TEST: BMW 220d GranCoupé | Diplomat

2435
Zdroj: Autor

Keď v roku 2014 prišlo prvé BMW s motorom uloženým vpredu naprieč a pohonom predných kolies, nenašiel sa jediný fanúšik, ktorý by neuronil slzu z ťažkej vody. A tak sa dnes pýtam: môže bavorák hrabať prednými a zostať pri tom bavorákom?

Tradície. Inak povedané – nátlak od tých, ktorí už nie sú medzi nami. Má ich dodržiavanie vôbec nejaký zmysel alebo sú neoddeliteľnou súčasťou našej identity? Asi to mi behá po rozume, keď sa zamyslím nad svojou prvou skutočnou skúsenosťou s BMW radu 2 GranCoupé, ktoré dostalo po vzore radu 1 platformu UKL s náhonom prednej nápravy.

Aj ja som si zvykal, no…
Zdroj: Autor

Konflikt

Ak existuje v automobilovom svete definícia trójskeho koňa, tak toto je ono. V roku 2000 kúpila nemecká automobilka koncern Rover, ktorého súčasťou bolo aj anglické MINI. A keď o tri roky neskôr prišlo prvé MINI vyrobené pod taktovkou BMW, ešte nikto netušil, že pôjde o testovaciu mulu na budúcu generáciu bavorákov hnaných na predok.

Áno, aj ja som mu chcel dať v prvé dni nažrať granule
Zdroj: Autor

S BMW radu 2 GranCoupé som mal problém už v prvej sekunde od jeho predstavenia. Ten vizuálny odklon od tradícií som jednoducho nezvládol. Zamračenú dynamickú siluetu s nenápadným, no nadčasovým postojom nahradila oveľa obyčajnejšia tvár s výraznými nozdrami a veľkými svetlometmi, navyše s úsmevom znepokojeného labradora.

Istý šarm sa však dvojke uprieť nedá
Zdroj: Autor

Skrátka, nebol som na to úplne pripravený. A veľmi som chcel jeden otestovať, najlepšie presne taký, ktorý by najviac nevyhovoval mojej puritánskej duši. Dámy a páni, ten kúsok sa našiel: toto sivé BMW radu 2 GranCoupé má pod kapotou turbodiesel 220d, ktorý poháňa len predné kolesá a veľmi veľa výbavy – BMW si ho cení na 52 960 €. Neváhal som ani sekundu.

Ale hej, zozadu je všetko v poriadku
Zdroj: Autor

Musím sa priznať, že dvojka vyzerá naživo oveľa lepšie, ako na fotografiách. Na obrázkoch trocha nafúknutá silueta je odrazu oveľa dynamickejšia a už mi nevadila ani veľká plocha svetlometov, ktoré hostili výborný adaptívny LED systém. Väčší rázvor a kratší zadný previs karosérie však stále dáva na vedomie, v tomto BMW niečo nie je s kostolným poriadkom.

V najlepšom poriadku!
Zdroj: Autor

Povedané menej diplomaticky: ak by som sa v tejto triede pozeral po naozaj sexy aute, v BMW by som sa bohužiaľ nezastavil. A to je škoda.

Zápletka

Koncepcia „všetko vpredu“ tu nie je použitá len tak náhodou. Pri väčších modeloch, napríklad rad 3, máte dostatok miesta na to, aby ste dozadu uložili dvoch pasažierov, nádrž, diferenciál a dostatočne veľký batožinový priestor. Pri čomkoľvek menšom máte trocha problém, pretože nápravy a diferenciál nezmenšíte.

Túto palubovku už za tie roky musíte poznať, aj keby ste boli slepí
Zdroj: Autor

Nič také sa v novej generácii nedeje. Ak má tento automobil problém obhájiť si meno BMW, s označením GranCoupé to nehrozí. Táto dvojka je stvorená na diaľničné cestovanie, čomu zodpovedá príjemná ponuka priestoru aj na zadných sedadlách a batožinový priestor s objemom 430 litrov. Jedna tvrdohlavosť tu predsa zostala: aj keď by na pohľad mohla byť liftbackom, v skutočnosti sa zadná časť s oknom nevyklápa, čiže prístupový otvor do batožinového priestoru je zbytočne malý. Toto riešenie si pravdepodobne vyžiadala tuhosť karosérie, čo sa prejavuje najmä na ceste.

Hrubý veniec volantu, široké sedadlá a vysoké… príjmy
Zdroj: Autor

Ani z pohľadu vodiča teda nič nenaznačuje, že by ste nesedeli v aute mníchovskej značky. Je tu roky známa palubná doska v asi tisícej evolúcii, z čoho ťaží najmä jej ergonómia: po pravej ruke máte vždy na dosah ovládač multimediálneho systému iDrive, v tej ľavej permanentne zvierate hrubý veniec športového volantu s logom M.

Veľmi precízny multimediálny systém so zvukom Harman/Kardon a ovládaním gestami. Cool.
Zdroj: Autor

M ako „Mileniál“: dvojka môže byť vybavená najrôznejšími výstrelkami. Je tu aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop and Go, asistent parkovania, bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov, ovládanie vybraných funkcií auta gestami alebo excelentný audiosystém Harman/Kardon. V tomto ohľade je 220d úplne plnohodnotným bavorákom: môže byť vybavený až po uši.

Otvor do batožinového priestoru je humorne maličký
Zdroj: Autor

Vyvrcholenie

Presne to nás elegantne dostáva k jazdným vlastnostiam nového BMW 220d GranCoupé. Po stlačení štartovacieho tlačidla sa do chodu uvedie veľmi kultúrny turbodiesel s objemom 2 litre a výkonom 120 kW (163 koní) až pri 4000 otáčkach za minútu. Jednotka so 400 newtonmetrami má rozumný pracovný rozsah otáčok a veľmi dobre si rozumie s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá vám takmer číta myšlienky.

Turbodiesel podáva svojich 163 koní veľmi user-friendly. Výborne si rozumie s prevodovkou!
Zdroj: Autor

Tento motor má na 1580 kilogramov vážiace vozidlo veľmi primeraný výkon. Je veľmi neprimeranou je spotreba. Presnejšie, veľmi nízka spotreba: na diaľnici je s 220d GranCoupé možné jazdiť pohodlne pod hranicou piatich litrov paliva na stovku. Mimo mesta nie je problém dostať sa aj nižšie, pri priaznivých podmienkach aj na deklarovaných 4,2 – 4,6 litra. Vďaka rozumenému radeniu automatu sa nestratí ani v meste – s 5,7 litrami na sto kilometrov.

Osemstupňový automat klasickej koncepcie radí tak, že o ňom ani neviete. Čiže dobre.
Zdroj: Autor

Dobrý turbodiesel by sme už od BMW čakali. Čo som naozaj nečakal, je skutočne čitateľný a zábavný podvozok, ktorý dáva poznať svoju koncepciu len vtedy, keď ste naň zbytočne hrubí. Už z prvých metrov jazdy sa prejavuje jeho spriaznenosť s podvozkom, ktorý nesie moderné MINI.

Je fajn, že má skvelé svetlomety, inak by splynul s cestou
Zdroj: Autor

Nestráca sa dokonca ani jeho hravý charakter, ktorý pri menšom pridaní plynu v zákrute paradoxne vtiahne prednú nápravu do deja. Zadná náprava v takejto situácii len čaká na povel vašej pravej nohy a po ubraní plynu sa kontrolovateľne skĺzne. Bezpečne, čitateľne a hravo. Na úplne rozbitých cestách potom vynikne perfektne odladený systém adaptívneho odpruženia.

Ponaučenie

BMW 220 GranCoupé je výborné vozidlo. Môže vám prekážať jeho pôvod, neurodzená koncepcia alebo trocha prekvapený výraz, ale presne tak ako krája kilometre, dokáže vykúzliť aj široký úsmev na tvári. Misia splnená!

Základná cena modelu – BMW 218i GranCoupé: 29 650 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 220d GranCoupé: 37 850 €
Euro NCAP: 5* (BMW radu 1, 2019)
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:120(163)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400/1750 - 2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,5
Spotreba - WLTP mesto / mimo mesta / kombinovaná [l/100 km]:5,3-4,9l / 4,1-3,8 / 4,5-4,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:430
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1580
Rozmer pneumatík:225/40 R18 92 Y XL
Dĺžka [mm]:4526
Šírka [mm]:1800
Výška [mm]:1470
Rázvor [mm]:2670