TEST: Citroën C4 BlueHDi 130 | Avantgarda pre všetkých

1034
Zdroj: František Pisarovič

História modelu Citroën C4 odštartovala už pred 92 rokmi a k dnešnej podobe sa prepracoval cez známe pojmy ako Ami 6, GS, BX, ZX alebo Xsara. Model takto príjemne nadväzujúci na šmrnc a historické hodnoty svojich predchodcov sa hľadá skutočne ťažko. Samozrejme, nefixuje sa len na minulosť. Pozerá sa do budúcnosti, no vie, odkiaľ pochádza.

Modely Citroën C4 boli v rámci 21. storočia vždy niečím svojské a trčali z radu. Generácia vyrábaná od roku 2004 mala famózny dizajn a volant s fixným stredom.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Nasledovná generácia prišla aj v luxusnej verzii DS4, ktorá mala fixné zadné okná bez možnosti otvorenia a o tom, či je C4 Cactus bláznivo vyzerajúce auto, sa nemusíme ani len baviť. Novinka kombinuje francúzsku svojhlavosť a logické riešenia. No padne vám do ruky?

Starý dobrý

To zistíme až neskôr. Najskôr sa pobavme o dizajne, pretože práve tým chce model C4 zaujať v prvom rade. Podobnosť s vysokými zadkami modelov SM, BM alebo XM teda nie je ani len omylom náhodná. Tento typ karosérie má značka vo svojej DNA, no v tomto prípade je aplikovaná do podoby vyššieho crossoveru.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

SUV-kupé je dnes už skutočne sprofanovaný pojem. Musím ale povedať, že túto extravaganciu, zvláštne zadné svetlá a elegantnú siluetu, som značke “zožral”. Skutočne sa mi trošku podobá na legendárny model XM. A možno ani nie tak svojím výzorom, no odvahou a myšlienkou určite.

Hrá to na pohodlie

C4 sa vracia do 80-tych rokov k modelom XM či CX aj ďalším rozmerom a tým je priestor na zadných sedadlách. Značka uvádza, že s hodnotou 198 milimetrov ide o najštedrejší priestor pre kolená zadných pasažierov v segmente. Za to vďačí C4 štedrému rázvoru kolies na úrovni 2 670 milimetrov. Vyššie postavy však zvažujúci sa profil strechy, sediac na zadných sedadlách, príliš neocenia. Viete, niečo za niečo.

Na zadných sedadlách je pomerne komfortné množstvo priestoru a vďaka panoramatickej streche aj množstvo svetla
Zdroj: František Pisarovič

Sedadlá sú ale jedny z najpohodlnejších na trhu. Podobne ako v C3 alebo v SUV C5 pripomínajú skôr kreslá než bežné automobilové sedačky. V rámci segmentu vás však na zadok neposadí ani objem batožinového priestoru, ktorý dosahuje 380 litrov. Vďaka dvojitej podlahe kufra dokážete do auta v prípade potreby napchať rozmernejšie objekty, akými sú napríklad krabice.

Odkladací priečinok a bezdrôtová nabíjačka sú dve separátne entity. Toto praktické riešenie nebýva pravidlom. Po príchode klasického ovládača klimatizácie som však strelil fľašu šampusu.
Zdroj: František Pisarovič

Prednosťou C4 sa stali aj odkladacie priestory, ktoré sú hlboké, je ich dostatok, majú “Filipa” a netrpíte na ich nedostatok. Plus, pre seriálových nadšencov je pred sedadlom spolujazdca k dispozícii držiak na tablet značky Samsung alebo Apple.

Správne, no po svojom

Kým v nemeckých autách nachádzate všetko potrebné poslepiačky a na čo si spomeniete, to vám rovno padne do ruky, v Citroëne to funguje tiež. Len úplne naopak. Napríklad tlačidlá ovládania multimédií na volante by som čakal na ľavom lúči a funkcie tempomatu zas na tom pravom. No ono je to naopak.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Podobne to má aj taký Renault, čiže je to vyslovene národná kultúrna záležitosť.
 Ďalej ma veľmi potešil návrat ovládačov klimatizácie vo fyzickej podobe. Roky sme s kolegami a zákazníkmi po celom svete hustili do Citroënu, aby sa k tomuto riešeniu vrátili. Dizajnéri poslúchli verejnú mienku a vrátili sa k tomu, čo majú ľudia radi.

Historická jazda

Nové crossover-kupé stojí na rovnakom podvozku ako Peugeot 2008 a 208. Je skutočne zaujímavé sledovať, že kým Peugeoty sú na tejto platforme skôr tuhšie a športovejšie, Citroën C4 má skôr ambície vytvoriť vám za volantom pohodu. Mäkký podvozok nemá absolútne žiadne športové ambície, no potešilo ma, že na rozdiel od väčšieho modelu C5 má C4 pocitovo strmšie riadenie. Toto bola jedna z mojím vypočutých prosieb smerom k naladeniu modelov značky.

Volant nemá nijak výrazne robustnú obruč a prakticky nijak neprekvapí
Zdroj: František Pisarovič

Motor 1.5 HDi, ktorý máme pod kapotou, je mi už dobre známy. Dosiaľ ho však poznám z väčších karosérií koncernu PSA. V modeloch C5 Aircross, Berlingo alebo v Peugeote 3008 či 5008 je skôr takou ležérnou motorizáciou a dynamickú jazdu viac paroduje, ako reálne ponúka. Samozrejme, je to dané najmä veľkosťou a hmotnosťou spomenutých modelov.

Lesklý plast na stredovom tuneli a okolo ovládača prevodovky považujem za prežitok. Tak originálna a odvážna značka ako Citroën by mohla s týmto náchylným materiálom skoncovať.
Zdroj: František Pisarovič

V modeli C4 by som však nepovedal, že jednapäťka HDi-čko ťahá za kratší koniec, 96kW/130 koní a krútiaci moment 300 Nm sa dokáže prejaviť v tom najlepšom. Ide o kombináciu najsilnejšieho naftového motora z ponuky a skvelej 8-stupňovej automatickej prevodovky.

5-palcový digitálny prístrojový štít vám príliš veľa pozornosti od šoférovania nevezme. V noci je príjemne podsvietený.
Zdroj: František Pisarovič

Dráha plynového pedálu je však poriadne dlhá a to mi osobne nepridávalo na pocite zrýchlenia v bežnom režime Normal, naladenom pre kompromis zrýchlenia a dobrej spotreby. Pri zaradenej osmičke a diaľničnej 130-tke si motor točí 2100 ot./min. Spotreba je očakávateľne vynikajúca. V meste si teda C4 vypýta niečo 5,5 litra, na diaľnici 5,7 a mimo mesta len 4,3 litra nafty na stovku.

Bohatý základ

Ak by ste C4 zvažovali a neplánujete investovať 23 990 eur za najvyššiu katalógovú výbavu a motorizáciu, nezúfajte. Od 14 990 eur štartuje verzia PureTech 100 s manuálnou prevodovkou a bohatou výbavou.

18-palcové disky kolies CAMELIA DIAMANTÉE nijak neškodia jazdnému komfortu
Zdroj: František Pisarovič

V tejto cene máte 10-palcový infotainment so zrkadlením smartfónov, tlmiče s progresívnymi dorazmi, kopec asistenčných systémov, no jazdíte na 16-palcových plecháčoch.

Sympatický 10-palcový displej multimediálneho systému máte už od najnižšej výbavy LIVE PACK
Zdroj: František Pisarovič

Priplaťte si za väčšie disky, keďže je hriech jazdiť s malými diskami na takomto zaujímavom aute, a máte postarané o dizajnovú káru, pre ktorú nemusíte vybrať celoživotné úspory.

Základná cena modelu – Citroën C4 LIVE PACK PureTech 100 S&S: 14 990 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën C4 SHINE BlueHDi 130 S&S EAT8: 23 990 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 4 roky/60 000 km
Registračná daň: 150 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1499
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96(131)/3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300/1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:206
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,5
Priemerná spotreba (WLTP - kombi) [l/100 km]:4,5 - 4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:380
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1446
Rozmer pneumatík:195/60 R18
Dĺžka [mm]:4360
Šírka [mm]:1834
Výška [mm]:1525
Rázvor [mm]:2670