TEST: Dacia Duster LPG⎜Svetobežník

3241
Zdroj: František Pisarovič

Naozaj netuším, čo v roku 2009 priviedlo Daciu k tomu, aby svoje prvé SUV nazvali Duster, čiže v preklade “prachovka”. Dusteru by totiž v roku 2021 – a najmä v prevedení LPG – seklo skôr niečo iné. Niečo, čo by vyzdvihovalo všestrannosť tohto auta, ktoré navyše jazdí dobre a za babku.

Sú autá, ktoré na človeka útočia rôznymi superlatívmi. Niekto je najrýchlejší, ďalší má zasa najnižšiu spotrebu paliva v triede, za čo vďačí najmä najlepšej aerodynamike v segmente. Priznám sa však, že mám špeciálne miesto v srdiečku pre automobily, ktoré jednému účelu neobetujú celú svoju existenciu, ale skôr dokážu veľa vecí robiť veľmi príjemne.

Duster sa zmenil len máličko, ale efektívne
Zdroj: František Pisarovič

Tento fenomén sa dal pozorovať najmä na posledných Opeloch pod taktovkou General Motors, lenže po prechode pod Stellantis nám z týchto čias zostáva už len Insignia. Je ale fajn vedieť, že v tomto boji proti superlatívom nie je sama – na pomoc jej z úplne inej kategórie prichádza faceliftovaná Dacia Duster, ktorá miernymi úpravami dostala presne tú trošku k dokonalosti, ktorú potrebovala.

Nová je napríklad grafika denného svietenia
Zdroj: František Pisarovič

Zvonka decentne

No, áno. Tento Duster, ktorý vidíte na obrázkoch, je faceliftovaný. A nie, nebudem sa na vás hnevať za to, že ste si to nevšimli – zmeny sú oproti minulému modelu len veľmi jemné. O to sú však rozumnejšie: Duster dostal novú vnútornú skladbu svetlometov, ktoré sa teraz spoliehajú prevažne na LED technológiu. Jediný režim svietenia, ktorý spolieha na žiarovku, je už len diaľkové svietenie.

Inak spracovaná je dekorácia masky chladiča
Zdroj: František Pisarovič

Spolu so svetlometmi sa jemne zmenila aj grafika masky chladiča a niekoľko plastových častí, ktoré boli doteraz lakované na strieborno, dostali vyhotovenie čierne. Nie kvôli vzhľadu, ale na “zneviditeľnenie” prípadného poškriabania – hovoríme totiž o spodnej strednej časti predného nárazníka a nábehových hranách strešných lyžín.

Grafika denného svietenia dostala pre zmenu výrazné vylepšenie
Zdroj: František Pisarovič

Nová grafika svetlometov poteší oko aj vzadu – Dacia tu aplikuje denné svietenie v tvare, ktorý plne prináleží jej novému dizajnovému jazyku. Vplyv novej vizuálnej identity značky schytali aj efektné, sedemnásťpalcové (!) disky kolies testovanej výbavy Prestige.

A to nie je reč len o prednej časti, ale aj o zadnej
Zdroj: František Pisarovič

Zvnútra efektívne

Interiéru sa facelift dotkol trochu viac, aj keď netrénovanému oku by hľadanie rozdielov trvalo o niečo dlhšie – obzvlášť, ak by človek sedel za volantom. Nové sú totiž všetky veci, na ktoré sa (snáď) nebude pozerať, napríklad stredový tunel s poriadnou lakťovou opierkou s úložným priestorom, ktorá už nevisí na prednom sedadle. Ozaj – aj sedadlá sú nové, s novými opierkami hlavy, ktoré poznáte už z iných Dacií alebo Renaultov.

Obe riešenia korešpondujú s aktuálnym dizajnérskym jazykom značky
Zdroj: František Pisarovič

Naša výbava Prestige sa môže tešiť z dvoch ďalších praktických prvkov – plastovej opierky pre ľavú nohu vodiča a 8” infotainmentu Media Nav s dvoma USB vstupmi, ktoré sa už nenachádzajú priamo na jednotke, ale pod panelom klimatizácie. Navyše je tu šesť reproduktorov. A nehrajú zle, len kompromisné odhlučnenie im v práci nepomáha.

Palubná doska je skôr jeden sivý výlisok. Ale veľmi dobre navrhnutý výlisok.
Zdroj: František Pisarovič

Keďže však sedíme v Dusteri s litrovým trojvalcom s fabrickou zástavou na skvapalnený ropný plyn (LPG), týka sa nás ešte dvojica príjemných zmien. Prvá súvisí s ovládaním LPG okruhu, ktoré konečne dostalo – po vzore Loganu – nenápadné tlačidlo. Druhá sa týka palubného počítača, ktorý teraz ukazuje stav nádrže a dojazd ako na benzín, tak aj na LPG v závislosti od toho, ktorý režim máte práve zvolený.

V kabíne sa cítite dostatočne komfortne aj na dlhších trasách, poloha za volantom je pohodlná
Zdroj: František Pisarovič

Inak je to Duster, ako ho poznáte a ako ho máte radi priestranný, s príjemnou polohou za volantom, pár praktickými vychytávkami a batožinovým priestorom s objemom 478 litrov, ktorý po sklopení zadných sedadiel narastie o ďalšiu tisícku.

Dr. Jekyll, Mr. Jekyller

Poďme však na cestu. Alebo mimo nej – nie však veľmi seriózne, pretože s LPG automaticky prichádzate o možnosť pohonu 4×4. Aj tak je tu ale schopný litrový trojvalec, ktorý sa po aktivovaní plynu stane ešte schopnejším. Ako je to možné? Vďaka vlastnostiam oboch palív má na benzín výkon 67 kilowattov (91 koní) a krútiaci moment 160 newtonmetrov, pri prevádzke na plyn má ale v oboch disciplínach viac – 74 kW (100 k) a 170 Nm.

Povedal som to už niekoľkokrát a rád to zopakujem: volant od Dacie je naozaj dobre padnúci do ruky
Zdroj: František Pisarovič

Maximálny výkon motora je pri pohone na plyn až v 5 000 otáčkach (vs. 4 900), maximálny krútiaci moment je položený o niečo nižšie. Ide o veľmi jemné rozdiely rozloženia výkonu, ktoré pri jazde poznáte, aj keď len veľmi mierne. Rozdiel medzi zrýchlením na plyn a benzín je síce až 1,3 sekundy v prospech plynu, pri celkových časoch 13,8 a 15,1 sekundy sa však pohodlne stratí.

Ovládač palivového mixu je konečne riadne zapracovaný do interiéru auta
Zdroj: František Pisarovič

Pri plyne ešte chvíľu zostaneme, pretože s ním súvisí aj ďalšia podstatná technická novinka, ktorú priniesol facelift – väčšiu nádrž na plyn. Tá sa po novom nachádza v priestore pre rezervu a je prístupná z interiéru auta. Má až 48,8 litra a dopĺňa plnohodnotnú nádrž na benzín s päťdesiatimi litrami. Teoretický dojazd tohto vozidla na jednu zastávku benzínky sa tak teraz pohybuje nad tisíckou kilometrov, čo je veľmi lákavé.

Nové sú sedadlá aj opierka hlavy
Zdroj: František Pisarovič

Rýchlo, lacno, všade

Prakticky však závisí najmä na tom, ako veľmi trojvalcový motor zaťažíte, či akú rýchlosť zvolíte. Plné zaťaženie prežíva hysterickejšie ako jeho silnejší štvorvalcový brat, naľahko však situáciu zvláda s gráciou. Rozumné hodnoty spotreby paliva sa nachádzajú v našom diaľničnom limite, nad nimi už si Duster za svoju prácu vypýta aj o dva litre viac, ako uvádza výrobca.

Vzadu je dosť miesta na troch kompromisných dospelých
Zdroj: František Pisarovič

Podstatné ale je, že jeho podvozok sa s vysokými rýchlosťami dokáže popasovať podobne dobre ako s nespevnenou či rozbitou cestou. Vďačí za to najmä dobre zvládnutej kinematike podvozku, no aj rozumnému naladeniu tlmičov a pružín.

Plnohodnotná lakťová opierka skutočne poteší
Zdroj: František Pisarovič

A taký je Duster. Nie je ani najrýchlejší, nemá ani najmenšiu spotrebu a o aerodynamike sa radšej baviť ani nebudeme. No v reálnom svete neexistuje auto, ktoré vás vďaka rozumnému mixu svojich vlastností odvezie takto rýchlo a takto lacno zároveň. A to, že to bude takmer všade, je už len milý bonus.

Základná cena modelu – Dacia Duster TCe 90 4×2 Access: 10 990 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster TCe 100 4×2 Prestige: 14 490 €
Euro NCAP: 3* (2017)
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon benzín - plyn [kW (k)/ot./min.]:67 (91) / 4900 - 74 (100) / 5 000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:160 / 2 000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť benzín/LPG [km/h]:166 / 168
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h benzín/LPG [s]:15,1/13,8
Spotreba kombinovaná [WLTP; l/100 km]:6,4 / 6,9 - 7,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:445
Objem nádrže benzín/LPG [l]:50 / 48,8
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 331 - 1 364
Rozmer pneumatík:215 / 60 R17
Dĺžka [mm]:4 341
Šírka [mm]:1 804
Výška [mm]:1 693
Rázvor [mm]:2 673