TEST Ford Grand Tourneo Connect: Spolupráca, ktorá vyšla

792
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Hashtag spolupráca. Tieto dve slovíčka sú v dnešnej spoločnosti používané veľmi často. Pokiaľ ide o auto, ľudia sa naň začnú pozerať skepticky. A to je niekedy na škodu.


História modelu Tourneo Connect je relatívne krátka. Prvýkrát uzrelo svetlo sveta hneď po prelome milénií, v roku 2002. Relatívne čerstvo predstavená tretia generácia vznikla zo spolupráce s Volkswagenom. A už na prvý pohľad je jasné, že know how zdieľa s modelom Caddy. Ide iba o jeden z príkladov, pri ktorom si tieto dve automobilky navzájom zdieľajú technológie. Ďalším môže byť napríklad dvojička Ford Ranger – Volkswagen Amarok. Tam je však situácia obrátená. Nemecký model stojí na americkom základe.

Keď sme pri základoch, Grand Tourneo Connect je dlhším z dvojice, preto tá prípona Grand. Obe však stoja na platforme MQB, ktorá sa v treťom Tourneu (a štvrtom Caddy) objavuje prvýkrát. Doteraz mali oba modely svoje vlastné dedikované továrenské platformy. Využitie osobnej platformy je preto krokom dopredu smerom k lepším jazdným vlastnostiam. Ale o tom až neskôr.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Exteriér má šmrnc

Farba nášho kusu sa nazýva nekonečná modrá. A pri pohľade spredu ide napriek spolupráci s Volkswagenom o čistokrvný Ford. Má vlastné LED predné svetlomety s automatickým zapínaním diaľkových svetiel, šesťuholníkovú prednú masku známu z úžitkových modelov Ford aj s lemovaním a robustný nárazník aj so striebornou lištou.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Po boku je už podobnosť o niečo väčšia, pri tomto type karosérie je ťažké odlíšiť sa. Náš Grand Tourneo Connect obuli do komfortných 17-palcových diskov. A čo teda znamená slovíčko “Grand”? V tomto prípade presne 20 centimetrov. Taký je dĺžkový rozdiel medzi kratším a dlhším Tourneom.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Najväčšiu podobnosť s dvojičkou od Volkswagenu nájdete pri pohľade zozadu. Tu sú rozdielne skutočne len drobnosti ako napríklad označenie modelu a logo výrobcu. Nachádza sa tu rovnaké bezrámové zadné okno ukončené chrómovou lištou zospodu a podobné sú aj zvislé skupinové svetlá.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Vnútrajšok po vzore koncernu

Interiér Grand Tournea Connect je orientovaný vyslovene úžitkovo. Svedčia o tom aj klasické analógové ručičky na prístrojovej doske, ktoré sú aj dnes ešte stále obľúbené. Paradoxne, toto oldschoolové riešenie je dnes pre automobilky často finančne náročnejšie ako digitálny prístrojový štít. No v Tourneu Connect ich stále nájdete.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nechýbajú ani 8-palcové multimédiá, ktoré vôbec nevyzerajú malé. Podporujú bezdrôtové apple carplay, majú perfektnou responzivitu a… opäť nezaprú svoju príslušnosť ku koncernu Volkswagen. A podobne ako pri ich autách, ovládate cez ne prakticky všetko. Avšak, zostali aj niektoré fyzické tlačidlá na tie najdôležitejšie funkcie.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Veľmi oceňujem grafické spracovanie, ktoré je odlišné od toho volkswageňáckeho. Základ zostáva rovnaký, no dizajnéri sa vyhrali s lištami ikonkami a vzhľadom. A odlišne vyzerajú aj sedadlá s písmenom A. A vy, Fordu znalí, už tušíte, že ide o verziu Active. V prípade Grand Tourneo Connect ide o najvyššiu výbavu. V sérií sú tu dokonca aj také drobnosti ako napríklad odpadkový kôš či tempomat. 

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Bratislava – Košice… a naspäť

Pod kapotou ponúka Ford dve rôzne motorizácie. Benzínovú jednapäťku s výkonom 114 koní a naftový dvojliter, ktorý sme dostali my. Poskytne 122 koní a ak by sme nemali sedemstupňový automat, mohli by sme si zobrať šesťstupňový manuál s pohonom všetkých kolies. Okrem výkonu je však dôležitý aj najvyšší krútiaci moment. V prípade benzínu je to 220 a v prípade nafty zas 320 Newtonmetrov. Pri našej motorizácii Ford sľubuje priemernú spotrebu iba 4,8 až 5,7 litra na 100 kilometrov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Veľmi ma potešilo, že tieto čísla sú reálne. Otestovali sme to na ceste do Košíc a naspäť, počas ktorej sme museli prejsť cez viacero horských priechodov, a keďže bolo pred voľbami, aj cez rôzne obchádzky a uzávery. Dostali sme tak relatívne vyvážený pomer miest, bežných ciest a diaľnic. A aj pri tempe na rýchlostných limitoch bola spotreba veľmi prijateľná. Celú cestu sme absolvovali za 6,2 l/100 km. 

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Čo sa týka správania v zákrutách, tu Grand Tourneo Connect dospel. Ide primárne o úžitkové auto, no ako sme avizovali už na začiatku, prešlo zosobňovacím procesom v podobe platformy MQB. Oproti predchodcovi je o niečo mäkkšie, no správa sa rovnako dobre zaťažené a aj bez nákladu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pochvalu si zaslúži aj motor. Ten napriek svojim relatívne mdlým číslam umožňoval bezproblémové predbiehanie dokonca aj na horských priechodoch v smere do kopca. Pri klesaní zas logika automatickej prevodovky dokázala pochopižť, že je potrebné brzdiť motorom, a tak podraďovala presne podľa toho, ako by ste podraďovali aj vy s manuálom. Jednoducho, celé dobre.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Priestranný aj v treťom rade

Ford Grand Tourneo Connect odnesie až sedem ľudí. V kilogramovom vyjadrení to znamená 720 kíl. Batožinový priestor s tretím radom sedadiel predstavuje úctyhodných 650 litrov. Ak tie najzadnejšie sedačky vyberiete, dostanete až 1720 litrov na akýkoľvek váš náklad. A ak budete využívať iba predné sedačky, počítať môžete až s 3105 litrami.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Za príplatok je možné zaobstarať si Grand Tourneo Connect aj s tretím radom sedadiel. Tie sú štandardne skôr na núdzový prevoz osôb. Je jasné, že ani v tomto aute nebudú porovnateľné s dodávkami či mikrobusmi, no aj vyšší cestujúci by bez problémov zvládli stredne dlhé cesty. Pravdepodobne by sa skôr sťažovali na krátky sedák, ktorý je kompromisným riešením ako na priestor na kolená.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ford Grand Tourneo Connect je automobilom, ktorý je pripravený slúžiť. Základné komfortné prvky si zachoval, no jeho hlavnou devízou je priestrannosť, z ktorej budú profitovať všetci. Navyše, majiteľov poteší zlatý štandard Fordu, záruka a servis až na 5 rokov v cene auta.

Základná cena modelu – Ford Tourneo Connect Titanium 1,5 EcoBoost MT6: 32 508 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Grand Tourneo Connect Active 2,0 TDCi EcoBlue AT7: 38 268 €
Záruka: 5 rokov / 150 000 km, servis zadarmo do 5 rokov / 100 000 km
Registračná daň: 110 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:90(122)/2750-4500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:320/1600-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:185
Spotreba - kombi [l/100 km]:4,8-5,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:650 (základné usporiadanie)
Pohotovostná hmotnosť [kg]:-
Dĺžka [mm]:4868
Šírka [mm]:2100 (so zrkadlami)
Výška [mm]:1836
Rázvor [mm]:2970
Mrkni naše nové video: