Značka Dacia, ktorá sa pod krídlami Renaultu teší stále väčšej a väčšej popularite, nedávno zmodernizovala svoje modely Logan a Sandero. Obidva dostali novú masku chladiča s chrómovanými ozdobami a nové svetlá s LED denným svietením. Vďaka tomu konečne vyzerajú aj Dacie ako moderné autá. Zmenila sa aj grafika zadných svetiel, ktorej dominujú štyri štvorce vo vnútri.
Kroky ústretovosti
Aj interiér vyzerá trochu modernejšie. Nové sú dekoračné lišty na madlách dverí, v okolí výduchov klimatizácie a na stredovej konzole. Vnútorné kľučky dverí sú ponovom chrómované. Azda najväčšou novinkou je však volant s klaksónom. Dacia bola totiž donedávna jediným výrobcom, ktorý mal klaksón umiestnený inde ako na volante (na páčke smeroviek). Volant je však stále nastaviteľný iba výškovo. Toto však nie je jediný krok, ktorým sa rumunský výrobca snaží priblížiť konkurencii. Dokonca Dacia na podnet zákazníkov presunula aj ovládanie elektrických okien zo stredovej konzoly na dvere.
Moderná technika
Keď chce Dacia predávať v Európe, musí plniť najnovšie emisné normy. Vďaka tomu nájdete pod kapotou Sandera aktuálnu techniku z dielní Renaultu, ktorá už spĺňa aj emisnú normu Euro 6. V našom prípade išlo o motor 0.9 TCe, teda turbodúchadlom prepĺňaný benzínový trojvalec. Myslím si, že jeho výkon je na toto ľahké auto úplne postačujúci. Vadilo mi však nastavenie. To, že má malú turbodieru, by sa mu dalo odpustiť, ale to, že po preradení ostávajú visieť otáčky, je trochu nepríjemné. Jazda nie je plynulá, keďže roztočený motor doslova narazí na vyšší prevodový stupeň pri pustení spojky. Čo sa týka spotreby, v meste sme jazdili zhruba za 6,5 litra benzínu na 100 km. Mimo mesta sme na prejdenie rovnakej vzdialenosti potrebovali 5,5 až 6 l/100 km. Motor spolupracuje len s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, takže pri 130 km/h otáčkomer ukazuje 3 200 ot./min. Pri tomto tempe sa spotreba paliva pohybuje okolo ôsmich litrov.
Resumé
Múdri ľudia hovoria, že nie sú takí bohatí, aby kupovali lacné veci. Pointa spočíva v tom, že lacné veci veľa nevydržia a treba ich častejšie obmieňať, čo človeka stojí v konečnom dôsledku viac peňazí, ako keby hneď na prvýkrát zainvestoval viac do kvalitnejšieho výrobku. Dovolím si však tvrdiť, že toto nie je prípad Dacie. Pokiaľ viem, tak sú to celkom spoľahlivé autá, ale hlave ich údržba a servis je mimoriadne lacný. Skôr ma ako detailistu znepokojuje nepremyslenosť niektorých vecí a prílišná orientácia na nízke výrobne náklady a čo najjednoduchšiu výrobu. Čo dodať na záver? Modernizované Sandero je o čosi užívateľsky príjemnejšie, ale podstata sa nezmenila. Stále je to auto pre tých, ktorí k autám nemajú vzťah. Iba skrátka potrebujú čo najlacnejšie, ale nové „približovadlo“, aby boli krytí zárukou. Tí, čo radi šoférujú, by sa mali poobzerať inam.
Základná cena modelu – Dacia Sandero 1.0 SCe Access: 6 790 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Sandero 0.9 TCe Stepway Outdoor: 10 340 €
Záruka: 3 roky / 100 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 0 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3 / 12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 898 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 66 (90) / 5000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 140 / 2250 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 168 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 11,1 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 5,8 / 4,7 / 5,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 320 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1115 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka [mm]: | 4081 |
Šírka [mm]: | 1733 |
Výška [mm]: | 1618 |
Rázvor [mm]: | 2590 |