TEST BMW M8 Competition: Extrém do každého dňa

1530
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

BMW M8 je doslova šialenstvom na kolesách. Dokáže rozpútať peklo, no zároveň to hrá na slušňáka.

Francúzska módna návrhárka Coco Chanel kedysi povedala, že tie najlepšie veci v živote sú zadarmo. No tie druhé najlepšie sú sakramentsky drahé. A tak sa stalo, že sa nám do redakcie dostal tento kabriolet. BMW M8 Competition stvorilo samotné peklo, no vyladili ho v nebi. Pojem “radosť z jazdy” tu naberá úplne nový zmysel.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Toto nie je bežný test. Skúšanie tohto auta nie je o hľadaní limitov alebo meraní batožinového priestoru. M8 je auto, pri ktorom hľadanie limitov znamená hazard so životom a pokus nabaliť sa na týždeň do Chorvátska zas úplný nonsens. Preto sa len usaďte, stlačíme tlačidlo Štart a ideme si užívať jazdu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Hltač vzduchu

Dizajn M8-ičky kašle na dizajnový jazyk väčšiny dnešných modelov BMW. Podobne ako malá M240i, ktorú sme testovali, aj M8 má obličky verné svojmu tradičnému tvaru. Lamely mriežky chladiča sú maličké a pri pohľade zblízka ostanete len v úžase, aký veľký a hlboký môže prieduch na nasávanie vzduchu byť.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Výfuky sú úplným šialenstvom tiež. Sú zdvojené a ukrývajú sa tradične po bokoch. Dokopy štyri otvory sa starajú nielen o to, aby všetko fungovalo, ako má, ale aj o to, aby vás bolo počuť. A môžete mi veriť, že bez ohľadu na to, či sú klapky otvorené alebo zatvorené, toto auto nie je ideálnym prostriedkom na nebadané vyplíženie sa. Počuť vás bude v každom prípade.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Priamo z pekla

Medzi saním a výfukom je však to najdôležitejšie. Motor. Presne 4 395 kubických centimetrov, ktoré dopujú dve turbodúchadlá. A výkon? Neuveriteľných 625 koní v špecifikácii Competition, čo znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za čas kratší ako ten, ktorý potrebujete na prečítanie tejto zloženej vety. Presne 3,3 sekundy!

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Vidlicový osemvalec je spojený so športovou osemstupňovou automatickou prevodovkou. Vďaka športovému naladeniu prevodov a možnosti vytáčať motor do takmer 8000 otáčok dokáže BMW M8 nielen šalieť, ale aj pôsobiť distingvovane. Ale o tom až neskôr.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Viete, čo znamená tlačidlo M2? Tento nápadný volič na volante vás na stlačenie prenesie do pekla. Teda, vlastne na dve stlačenia. Pri prvom sa vás opýta, či ste si istí a či si naozaj trúfate. Potom vypne stabilizáciu, nastaví auto do stavu, ako si ho želáte pri športovej jazde, a 2,1-tonový kolos sa začne spoliehať iba na vás. Pri prudkom pridaní plynu začne (ak si to tak zvolíte) napriek pohonu všetkých kolies xDrive posielať väčšinu krútiaceho momentu na zadné kolesá, a tak sa môžete pripraviť na šoférsky zážitok, pred ktorým už musíte mať čo to odjazdené.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pískanie kolies a neposedný zadok je presne to, čo od auta s označením M očakávate. Rev motora je skutočný a výfuky už len dolaďujú extrémnu atmosféru, pri ktorej aj skúsenému vodičovi stuhne krv v žilách. Je tu však jedna maličkosť…

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

M nie je len o športe

Tento výrok znie zvláštne, však? Ale v prípade M8 je to pravda. Kabriolet, ktorý má predpoklad stať sa kultovým, vyladili tak, aby bol vhodný aj na každodenné použitie. Pokiaľ sa nesnažíte jazdiť športovo, bude vám pripomínať skôr kategóriu GT. Teda kategóriu sťaby stvorenú na jazdu na dlhé trate vysokými rýchlosťami.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Napriek plátennej streche poskytuje dokonalé odhlučnenie a zavesenie kolies zrazu zmäkne tak, aby bolo dostatočne stabilné, no zároveň nehŕkalo ako v superšportoch. Sedenie je veľmi príjemné a i keď si pri presadaní z bežných áut budete musieť chvíľu hľadať polohu ležmo, po jej nájdení vám už len ťažko bude niečo prekážať.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Len sa pozrite na sedadlá s výrazným nastaviteľným bočným vedením a nastaviteľnou dĺžkou sedáka. Keďže ide o športiak, hlavová opierka je súčasťou sedačiek, no napriek tomu ju môžete posúvať hore alebo dole elektronicky. Jej integrácia má však aj iný ako estetický zmysel. Z dier v oblasti krku prúdi teplý vzduch, aby ste pri jazde bez strechy nemali problémy so stuhnutým svalstvom. Nič nové, no nie úplne bežné.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Asi nikoho neprekvapí, že sedadlá vzadu sú len “provizórne”. Napokon, je to vidieť aj z fotografie. Na ich miesto je možné namontovať plastový deflektor, ktorý nevyzerá práve dizajnovo, no svoju funkciu plní.

BMW M8 Competition je ideálnym balíkom. Kombinuje komfort a luxus s takmer bezkonkurenčným výkonom. Ohýba fyzikálne zákony tak, aby sa šmýkalo alebo pevne držalo podľa aktuálnej nálady vodiča.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Toto auto by som prial aspoň na jeden deň každému. Ide o dokonalú diagnostickú pomôcku, ktorá dokáže preveriť schopnosti každého, kto sa rozhodne ju vybúriť a následne skrotiť. Nachádza sa však vo sfére, kedy sa jedna bežná chyba rovná priemernému osobnému autu. A jedna poriadna zas jednému bratislavskému bytu.

Základná cena modelu – BMW M8 Cabrio: 163 500 €
Základná cena testovanej verzie – BMW M8 Competition Cabrio: 181 071 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km
Registračná daň: 3900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový
Valce/ventily:8/32
Zdvihový objem [cm3]:4395
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:460 (625)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:750/1800-5860
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250 (elektr. obmedzená)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:3,3
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]:11,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:350
Objem nádrže [l]:68
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2137
Dĺžka [mm]:4867
Šírka [mm]:1907
Výška [mm]:1353
Rázvor [mm]:2827