Mercedes-Benz Triedy G je ikonou už od roku 1979. No minulý rok prišiel na trh vo verzii, ktorú by ste rozhodne nečakali. Napriek tomu, že je v súlade s aktuálnymi trendmi. Z géčka sa stal elektromobil! Môže ísť o najkontroverznejšie auto desaťročia? Možno. Ale o to viac prekvapilo.

Elektrické géčko má krkolomný názov. Ak by sme ho chceli menovať po správnosti, nazývali by sme ho Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology. A to je dosť krkolomné. Na druhej strane, keď auto samotné vytŕča z davu, prečo by nevytŕčal aj jeho názov? Automobilka sa rozhodla, že mu nedá meno v duchu ostatných elektrických modelov. Napríklad EQC alebo EQS. A to aj preto, lebo tieto autá sa od svojich spaľovacích náprotivkov výrazne odlišujú. Zato na géčku, tam na prvý pohľad veľa zmien nenájdete. Azda akurát absenciu výfuku a štítok EQ na boku pri vodičových dverách.

Ikonický vzhľad napriek novému pohonu
Celým dizajnom ide o kus robustného auta. Dlhé je približne 4,62 metra, čo z neho nerobí kráľa tejto disciplíny. No na druhej strane rázvor predstavuje takmer 2,9 metra a krátke previsy by sa dali porovnávať s Volkswagenom Polo. A to je presne to, čo do terénu potrebujete. Dizajn géčka netreba azda ani riešiť. Vlani oslávil 45 rokov a i keď sa v detailoch výrazne zmenil, napríklad stĺpiky sa v priebehu času stali mohutnejšími a pevnejšími, ako celok je to stále o tom istom. O vzhľade ikony, trieskajúcich dverách, pevných kľučkách s hlbokými tlačidlami, kolese na dverách kufra a kolmých sklách. Vrátane čelného i zadného.

Interiér je stelesnením luxusu. Multimédiá, i keď relatívne malé, ukrývajú jeden z najprecíznejších systémov na trhu a audio Burmester, ktoré ich dopĺňa, je iba čerešničkou na torte. Z hľadiska dizajnu opäť nejde o revolúciu, všetko vám bude akési známe. No vyhotovenie, poctivosť a vychytávky na palube, to sú hlavné ťahúne. Tak napríklad vedeli ste, že každý cestujúci vzadu má vlastnú obrazovku a vlastný HDMI port na prehrávanie čohokoľvek? Alebo že sedadlá vpredu budú prifukovať bedrové opierky v zákrutách tak, aby ste v nich mali čo najväčšiu stabilitu? O tomto je géčko. Nie o dizajnových fascináciách, ale o premyslených detailoch. I keď miesta vzadu by sme prijali viac a rovnako nám trochu chýbali nástupné madlá. Tie vo vysokých autách ocenia najmä nižší.
Až 18 000 Newtonmetrov!
Pohon je absolútne unikátny. Technici na rebrinový rám nainštalovali štyri elektromotory, z ktorých každý poháňa jedno koleso. Celkový výkon sústavy je 587 koní, no oveľa dych berúcejšie číslo je najvyšší krútiaci moment. Ten predstavuje až 1164 Newtonmetrov. Áut, ktoré prekročia tisícku, je na svete len veľmi málo. A práve vďaka tomuto pohonu zvládne auto s hmotnosťou 3,1 tony zrýchliť na stovku za 4,7 sekundy. Šialené? Rozhodne! Mimochodom, vďaka redukčnej prevodovke Low Range môžete tento “krúťák” nafúknuť až na 18-tisíc!

Spomínaný rebrinový rám spolu s obriou svetlou výškou prinášajú aj svoje úskalia v oblasti komfortu. No tie sa podvozok snaží kompenzovať naozaj ukážkovo. Náklony v zákrutách cítite, no rozhodne menej, ako by ste očakávali. A extrémne zrýchlenie si uvedomíte až v momente, keď sa plní adrenalínu pozriete na tachometer a všimnete si tam číslo 180. Mimochodom, taká je maximálna rýchlosť auta.



































Jazdu v náročnom teréne si pri počiatočnej cene viac ako 150-tisíc eur rozmyslíte dvakrát. No nespevnené cesty, jamy, vyjazdené koľaje, to všetko prechádza elektrické géčko s ľahkosťou v podstate pri každej rýchlosti. Ponúka možnosť otočky na mieste, extrémne náklony a stúpanie až 100 percent. Toto auto nie je iba o statuse, ale aj o schopnostiach. A to potvrdzuje aj maximálny nabíjací výkon 200 kW.
Cena modelu od: Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology – 152 588 eur
Záruka: 6 rokov alebo 90 tkm / servis 6 rokov alebo 100 tkm / batéria 8 rokov alebo 160 tkm
Výkon sústavy [kW (k)]: 432 (587)
Najvyšší krút. moment [Nm]: 1 164
Maximálna rýchlosť [km/h]: 180
Zrýchlenie 0-100 km/h [s]: 4,7
Spotreba WLTP kombi. [kWh/100 km]: 29,3
Maximálny DC nabíjací výkon [kW]: 200
DC nabíjanie z 10 na 80 % [min.]: 32
Prevádzková hmotnosť [kg]: 3 085
Najvyššia prípustná hmotnosť [kg]: 3 500
Objem batožinového priestoru [l]: 620
Kapacita batérie netto [kWh]: 116
Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 4 624 / 1 913 / 1 986
Rázvor osí kolies [mm]: 2 890