TEST: BMW M440i Coupé │ Trans-Europe Express

2212
Zdroj: František Pisarovič

Ak ste o tomto vozidle nečítali tristo zhrozených nadpisov, tak potom ani jeden. Štvorkové BMW dostalo novú, veľmi ambicióznu tvár s (a)typickými ľadvinkami takých rozmerov, že bez hanby zhltli aj poznávaciu značku. Nezvyk? Možno. Problém? Vôbec nie!

Rok 2020 bol plný bizáru, o tom niet pochýb. A keďže BMW sa v dnešnej dobe profiluje ako značka, ktorá musí byť pri každom aktuálnom trende, aj v Mníchove sa zjavne museli postarať o rozruch. Namiesto klasického kupé odvodeného od radu 3 totiž predstavili svojsky pôsobiace vozidlo, ktoré – podľa uhla pohľadu – buď posúva dizajnérsky jazyk značky na inú úroveň, alebo jednoducho na jej tvarové dedičstvo pľuje.

Na veľkú masku si zvyknete. Alebo ju skrátka nevidíte z interiéru.
Zdroj: František Pisarovič

Bardzo Fajny Bober

Vertikálne členená predná maska si zlízla množstvo prívlastkov, podľa mňa je však najmenším problémom dizajnu novej štvorky. Podstatnejšia je jeho dejová nevyváženosť – laicky povedané, v prednej časti sa deje až príliš veľa drámy, na ktorú nenadväzujú ani bočné línie, nieto ešte stvárnenie zadnej časti. Prítomný nie je ani “Hofmeisterov záhyb” – tradične zahnutá spodná línia zadného okna.

Zozadu pôsobí štvorka elegantne a vyrovnane. Dráma, načrtnutá vpredu, sa neopakuje.
Zdroj: František Pisarovič

Miestami to vyzerá, akoby sa BMW rozhodlo stoj čo stoj zbúrať všetky hranice, ktoré si vo svojom dizajnérskom jazyku vybudovalo. To sa určite podarilo, pretože auto pôsobí originálne. Ako však bude starnúť, to uvidíme až o pár rokov.

“Vybavíme si to na trati, bráško.”
Zdroj: František Pisarovič

Treba podotknúť, že testované prevedenie malo od prevedenia, aké budeme stretávať na cestách najčastejšie, celkom ďaleko. V prvom rade hostí zamatový šesťvalec s výkonom 275 kilowattov (374 koní), ktorý si k štandardnému M paketu automaticky pýta aj vizuálny paket M Performance s viacerými prvkami z uhlíkových kompozitov.

Aj keď sa to nezdá, tvarovanie prednej masy ctí tradície BMW aj týmto prelisovaním
Zdroj: František Pisarovič

V tomto variante, ktorý sa od bežnejších 420d, 420i a 430i podstatne odlišuje, vyzerá nová štvorka presne tak technokraticky ako jej predchodcovia. Technokratická je však aj jej cena, ktorá sa síce začína na 67 050 €, no pri testovanom vozidle sa zastavila až na 90 194 €. A to už je číslo, ktoré útočí o triedu vyššie.

Excentrické karbónové doplnky sú v poslednej dekáde špecialitou divízie M Performance
Zdroj: František Pisarovič

Známy interiér

Vo všeobecnosti zvyknem testy rozdeľovať na tri časti: prehľad, interiér a jazdné vlastnosti. Moderné BMW mi však minimálne v tom druhom odstavci podstatne uľahčujú prácu. Na rozdiel od exteriéru, interiér je takmer totožný s trojkovým bavorákom, čo okrem iného znamená, že je takmer totožný s každým BMW vyrobeným v poslednom desaťročí. To však v dnešnej dobe nemusí byť na škodu – tam, kde konkurencia útočí s digitálnymi riešeniami a displejmi s čo najväčšou uhlopriečkou, je BMW v mnohých ohľadoch stále príjemne analógovým vozidlom.

Tu vám skutočne nič chýbať nebude. Ani tlačidlové ovládanie sterea.
Zdroj: František Pisarovič

Displeje tu však sú. Konkrétne tri, pričom dva z nich budú pútať vašu pozornosť najviac – reč je o multifunkčnom prístrojovom paneli, ktorý poznáte aj z iných modelov, a infotainmente, ktorý, no… poznáte aj z iných modelov. Systém iDrive je stále špičkou v oblasti ergonómie a prístrojový panel by mohol byť prehľadnejší, no svoju prácu robí dobre. Jednu vec vám ale poviem na rovinu: Po uchopení hrubého venca volantu vás displeje prestanú zaujímať.

Volant je návykovo príťažlivý na dotyk
Zdroj: František Pisarovič

Ešte ale kúsok o jej praktickosti: na to, že ide o kupé, je na tom s priestorovou ponukou prekvapivo dobre ako pre nohy, tak aj hlavy zadných pasažierov. Batožinový priestor tiež nie je najmenší – ponúka fajnových 440 litrov a veľký vstupný otvor.

BMW, interiéry a oranžová farba. To sú premenné, ktoré k sebe pasujú.
Zdroj: František Pisarovič

Poprosím jedno GT so všetkým

Hneď po nastúpení do kabíny, čalúnenej pôsobivým Vernasca Cognac poťahom, vás privíta váš nový najlepší kamarát – podávač bezpečnostného pásu. Slušne sa poďakujete, pás zoberiete do ruky a následne prebudíte do života trojlitrový šesťvalec s výkonom 275 kilowattov (374 koní) v spektre ľubozvučných 5500 – 6500 otáčok za minútu. Krivka priebehu krútiaceho momentu pripomína kancelársky stôl, čo je dobre. A poteší tiež fakt, že to niečo, čo BMW nazýva “športová osemstupňová prevodovka”, s motorom ochotne spolupracuje.

Podávač bezpečnostného pásu sa stane vaším najlepším priateľom
Zdroj: František Pisarovič

Prvé, čo vás však na M440i zaujme v reálnom svete, je jej subtílnosť. Šesťvalec o sebe po naštartovaní síce dá vedieť, no samotný štartovací proces je vďaka 48V mild-hybridnému systému o poznanie hladší. Ó, áno, počuli ste správne – M440i je mild-hybrid. Elektromotor pomáha spaľováku ešte lepšie dýchať, aj keď nie že by to so svojimi 500 Nm veľmi potreboval.

374 koní nie je málo. BMW sa rozhodlo, že ich využije v prospech ľudstva.
Zdroj: František Pisarovič

Pomocou shift-by-wire voliča zaradíte Drive, auto sa agilne pohne z miesta a vy naberáte dojem, že je tu všetko v poriadku. Riadenie auta je návykovo priame, brzdy veľmi účinné a vy po chvíli vzájomného oťukania zistíte, čoho všetkého je toto vozidlo schopné.

S BMW si nekupujete len vozidlo, ale aj množstvo pôsobivo tvarovaného plastu
Zdroj: František Pisarovič

Doslova čokoľvek. Z M440i sa prepnutím jazdných režimov stáva celkom iné auto, v hre je aj nastavenie Adaptive, ktoré inteligentne pracuje s nastaviteľnými prvkami podvozku a motora. Skvelý osemstupňový automat číta vaše myšlienky a vy nadobudnete moc, ktorá spočíva v rýchlom dosiahnutí akéhokoľvek bodu na mape, ktorý si vytýčite.

Zimné pneumatiky určite spravili M440i “gétéčkovejšou”, akou sa stáva v lete. Nevadí.
Zdroj: František Pisarovič

Najviac jej pasujú rýchle diaľničné presuny alebo tiahle ťahy ciest prvej triedy, ktoré zvláda s absolútnou gráciou. Z nuly na stovke ste za 4,5 sekundy a zrýchľovať neprestanete do 250 km/h, ak by ste o to mali záujem. Nemá však problém ani s menším tancom na ceste, keďže nastavenie pohonu všetkých štyroch kolies xDrive citeľne preferuje zadnú nápravu – niekedy dokonca posiela silu len na ňu.

Je ťažké nájsť moment, v ktorom by bola nová štvorka nepríjemná
Zdroj: František Pisarovič

Dospelák

Stabilizácia však toho veľa nedovolí a, ruku na srdce, keď si kupujete M440i, asi ste aj trocha vyrástli. Za to vás ale M440i odmení príkladným jazdným komfortom a istou intuitívnou jednoduchosťou jej ovládania, vychádzajúcou z dobre známeho interiéru. A presne o tom je BMW M440i – ťažko nájsť situáciu, v ktorej by nebola príjemná. A to je skvelé vysvedčenie.

Základná cena modelu – BMW 420i: 45 750 €
Základná cena testovanej verzie – BMW M440i xDrive: 67 050 €
Euro NCAP: 5* (BMW 3, 2019)
Záruka: 2 roky (bez obmedzenia najazdených kilometrov)
Registračná daň: 3900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:275 (374)/5500-6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:500/1900-5000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,5
Spotreba - kombinovaná [WLTP; l/100 km]:7,5 - 8,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:440
Objem nádrže [l]:59
Prevádzková hmotnosť [kg]:1815
Rozmer pneumatík:225/45 R18 vpredu, 255/40 R18 vzadu
Dĺžka [mm]:4794
Šírka [mm]:1887
Výška [mm]:1393
Rázvor [mm]:2857