TEST: Cupra Formentor Veloz | Keď už, tak už

2970
Zdroj: František Pisarovič

Cupra je novou automobilkou, ktorú ale netreba úplne predstavovať. Značka vznikla totiž ako športová divízia španielskeho SEAT-u, po čase však nadobudla taký potenciál, že sa vedenie koncernu Volkswagen rozhodlo urobiť jej v portfóliu skutočné miesto.

A keďže ide o veľmi horúcu značku, svoje meno sa rozhodla do dejín automobilizmu svojím prvým modelom doslova vypáliť. Prečo? Lebo ním nie je nič menšie ako Cupra Formentor, už na pohľad pôsobivé, atleticky pôsobiace vozidlo, ktoré môžete mať s vyše 300-koňovým štvorvalcom 2,0 TSI. Presne ako v tomto teste!

Hovorte si, čo chcete, ale dnes postaviť niečo takéto, to chce guráž
Zdroj: František Pisarovič

Mys dobrej nádeje

Spočiatku by to chcelo trocha geografie. Nová Cupra zdedila meno Formentor po myse na ostrove Mallorca, ktoré patrí medzi tie vyhlásenejšie cesty, na ktoré môžete zavítať s autom z požičovne, keď sa vaša dovolenková partia čvachtá niekde pri pláži. Oplatí sa to aj s dieselovým Mercedesom, verte mi.

Siluetou sa trocha podobá Leonu, ale ani nie. Dá sa to oddeliť.
Zdroj: František Pisarovič

V prvom rade to však naznačuje charakter Formentoru: toto auto sa nebude báť ani cesty, ani skalistých brál, ktoré Cap de Formentor obklopujú. Toto auto sa totiž už na pohľad nebojí vôbec ničoho. Vďačiť za to môže aj vrcholnej špecifikácii Veloz, ale aj príplatkovým brzdičom Brembo či obrovským 19” diskom kolies v antracitovej sivej.

Zozadu vyniknú svetlomety s “heckblendou”, ktoré sú opäť v móde, a sme za to radi
Zdroj: František Pisarovič

Sivá bola aj karoséria testovaného vozidla, v okolí zadnej poznávacej značky si ale novinka pomáha trochu iným odtieňom. S danou farbou krásne kontrastovali medené doplnky, tak typické pre čokoľvek spojené s Cuprou, podobne ako nové logo automobilky, ktoré si so značkou asi predsa ešte budeme musieť spojiť.

Medené brzdiče vyniknú ešte väčšmi pri západe slnka. Otestované!
Zdroj: František Pisarovič

Neprekvapivo výborný vnútri

Formentor je celkom zaujímavý formát vozidla. Tvári sa ako SUV-kupé, no v skutočnosti je to skôr veľmi priestranný zvýšený hatchback, nie nepodobný sesterskému Leonu od SEAT-u. To znamená, že prvý dojem z interiéru je veľmi dobrý a moderný, v prvom rade však vnútri prevláda vzdušná atmosféra. Priestoru pre nohy zadných pasažierov je tu habadej, batožinový priestor ponúka 420 litrov pri štvorkolke, 450 pri náhone na predok (áno, aj ten tu môžete mať). Plná rodinná výbavička.

Interiér je síce známy z nemenovaného spriazneného modelu, ale to nie je vôbec zle
Zdroj: František Pisarovič

No a potom je tu palubná doska, ktorá akoby Leonu zo svetlometu vypadla. Nie je to vyslovene zle, keďže interiér Leonu patrí k tomu najlepšiemu na trhu. Je dobre navrhnutý, z kvalitných materiálov a ponúka jeden z najlepších infotainmentov a obrazoviek v segmente, podľa koncernovej filozofie tiež nič nestratil zo svojej praktickej stránky a vy presne viete, kde čo hľadať & odložiť.

Ergonómia aj materiály patria k najlepším, no isté kompromisy sa tu nájdu
Zdroj: František Pisarovič

Možno by si však zaslúžil trochu viac exkluzivity ako medené rámčeky výduchov ventilácie, istú oporu mu v tomto smere ale dávajú skvelé pološportové sedadlá. No tie sú zasa v rámci najlepších tradícií koncernu elektricky ovládané len na strane vodiča.

Výborné sú pološportové sedadlá, cez ktoré sa dajú robiť takéto efektné fotky!
Zdroj: František Pisarovič

Veľmi precízny nástroj

Formentor bol stvorený na to, aby jazdil. Bodka. Dokazuje to každou otáčkou nekompromisne efektívneho motora 2,0 TSI s výkonom 228 kilowattov (310 koní) a krútiacim momentom 400 newtonmetrov. Po pár metroch pochopíte, že väčšina z obstarávacej ceny 46 850 eur išla nie do interiéru, ale pod kapotáž. A je to tak dobre.

Tento dvojlitrový koncernový kamarát má čo povedať v celom spektre otáčok, v ktorých pôsobí svojimi 310 koňmi
Zdroj: František Pisarovič

Prvé, čo vás na Formentore skutočne chytí, je jeho samozrejmý spôsob prenosu krútiaceho momentu na cestu. Očami si vyberiete miesto, kam sa chcete dostať, stlačíte plynový pedál, BWAAAAARP… a ste tam! Nasleduje obrovský úsmev a skoré zopakovanie. Chcete to robiť znova a znova, pretože jazdné vlastnosti Formentoru sú priateľské aj k menej skúsenému šoférovi, pričom je to obrovská zábava.

Formentor poteší dokonca aj na zadných sedadlách. Teda ak nemáte kinetózu.
Zdroj: František Pisarovič

Formentor vie ale veľmi dobre ísť aj čistou stopou. Príplatkové brzdiče Brembo nielenže skvelo vyzerajú, ale disponujú skutočne brutálnym účinkom. Ak chcete, Formentor vyhodí zadok, ak zasa chcete niečo iné (i keď neviem prečo), vyprovokujete aj nedotáčavosť. Formentor je skrátka veľmi precízny nástroj, ktorého potenciál dokazujú aj tabuľkové dynamické ukazovatele: zrýchlenie z nuly na stovku za 4,9 sekundy alebo maximálna rýchlosť až 250 km/h.

Skvelé auto. Ďakujeme, Španieli!
Zdroj: František Pisarovič

Jekyll a Hyde

Ak nemáte náladu pretekať, Formentor sa vám zasa odvďačí priemernou spotrebou neprevyšujúcu 9 litrov na stovku, čo je v aute podobného dynamického razenia celkom zázrak. Ale iné by niekto od výkladnej skrine dynamických technológií koncernu Volkswagen ani nečakal. Počkajte, čo iné? No predsa to najlepšie v segmente a ešte k tomu citlivo okorenené.

Základná cena modelu – Cupra Formentor 1,5 TSI 150 6MT: 26 990 €
Základná cena testovanej verzie – Cupra Formentor Veloz 310 2,0 TSI 310 4Drive 7DSG: 46 850 €
Euro NCAP: 5* (2021)
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 2300 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:228 (310)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 / 2000 ‐ 5450
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,9
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,5-6,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:420
Objem nádrže [l]:55
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1644
Dĺžka [mm]:4450
Šírka [mm]:1839
Výška [mm]:1528
Rázvor [mm]:2679