia a nebojíte sa o ne na našich cestách – nerobím to často – vrelo vám ich odporúčam.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

V dobrom ma prekvapil aj pohon, ktorý pozostáva z litrového benzínového trojvalca, drobulinkého elektromotora a batérie. Systémový výkon činí pikantných 114 kW/155 koní a krútiaci moment 220 Nm od 1 500 ot./min. Elektrický pohon mierne vypĺňa dieru v spodných otáčkach, ktorým sú malé trojvalce známe a tým pádom máte pocit, že jazdíte s o niekoľko decilitrov väčším motorom, než v skutočnosti.

Elektrifikácia malému litrovému trojvalcu značne pomohla v oblasti vyhladenia jeho prejavu. V nižších otáčkach je pohon živší a značne pružnejší vďaka elektrickému dopingu.
Zdroj: Redakcia

Celkovo si podovzok a pohon perfektne sedia a aj keď Puma nie je jazdecky tak presná (a ani pohodlná) ako Fiesta, nevýhody vysokej karosérie vôbec nie sú tak citeľné, ako som pôvodne čakal. Spotreba benzínu bola presne o tých 7-8 decilitrov nižšia, ako uvádzajú mnohé značky pri pohone MHEV. V meste jazdí Puma za 5,5 litra, mimo neho za rovných 5 a na diaľnici počítajte s rovnými siedmimi. Elektrický pohon teda tieto čísla zaokrúhlil pekne smerom nadol.

Základná cena modelu – EcoBoost 92 kW/125 k M6° Titanium: 21 490 €
Základná cena testovanej verzie – EcoBoost MHEV 114 kW/155 k M6° ST-Line X: 27 090 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 5 rokov/120 000 km
Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor (MHEV)
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:114(155)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:220/1500-5000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,5 - 5,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:402/456
Objem nádrže [l]:42
Prevádzková hmotnosť [kg]:1280
Rozmer pneumatík:225/40 R19
Dĺžka [mm]:4186
Šírka [mm]:1805
Výška [mm]:1537
Rázvor [mm]:2588