TEST: BMW M5 – modré peklo

2510

Na dva dni sme dostali k dispozícii jednu z najsilnejších zbraní hromadného predbiehania, ktorú má mníchovská automobilka BMW v talóne. Náš život už nikdy nebude ako predtým.

Toto auto možno vyzerá ako BMW 520d, na ktorej jazdí váš zubár. Stačí však jedno neopatrné pridanie plynu a vytrhne vám obličku. Zvonku na to pritom veľmi neupozorňuje. Na výber je niekoľko unikátnych farieb laku karosérie, ktoré nie je možné objednať si na štandardné BMW radu 5. Jedným z lakov vyhradených pre vrcholný model M5 je aj nádherný modrý odtieň Monte Carlo, ktorým bolo lakované nami testované auto. Od ostatných modelov sa teda dá odlíšiť špeciálnou farbou, už v základnej výbave sú 19-palcové disky kolies (za príplatok 20-palcové ako na našom aute), no najistejším rozpoznávacím znakom sú „žiabre“ s logom „M“ na predných blatníkoch a štyri koncovky výfuku. To je v podstate všetko. Nijak dôraznejšie vás toto auto nevaruje predtým, čo nastane po prebudení jeho motora.

Downsizing v podaní BMW M

Dve predošlé generácie tohto supersedanu mali pod kapotou päťlitrový motor. V modeli s kódovým označením E39 to bol osemvalec s výkonom 400 koní a neskôr v modeli E60 to bol dokonca desaťvalec, ktorý produkoval vyše 500 koní. Najnovšie BMW M5 s kódovým označením F10 má kvôli emisným normám pod kapotou „iba“ 4,4-litrový osemvalec.Prvýkrát v histórii modelu je však dopovaný dvojicou turbodúchadiel, a tak disponuje výkonom až 560 koní.

Na BMW M5 E39 som sa kedysi dávno viezol ako spolujazdec. E60-tku som však mal požičanú tiež na dva dni. Bol to jediný desaťvalec, s ktorým som doteraz jazdil. Už som popreháňal aj Camaro s 6,2-litrovým osemvalcom pod kapotou, no na desaťvalec od BMW nikdy nezabudnem. Ten jeho zvuk je skrátka neopísateľný a jedinečný. Najmä studené štarty sprevádzal neskutočný hrmot a vo vysokých otáčkach (dal sa vytáčať do 8 000 ot./min.) znel skoro ako monopost F1.
Nesklamal však ani nový prepĺňaný osemvalec. Bál som sa, že turbodúchadlá ho tak trochu umlčia, no nestalo sa. Našťastie. Motor svojim zvukovým prejavom naháňa hádam ešte väčšiu hrôzu ako desaťvalec. Rád si občas vystrelí do výfuku a znie ako ostré osemvalce v špeciáloch NASCAR.

Len na zbrojný pas

Poznáte ten pocit, keď s plynom zaboreným v koberčeku predbiehate a auto tlačíte ešte aj očami? Tak vodiči nového BMW M5 tento pocit nepoznajú. Ani neviem, či som niekedy zošliapol plyn úplne na doraz. Ak chcete jazdiť s M5-kou normálne, pohyby plynového pedálu musíte iba naznačovať. Akonáhle pedál zatlačíte o čosi dôraznejšie, aj motor potiahne dôraznejšie. Lenže ten dvakrát prepĺňaný osemvalec v novom BMW M5 má krútiaci moment ako lokomotíva, čo znamená, že rýchlosť narastá geometrickým radom. Skúste plyn zatlačiť tak na tri štvrtiny jeho dráhy a rozpúta sa také peklo, že sa nebudete stíhať čudovať, kde práve ste. „Veď len teraz bol ten kostolík, ktorý sme míňali, na obzore…“
Naozaj, BMW M5 si vyžaduje trošku iné vnímanie reality. V tomto aute sa na nič nečaká. Dáte povel a dejú sa veci. Bodka. Len na to treba byť pripravený, pretože každý, kto presadne z bežného auta, si to ani nevie predstaviť.
Pri pohľade na technické údaje nového BMW M5 som sa tak trochu obával, či sa na tom aute vôbec bude dať normálne jazdiť – motor má výkon 412 kW (560 k), no hlavne 680 Nm už od 1 500 ot./min. Tak vysoký krútiaci moment dostupný takmer ihneď v kombinácii s pohonom iba jednej nápravy zaváňa hazardom. Čakal som, že zadné pneumatiky BMW M5 budú bojovať o prežitie prakticky nepretržite a že zadná náprava si bude žiť vlastným životom. Omyl. To auto je až neuveriteľne stabilné, ľahko ovládateľné a bezpečné. Žiadne zákernosti sa nekonajú. Pokojne ho môžete v nutnom prípade požičať aj vašej svokre.
Vďačí za to pneumatikám Michelin Pilot Super Sport so šírkou masívnych 295 mm, ktoré dokážu poskytnúť tomuto silnému sedanu potrebnú dávku priľnavosti. Zrejme by sa im to ale nepodarilo bez aktívneho samosvorného diferenciálu. Je ovládaný elektronicky a proaktívne, čo znamená, že sa uzamkne ešte predtým, ako reálne dôjde k prešmyknutiu jedného z hnaných kolies. Ďalším pomocníkom je vynikajúci stabilizačný systém. Nezasahuje zbytočne a ak aj niečo robí, robí to veľmi citlivo. Nemusíte sa teda báť šmyku a jazdiť ako s pištoľou pri hlave. Pokiaľ to vyslovene nechcete, šmyk nedostanete. Jedine, že by ste si vypli stabilizačný systém DSC. Vtedy ide vodič na vlastné riziko. Aj s vypnutou stabilizáciou je nové BMW M5 úžasne ovládateľné, ale bez systému DSC na normálnych cestách je to už ozaj ako dráždenie hada bosou nohou.

Resumé

Nové BMW M5 je jedno veľmi príjemné prekvapenie. Skeptické jazyky ešte pri jeho predstavení hovorili, že bez atmosférického motora to už nebude ono. Naozaj však nie je čoho sa báť. Nová M5-ka je lepšia, ako si vôbec dokážete predstaviť. Je silnejšia, rýchlejšia, no čo je pri autách od BMW M najdôležitejšie, dokáže priniesť rovnakú (ak nie väčšiu) radosť z jazdy, ako v prípade predchodcu. Dokonca sa dá aj vytáčať až do 7 000 ot./min. Jediné, čo zmenil prepĺňaný motor, je spotreba paliva.
Nový model je výkonnejší, no prekvapivo úspornejší. V meste sa dá skutočne jazdiť za výrobcom udávaných 14 litrov benzínu na 100 km. Pri troche snahy aj za 12. Predošlá generácia to za menej ako 17-18 litrov proste nevedela. Na udávanú spotrebu 7,6 l/100 km mimo mesta rovno zabudnite. Pod 9 litrov sa jazdiť nedá. Príjemne ma však prekvapila aj spotreba na diaľnici – 130 km/h je pre toto auto niečo ako prechádzka ružovou záhradou. Motor sa prevaľuje niekde tesne nad 2 000 ot./min. a vystačí si s desiatimi litrami benzínu na 100 km. Veľkým pozitívom je tiež to, že nový model má 80-litrovú palivovú nádrž (o 10 litrov viac ako predchodca). Vďaka väčšej nádrži a nižšej spotrebe tak netreba každú chvíľu tankovať, čo významne zvyšuje komfort.
Obrovskú pochvalu si zaslúži aj prevodovka. Už osemstupňový automat od BMW patrí nepochybne medzi najlepšie prevodovky na svete, ale je to klasický automat, nie „dvojspojka“. BMW však dokázalo naozaj vyrobiť takú prevodovku, ktorej k dokonalosti veľa nechýba. A čo je dokonalosť? Sedemstupňová dvojspojková prevodovka od BMW M. Naozaj. Tej sa už nedá naozaj nič vyčítať. Jednospojková robotizovaná prevodovka SMG v minulej generácii BMW M5 bola dosť neohrabaná. Najmä v pomalších režimoch pri jazde v meste. Nová „dvojspojka“ však funguje geniálne za každých okolností.
Základná cena modelu – BMW 518d: 40 500 €
Základná cena testovanej verzie – BMW M5: 105 200 €
Registračná daň na testované auto: 2 997€
Motor
Typ motora:
vidlicový, zážihový
Valce / ventily:
8 / 32
Zdvihový objem (cm3):
4395
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
412 / 6000-7000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
680 / 1500-5750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
250 (e.o.)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
4,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
14,0 / 7,6 / 9,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
520
Objem nádrže (l):
80
Prevádzková hmotnosť:
1945
Rozmer pneumatík:
265/40 ZR19 vpredu, 295/35 ZR19 vzadu
Dĺžka (mm):
4910
Šírka (mm):
1891
Výška (mm):
1467
Rázvor (mm):
2964