TEST Cupra Formentor VZ245: Úvod do sveta športu

1890
Zdroj: Rasťo Bujna

Cupra je samostatnou automobilkou od roku 2018 a Formentor je jej prvým vlastným modelom. Ponúka širokú škálu motorizácií od čisto štýlových až po športové. Špecifikácia VZ245 je úvodom do ostrých verzií.

V roku 2018 sa Cupra odtrhla od Seatu. Dovtedy športová divízia, odvtedy samostatná automobilka. Lenže jej prvé modely boli Cupra Ateca a Cupra Leon… A to príliš samostatne neznie. Práve Cupra Formentor je prvým modelom, ktorý nemá svoju dvojičku v Seate. A tak definitívne potvrdzuje, že týchto dvoch výrobcov by ste si už nemali zanieňať. I keď spolupráca je naozaj úzka.

Pravdou je, že Cupra Formentor má technicky naozaj blízko k Leonu štvrtej generácie. Ale Formentor je dlhší, je širší, je vyšší a nie je hatchback či kombi. Z hľadiska dizajnu Formentor kombinuje všetko, čo je populárne. Na jednej strane vyzerá ako SUV, na druhej strane meria iba niečo nad 1 a pol metra na výšku a pôsobí extrémne robustne.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Medená je nová športová

Aby toho nebolo málo, mriežky chladiča na čele a aj v nárazníku vyzerajú, že pohltia všetok vzduch zeme a Cupra sa tu pohrala aj so svojou úplne jedinečnou farbou. Medenú nájdete nielen v znaku, ale aj v príplatkových 19-palcových diskoch a dokonca aj na brzdách, ktorých kotúče vpredu merajú až 340 milimetrov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

A ešte jedna nezanedbateľná drobnosť. Koncovky výfukov sú skutočné. Inak… všimli ste si, že na tomto aute nenájdete nápis Formentor? Teda nájdete, ale iba vo svetlách. Cupra má dostatočné sebavedomie a očakáva, že Formentor ľudia spoznajú aj bez označenia.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Po nasadnutí za volant sa vám zjaví klasický koncernový pohľad na digitálny kokpit a 12-palcový multimediálny systém, ktorý podporuje Apple Car Play aj Android Auto. Ako už je v koncerne zvykom, práve ten je srdcom celého auta, čiže všetko ovládate cezeň. Samozrejme, interiér doplnili krásnymi medenými prvkami tak, ako sa na Cupru patrí.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zrak je ale iba jeden zo zmyslov a oveľa väčším wau efektom na mňa pôsobili sedačky. Ich bočné vedenie je extrémne a vďaka rozsiahlej nastaviteľnosti si polohu za volantom nájde každý.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Čo mi trochu chýba, je superšportový volant s tlačidlom Štart-stop priamo na volante. Keď je totiž štartovanie na volante, na bežné miesto štartovacieho tlačidla na stredovom tuneli inžinieri vyvedú ovládanie ESP. A to v dynamicky jazdiacom aute jednoducho chcete mať na jedno stlačenie. A rovnako sú na tom aj režimy jazdy. Bez superšportového volantu sú dostupné iba prostredníctvom stredového displeja.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Na sedenie vzadu sa na moje prekvapenie nebudú sťažovať ani dlháni. S výškou meter deväťdesiat si dozadu sadnete aj s rezervou na kolená. A aj napriek skosenej streche budete mať rezervu nad hlavou. Do batožinového priestoru natlačíte rovných 450 litrov čo je celkom priemerná cifra. Ale povedzme si narovinu, pri takomto aute vás zaujíma niečo úplne iné.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Úvod do sveta športu

Dva litre, štyri valce, 245 koní a 370 Newtonmetrov, ktoré sedemstupňová automatická prevodovka posiela na predné kolesá. Dokážete si vôbec predstaviť, že takýto výkon bol kedysi vyhradený výlučne pre šesť a viac valcové motory? Dnes ich ponúka hneď niekoľko áut v koncerne. A Formentor nie je výnimkou.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Zrýchlenie z 0 na 100 za 6,8 sekundy nie je úplne superšportové. Ale ako sme písali vyššie, 245-koňová špecifikácia je skôr úvodom do športového sveta ako výkladnou skriňou schopností Cupry. O stupeň vyššie je Veloz 310 s 310-timi koňmi a pohonom všetkých kolies. Ten zvládne stovku za 4,9 sekundy. A potom tu je absolútny hrot, Cupra Formentor VZ5. S päťvalcom Audi naladeným na 390 koní a zrýchlením na stovku za 4,2 sekundy.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zábava na každý deň

A ako teda jazdí naša 245ka? Zábavne! Automatická prevodovka spolupracuje s motorom jedna báseň. Radí rýchlo, predvída naozaj výborne a aby toho nebolo málo, nebojí sa ani vysokých otáčok. Samozrejme, stále sme v koncerne a aj v manuálnom režime nakoniec preradí hore sama od seba. Ale až v červenom, v prípade Cupry medenom, pásme.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

O stabilitu v zákrutách sa stará systém adaptívneho podvozku DCC s možnosťou nastavenia tuhosti tlmičov podľa aktuálnej potreby. A rozdiel v jednotlivých režimoch skutočne je cítiť. Formentor dokáže byť športovo tvrdý aj mäkší. Aj v tom najkomfortnejšom režime však zostáva esencia športového nastavenia.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Vyzerá to tak, že špecifikácia VZ245 dokáže byť ideálnym spoločníkom na každý deň. Nielen vtedy, pokiaľ budete túžiť po osobných rekordoch. Kombinovaná spotreba pri pokojnej nohe dosahuje celkom príjemných približne 7 litrov na sto kilometrov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Dilema, ktorú si priniesol z koncernu

Keď Cupra stvorila Formentor, doslova vyhrala hru. Dostala totiž plnú podporu od koncernu so všetkými jeho technológiami, avšak keďže nemala žiadneho kontroverzného usedeného zákazníka, mohla si dovoliť povoliť uzdu fantázii a stvoriť toto auto.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak ste s nami dlhšie, viete, že dlhodobo riešime dilemu dvoch koncernových špecifikácií., Na jednej strane stojí 245-koňový dvojliter s pohonom predných kolies. Ten má aj testovaný Formentor. Dostupný je ale aj 190-koňový dvojliter s pohonom všetkých kolies.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zrýchlenie majú veľmi podobné a cenový rozdiel s rovnakými výbavami je len zopár tisíc. Rozdielom je samozrejme pohon, ktorý dokáže v prípade menej výkonnej verzie poskytnúť lepšiu ovládateľnosť s menšou exkluzivitou. Ak by bola rýchlejšia verzia s pohonom všetkých kolies, išlo by o nebo na zemi. Takto si musíte vybrať, ku ktorému viac inklinujete a urobiť kompromis.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ale kompromis sa týka len dilemy štvorkolky vs. prevodovky. Inak Formentor ponúka riešenie naozaj pre každého. Ak si plánujete kúpiť Cupru len pre jej dizajn, môžete siahnuť po Formentore s benzínovou jednapäťkou a výkonom 150 koní. Na druhej strane potravinového reťazca je spomínaná špecifikácia VZ5. Voľba je len na vás.

Základná cena modelu – Cupra Formentor 1,5 TSI 150: 29 450 €
Základná cena testovanej verzie – Cupra Formentor Veloz 2,0 TSI 245: 43 030 €
Záruka: 5 rokov / 100 000 km bez príplatku (akcia)
Registračná daň: 1900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)]:180 (245)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:370 / 1600 ‐ 4300
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:238
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,8
Spotreba - kombi WLTP [l/100 km]:7,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:450
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1556
Dĺžka [mm]:4450
Šírka [mm]:1839
Výška [mm]:1528
Rázvor [mm]:2679