TEST: FIAT 500 HYBRID | Donekonečna a ešte ďalej!

6128
Zdroj: Redakcia

500-vka je prakticky jediným moderným “retro” modelom, ktorý nespravil do sveta dieru, ale rovno kráter. Pretože Volkswagen Beetle sa dnešku ani po druhom vzkriesení nedožil, MINI sa stalo ľudovou značkou pre priemerného Monačana, kým “Cinquecento” štýlovo mobilizuje Európu. A bude i naďalej, no už aj ako FIAT 500 HYBRID.

V tomto prípade je však označenie tohto auta diskutabilné. FIAT 500 HYBRID je totiž mild-hybrid, ktorý mierne stláča tabuľkové emisie modelového radu a nedokáže jazdiť čisto na elektrinu.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Mild-hybridný model (s jednolitrom) totiž v rámci udávanej spotreby meracieho štandardu WLTP spotrebuje od 0,2 až do 0,6 litra menej paliva než stará 1,2-ka. Čo je ale na celej situácii zaujímavejšie, práve elektrifikovaný model dostal nižšiu cenovku a nie zrovna o 50 eur.

Jasná “cieľovka”

Testovaná verzia k nám do redakcie dobrnkala vo variante Lauch Edition, ktorý je z aktuálnej ponuky najhodnotnejší a je k dispozícii len s hybridným pohonom. Aby sme si už v úvode ujasnili pojmy, toto auto patrí do mesta.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Taktiež nemusíme chodiť okolo horúcej kaše a povedzme si na rovinu, že toto auto miluje ženy a ženy milujú toto auto. Niekoľko ich osobne poznám a viem aj o takej, čo považuje 500-vku za jediné auto, ktoré by kedy po svojom boku strpela. Tak to má byť, dievčatá!

Nemá vek

V dobe, kedy mobilné telefóny starnú ako majonézový šalát na letnej grilovačke a nové autá potrebujú každé 2-3 roky facelift, aby nepôsobili ako vykopávky, je FIAT 500 ako zvonku, tak aj zvnútra trvácny sťa turínsky Palazzo Madama! Toto auto žije bez väčších technických a dizajnérskych zásahov už od roku 2007. Priatelia, je rok 2021 a jediný dôvod, prečo podľa mňa vznikol model 500 La Prima, je, že 14 rokov bez výrazných zmien je už skutočne veľa aj na takúto legendu.

Volant má tučnú obruč a nulový bod ako dáky “hot hatch”. Palubovka je výrazne retro a v mojich očiach nezostarla od roku 2007 ani len o sekundu.
Zdroj: Redakcia

Pokiaľ ste však v 500-vke nesedeli, čo je za 14 rokov jej existencie dosť málo pravdepodobné, v skratke vám ju predstavím. Pozícia za volantom je podivuhodná, no po pár kilometroch vyslovene pochopiteľná. “Macatý” volant na vás mieri pod výrazným uhlom, radiaca páka je poruke na pretekárske “šaltrovanie” v mestských uličkách a sedadlo si budete nastavovať toľko, až to vzdáte a pochopíte, že nemá cenu bojovať a podvolíte sa. Sedenie na zadných sedadlách by som neodporúčal nikomu nad 150 až 160 centimetrov. Tieto miesta sú určené podľa môjho názoru výhradne deťom.

Kulisa radiacej páky je pomerne zábavná. Budete s ňou narábať s čírou radosťou v mestských uličkách a motoru dávať zabrať poriadnymi otáčkami. Lebo si to vyslovene pýta.
Zdroj: Redakcia

Veľká väčšina ovládačov je vo fyzickej podobe a prekvapivo obstojnej kvalite a podaktoré zhltol multimediálny systém Uconnect. Ten nepatrí k technologickej smotánke multimediálnych systémov, no svoju prácu spraví. Nemrzol, neresetoval sa a už len za to by som mu dal školským hodnotením tak “3” až “2 mínus”.

Menej či rovnako

Mild-hybrid má pod kapotou malý benzínový trojvalec s objemom 999 cm3. Pohon produkuje bez jednej konskej sily prakticky rovnaký výkon ako 1,2-litrový štvorvalec. Trojvalcový mild-hybrid má ale nižší a vyššie položený krútiaci moment. Plus, čo je dosť dôležité, budete si ho dolovať sami, keďže je k dispozícii výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Pod kratučkou kapotou je skutočne tlačenica. Kto by sa čudoval. Dodnes mi nie je jasné, ako napchal FIAT 1,4-litrový motor pod kapotu Abarthu 500.
Zdroj: Redakcia

Čo je však podstatné pri tomto aute, je spotreba. Mimo mesta klesne bez väčších problémov pod 5 litrov a v závislosti od veľkosti mesta, v ktorom žijete, dokážete jazdiť v jeho uliciach za 5 až 6,5 litra na stovku. Diaľničná spotreba nie je síce relevantný údaj, no ubúda tempom 7,5 litra na 100 km.

Prosím pekne, toto je pamätná pečať
Zdroj: Redakcia

Tak si tohto drobca ešte teda užime. Štvorvalec už pod jeho kapotu nedostanete a o pár rokov bude dostupný už asi len ako elektromobil. FIAT 500 robí, čo môže, a robí to dobre.

Základná cena modelu – FIAT 500 POP 1.0 70 k BSG: 11 230 €
Základná cena testovanej verzie – FIAT 500 LAUNCH EDITION 1.0 70 k BSG: 14 230 €
Euro NCAP: 3 hviezdy/2017
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:51(70)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:92/3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:167
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:13,8
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,3-5,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:185
Objem nádrže [l]:35
Prevádzková hmotnosť [kg]:980
Rozmer pneumatík:195/45 R16
Dĺžka [mm]:3546
Šírka [mm]:1627
Výška [mm]:1488
Rázvor [mm]:2300