Ford Puma je ďalším z dôkazov, že značky veľmi rady recyklujú už raz použité mená modelov, ktoré vytiahla priamo z druhej polovice 90-tych rokov. Zároveň však Ford svojím novým crossoverom poukazuje na klesajúcu obľubu malých imidžových kupé a dnešnom dopyte po aute, ktoré sa nezľakne nepriaznivého počasia.
Nehovorím o tom, že by nový Ford Puma zvládol akokoľvek zložitejší terén. Je k dispozícii výhradne s pohonom predných kolies a v ponuke motorizácií svieti trojica možností, z ktorých každá vychádza z litrového benzínového trojvalca 1.0 EcoBoost.
Dieru do sveta svojím pohonom nespraví, no jedna vec z Pumy vyviera ako živá voda. Jej nebojácny charakter.
Najchutnejšie oči
Dizajn tohto krpca je bez akejkoľvek debaty podarený. Veľké „očiská“ a milá „papuľa“ robia z Pumy jedno z najmilších áut všetkých čias. Darmo, platforma roztomilej Fiesty musela na Pumu preniesť aj tento dedičný gén. V grafike denných svetlometov sa skrýva svetelný podpis veľmi nápadne podobný tomu, ktorým disponuje vlajková superkára Ford GT.
Všeobecne auto pri osobnej konfrontácii pôsobí rozkročene a pripomína skôr „mocnejší“ hatchback než crossover. Tomu dopomáha aj výbava ST Line X, ktorá na rozdiel od výbavy Titanium X nezdôrazňuje kontúry auta a jeho utilitárny charakter plastovým obložením. Na trhu s mestskými crossovermi nie je táto úprava ničím zvláštna. Zadné svetlá mi akosi nekorešpondujú so zvyškom auta, no inak mi príde Puma veľmi podarená.
Od farby cez svalnatú prednú kapotu, ktorej krivky registrujete už spoza volantu, akoby ste sedeli vo Forde Mustang, až po masívne 19-palcové disky s matnou úpravou. Tie však vytvárajú pri tomto aute viac otáznikov.
Pohodlie v nepohode
Pokiaľ sa snažíte prísť na to, čo som chcel povedať nadpisom článku, práve po „nasadnutí“ do kabíny vám začne dochádzať, čo je malá Puma vlastne zač. Pri pohľade zvonku môže ísť o roztomilého krpca, no vnútri sa prejaví jeho nebojácny charakter. Najprv si však zbehneme povinnú jazdu okolo palubnej dosky a potom sa povenujeme pointe nadpisu.
Ford Puma dostal palubnú dosku priamo z modelu Fiesta. Tým pádom sa pred posádkou nachádza séria neurčitých tvarov, pomerne kvalitné vyhovenie ovládačov a kontaktných plôch či klasická ergonómia. Na rozdiel od Fordov predošlých generácií tu nenájdete samopalom nastrieľané desiatky tlačidiel, ale iba to najnutnejšie čo potrebujete.
Teda, až na jeden detail. S výnimkou tlačidla pre stmavenie displeja nevidím pre existenciu fyzických tlačidiel ovládania multimédií pod obrazovkou dostatočný zmysel. Skôr by som miesto nich privítal skratky funkcií pre telefón alebo navigáciu, ktoré sa nachádzajú na skvelom, no stále dotykovom 8-palcovom displeji systému SYNC 3.
Priestor na zadných sedadlách je samozrejme skromný. Keď som si sadol s mojimi 185 centimetrami „za seba“, vedel som si predstaviť, že zvládnem cestu na krátku trasu, no nie cestu k moru. Deti alebo dvaja nižší dospelí toho zvládnu na zadných sedadlách omnoho viac.
Puma dostala gumové koberčeky, možnosť vyprať poťahy sedadiel, aj keď nie v prípade tejto „testovačky“ a kufor odolný voči špine, v ktorom sa nachádza malé prekvapenie. Teda, prvým je objem kufra, ktorý v štandardnej verzii dosahuje až 456 litrov. Keďže tento kúsok má mild-hybridný pohon, klesol na 402 litrov. Pod podlahou sa však nachádza ďalších 68 litrov priestoru v nádrži menom Megabox.
Tento geniálny nápad vám umožní prevážať napríklad lyžiarky, zablatené topánky či dokonca, ako mi po pozretí nášho videotestu poradil môj bratranec Maroš, živého kapra vo vode bez toho, aby ste akokoľvek znečisťovali interiér. Ventilom na dne vypustíte vodu a Megabox pohodlne umyjete wapkou.
Prekvapenie
O tom, že Ford dokáže spraviť brilantný podvozok hádam nikto príčetný už dnes nepochybuje. Keď som však zistil, že Pume s komfortom jazdy a jej stabilitou nerobia 19-palcové disky v cestných koľajách žiadny problém, začal som značku podozrievať z čiernej mágie. Čakal som, že na konci testovacieho týždňa pôjdem na operáciu chrbtice, no ak sa vám tieto kolesá páčia a nebojíte sa o ne na našich cestách – nerobím to často – vrelo vám ich odporúčam.
V dobrom ma prekvapil aj pohon, ktorý pozostáva z litrového benzínového trojvalca, drobulinkého elektromotora a batérie. Systémový výkon činí pikantných 114 kW/155 koní a krútiaci moment 220 Nm od 1 500 ot./min. Elektrický pohon mierne vypĺňa dieru v spodných otáčkach, ktorým sú malé trojvalce známe a tým pádom máte pocit, že jazdíte s o niekoľko decilitrov väčším motorom, než v skutočnosti.
Celkovo si podovzok a pohon perfektne sedia a aj keď Puma nie je jazdecky tak presná (a ani pohodlná) ako Fiesta, nevýhody vysokej karosérie vôbec nie sú tak citeľné, ako som pôvodne čakal. Spotreba benzínu bola presne o tých 7-8 decilitrov nižšia, ako uvádzajú mnohé značky pri pohone MHEV. V meste jazdí Puma za 5,5 litra, mimo neho za rovných 5 a na diaľnici počítajte s rovnými siedmimi. Elektrický pohon teda tieto čísla zaokrúhlil pekne smerom nadol.
Základná cena modelu – EcoBoost 92 kW/125 k M6° Titanium: 21 490 €
Základná cena testovanej verzie – EcoBoost MHEV 114 kW/155 k M6° ST-Line X: 27 090 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 5 rokov/120 000 km
Registračná daň: 360 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + elektromotor (MHEV) |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 114(155)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 220/1500-5000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 5,5 - 5,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 402/456 |
Objem nádrže [l]: | 42 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1280 |
Rozmer pneumatík: | 225/40 R19 |
Dĺžka [mm]: | 4186 |
Šírka [mm]: | 1805 |
Výška [mm]: | 1537 |
Rázvor [mm]: | 2588 |