TEST: FORD Mondeo | Hybridné kombi

540

Segment strednej triedy dohodobo vykazuje pokles predajov. Zákazníci uprednosťujú autá typu SUV, a preto sa ešte donedávna jedny z najpredávanejších modelov značiek dostali na okraj záujmu výrobcov automobilov. Napriek trendu sa s niektorými matadormi predsa len budeme ešte nejaký čas stretávať.

Ford Mondeo štvrtej generácie od uvedenia na trh v roku 2014 prešiel niekoľkými faceliftami. Ako hybrid sa doteraz ponúkal iba vo verzii sedan. Problémom bolo zmenšenie batožinového priestoru z dôvodu uloženia batérií. Výrobca sa rozhodol tento pohon ponúknuť v praktickej verzii kombi s očakávaním vyššieho záujmu zákazníkov.

Elegantné tvary kazia iba príliš malé disky kolies

Klasika

Mondeo od začiatku zaujalo najmä svojou prednou časťou v štýle modelov značky Aston Martin. Šesťuholníková predná maska je stále dominantou predku a s úzkymi svetlometmi tvorí príjemne agresívny celok. Zboku vynikne výrazná dĺžka auta, pričom karoséria klesá smerom dozadu iba minimálne. Nápadne stúpajúci prelis na spodnej časti podčiarkuje nápis HYBRID a osviežuje jednoliatu plochu dverí.

Šesťuholníková predná maska sa udomácňuje aj v ďalších modeloch značky

Mňa osobne viac upútala jemná linka spájajúca predné a zadné svetlá a zároveň pretínajúca obe kľučky dverí. Celkový elegantný dojem kazia iba malé 17-palcové disky kolies, ktoré sú pre hybridnú verziu štandardom. Zadná časť ostala konzervatívna, vylepšená je iba modernou chrómovou linkou spájajúcou zadné svetlá. Zaujme veľké okno a inteligentne schované výfuky bez snahy o ich falošné náhrady.

Iba nápis na predných dverách prezrádza, že ide o hybridnú verziu.

Stará škola

Interiér vyzerá na prvý pohľad fádne. Okrasné prvky sú tvorené hladkým plastom nevýraznej farby. Stredový panel má veľa hluchých miest a malé tlačidlá po jeho boku. Hladký tvrdý materiál je použitý aj na stredovej konzole. Prístrojovému panelu dominuje jednoduchý ciferník rýchlomera a po jeho stranách dva neprehľadné displeje…

Iba na prvý pohľad neprehľadný prístrojový panel

Po krátkom čase užívania auta som si však uvedomil, že mi žiadne z uvedených skutočností nevadia. Palubná doska je pokrytá mäkčenými materiálmi, tlačidlá na boku stredového panelu sú logicky usporiadané a materiál stredovej konzoly je odolný proti poškriabaniu. Rýchlomer na prístrojovom paneli je prehľadný a na množstvo informácií na bočných displejoch po jeho stranách sa dá zvyknúť. Navyše sa logicky ovládajú tlačidlami na volante. Pri navrhovaní interiéru sa síce dizajnéri mohli viac odviazať, na druhej strane je cítiť zameranie auta na konzervatívnejšiu klientelu. Ergonómii ovládacích prvkov sa nedá nič vyčítať.

Jednoduchý a prehľadný interiér bez výstrelkov navrhnutý pre konzervatívnu klientelu

Volant má väčší rozmer a trochu tenší veniec. Chválim robustný volič automatu skvele padnúci do ruky. Výborne je riešený hlboký priestor na spodku stredového panelu, ktorý umožňuje ukryť  mobilný telefón spolu s prepojovacím káblom. Tlačidlá na boku stredovej konzoly sú skvele prístupné, pri elektronickej ručnej brzde mi chýbala funkcia Auto Hold.

Multimediálny systém Sync 3 má jednoduchú grafiku bez zbytočných animácií, samozrejmosťou je podpora Android Auto a Apple Car Play. Kráľovský priestor na predných sedadlách je podporený madlami dverí nevystupujúcimi do priestoru. Pedále sú umiestnené dostatočne hlboko, čo umožňuje športovejší posed za volantom. Predné sedadlá majú mäkšiu výplň sedákov a sú skôr pohodlné ako športové. Ich bočné vedenie je symbolické a v zákrutách telo nepodrží.

Pohodlie dostalo prioritu pred športovosťou

Mondeo ako každé správne rodinne zamerané kombi ponúka dostatok odkladacích priestorov s nadpriemerným objemom. Na miesto na zadných sedadlách sa nebudú sťažovať ani vyšší pasažieri. Objem batožinového priestoru je znížený vďaka uloženým batériám hybridného pohonu, stále je však dostatočne veľký pre rodinné potreby.

Vzadu je priestoru na rozdávanie nielen pred kolenami, ale aj nad hlavou

Hlavne efektívne

Hybridné ústrojenstvo je tvorené atmosférickým dvojlitrom a dvoma elektromotormi, slúžiacimi na rekuperáciu energie a samotný pohon auta. Pri plnom nabití akumulátorov a primeranej vonkajšej teplote auto zvládne jazdu na čisto elektrický pohon „mestskou“ rýchlosťou približne 2km. Štartovanie benzínového motora je sotva rozpoznateľné a jeho zapojenie sa do hry je príjemne plynulé. „Prepínanie“ medzi jednotlivými pohonmi je možné ovplyvniť nielen pomocou tlačidla na stredovej konzole, ale najmä rozumným narábaním s plynovým pedálom. Pri brzdení som ocenil jemný prechod medzi rekuperáciou energie a následným zapojením brzdových platničiek.

Tok energie je možné sledovať na displeji infotainmentu

Automatická prevodovka typu eCVT plní svoju úlohu na jednotku. Kickdown síce vyženie otáčky benzínového motora do výšin, hluk motora ale nie je vďaka slušnému utlmeniu obťažujúci. V bežných situáciách prevodovka narába s otáčkami rozumne. Vzhľadom na zameranie auta považujem akceleráciu za dostačujúcu aj v diaľničných rýchlostiach.

Volič automatu skvele padne do ruky

Komfortne naladený podvozok dovolí autu prekonávať aj väčšie nerovnosti vozovky s gráciou, čomu pomáhajú aj pneumatiky s vysokým profilom a mäkké sedadlá. V zákrutách sa auto citeľne nakláňa, stopu však drží statočne, aj keď s pomocou jemne zasahujúceho stabilizačného systému. Riadenie nie je preposilované, vodiča ale úplne izoluje od diania pod prednými kolesami.

Ovládanie zobrazenia informácií na prístrojovom paneli tlačidlami na volante je dokonalé

Chválim znamenité odhlučnenie karosérie od aerodynamického hluku aj pri vysokých rýchlostiach, čo robí z Mondea príjemného spoločníka pri jazde po diaľnici. Je to zároveň jediná disciplína, kde sa logicky neprejavia výhody hybridného pohonu. Spotreba sa pohybuje okolo hodnoty 8 litrov na 100 km. Jazdy v meste a po okreskách pri svižnej jazde znamenajú odber z nádrže 5 litrov, a to bez snahy o rekuperáciu za každú cenu.

Verdikt

Hybridné rodinné kombi nie je vôbec zlý nápad. Ford Mondeo poskytne slušnú dynamiku za pomerne nízke prevádzkové náklady, čím predstavuje plnohodnotnú alternatívu k dieslovému pohonu. Zároveň dáte okoliu najavo váš kladný vzťah k ochrane životného prostredia.

Základná cena modelu – Ford Mondeo 2.0 Hybrid 187k eCVT: 34 580 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Mondeo 2.0 Hybrid 187k eCVT: 34 580 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km

Registračná daň: 350 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1999
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm/ot./min.] :173/4000
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW (k)/ot./min]:138/(187)/6000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:187
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,4
Spotreba - kombinovaná (WLTP)[l/100 km]:5,6 - 6,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:403
Objem nádrže [l]:49
Prevádzková hmotnosť [kg]:1716
Rozmer pneumatík:235/50 R17
Dĺžka [mm]:4867
Šírka [mm]:1852
Výška [mm]:1501
Rázvor [mm]:2850