TEST: Audi S3 sedan | RS junior

882
Zdroj: Redakcia

Niekedy tradičné sedany sa strácajú zo strednej triedy a v iných triedach sú skôr raritou. Nemecká prémiová trojka ich vzkriesila aj v nižšej strednej a často ich ponúka v športovom balení. Audi predstavilo svoj najnovší kompakt v trojpriestorovom vyhotovení a je potrebné poznamenať, že skutok sa stal, alebo lepšie, že sa dielo vydarilo.

Jeho rýchla verzia s prívlastkom „S“ sľubuje športové jazdné vlastnosti a vďaka pohonu všetkých kolies quattro skvelú trakciu.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Na zmenu stačí málo

Už bežná A3 vyzerá dostatočne dynamicky. Výmena chrómových líšt za čierne dodá prednej maske patričnú agresivitu a falošné otvory na prednom nárazníku auto opticky pritlačia k zemi. Zaujímavo pôsobia predné svetlá s oddeleným denným LED svietením, rovnako aj nenápadná úzka štrbina medzi kapotou a nárazníkom.

Na oddelený svetelný podpis si musíme zvyknúť
Zdroj: Redakcia

Pohľad zboku odhalí eleganciu klasického sedanu, hoci v kompaktnej forme. Áno, sedany sú nepraktické, majú úzky nakladací priestor, nepreveziete objemnejšie predmety… Otázka ale znie, či je to v súčasnosti potrebné. Televízor alebo práčku vám dovezú a ak sa ešte/už nepotrebujete premiestňovať s veľkým kočíkom, nevidím zásadnú prekážku na kúpu takéhoto typu auta.

19-palcové disky s dynamickým vzorom S3 pristanú
Zdroj: Redakcia

Ale späť k téme. Prahové lišty, spätné zrkadlá a rám dverí v čiernej farbe odlišuje S3 od konvenčného modelu. Vzadu pozornosť upúta najmä štvorica chrómových koncoviek výfukov zasadených v pekne tvarovanom difúzore.

Štipka korenia

Interiér za dynamickým vonkajškom nechce zaostať. Chce to iba malý športový volant a poriadne sedadlá, ktoré vás podržia v zákrutách. Na volante ostali stále poctivé tlačidlá a otočné ovládače, ktoré, dúfam, ostanú aj ďalšej generácii. Prítomné je aj samostatné ovládanie ventilácie bez nutnosti siahať na displej infotainmentu.

Klasické tlačidlá ovládania ventilácie ostali zachované
Zdroj: Redakcia

Nechýba červeno orámované štartovacie tlačidlo na ploche pokrytej klavírnym lakom, ktorého sa určite niekoľkokrát denne dotknete a zanecháte na ňom stopy. Ponúka Audi v originálnom príslušenstve handričku na čistenie takýchto plôch? Ďalšiu ešte nájdeme naľavo od volantu, a to nehovorím o displeji multimediálneho systému…

Takto má vyzerať športový volant
Zdroj: Redakcia

Mäkčené materiály sú v prémiovej triede štandardom. Očakával by som ich teda aj na výduchoch ventilácie vyčnievajúcich po stranách prístrojového štítu. Na strane spolujazdca sú už výduchy vkusne zapustené do palubnej dosky a zospodu podporené peknou chrómovou lištou.

Ostro rezané hrany palubnej dosky prispievajú k športovej atmosfére
Zdroj: Redakcia

Stredový tunel je jednoduchý a dizajnovo čistý. Jeho predná časť ponúka priestor na indukčné dobíjanie mobilného telefónu. Chýba však kryt, prípadne roletka, ktorá by tento priestor elegantne zakryla.

Predné sedadlá si zaslúžia pochvalu. Majú primerane rozmerné bočnice, aby držali telo v zákrutách a zároveň sú dostatočne pohodlné na zdolávanie dlhých vzdialeností. Špeciálne som ocenil bedrovú opierku nastaviteľnú v štyroch smeroch, ako aj možnosť predĺženia sedacej časti. Sedí sa príjemne nízko s dopredu natiahnutými nohami.

Problém budú mať vodiči vyšší ako 180 cm, ktorým bude integrovaná opierka siahať do polovice hlavy.

Výška vodiča je limitovaná nenastaviteľnou – integrovanou opierkou hlavy
Zdroj: Redakcia

Dozadu sa z dôvodu úzkeho vstupného otvoru nenastupuje najpohodlnejšie a priestor na zadných sedadlách je určený skôr pre detských pasažierov.

RS junior

Benzínový dvojliter sa v S3 ponúka v zatiaľ najlepšej konfigurácii. Jeho 310 konských síl je reálne cítiť, a to najmä v strednom pásme otáčok. Odozva na plynový pedál nepatrí k najrýchlejším a je s tým potrebné počítať.

Riešením je športový mód prevodovky, kedy však motor neprejavuje prílišnú ochotu klesnúť pod 2 500 otáčok ani pri dlhšej ustálenej jazde. Práve preto by bolo vhodné mať prepínač jazdných režimov viac „poruke“ a nie až v spodnom rade tlačidiel na stredovej konzole.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Motor má sýty zvuk, ktorý si v športovom móde vychutná aj posádka auta. Mám však pocit, že je trochu zbytočne umelo dofarbený pomocou reproduktorov. Audi dáva vodičovi v režime Dynamic možnosť ovládať intenzitu zvuku výfukov

Pri plne otvorených klapkách si auto pri ubratí plynu efektne odfrkne, automatické medziplyny sú pri podradení tiež sprevádzané pôsobivou zvukovou kulisou. Úprimne, pri pohľade na štvoricu výfukov som  očakával trochu hlasnejšie divadlo.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Automatická dvojspojková prevodovka si s motorom až na výnimky výborne rozumie. Radí rýchlo, pomerne logicky, no príliš jemne. V normálnom režime niekedy umožní otáčkam klesnúť až k hodnote 1 200, čo motoru isto neprospieva. Škoda, že manuálny režim nie je skutočne manuálny a že prevodovka pri dosiahnutí kritických otáčok sama preradí na vyšší stupeň.

Ovládanie automatickej prevodovky je známe naprieč koncernovými značkami. Nedá sa mu nič vyčítať.
Zdroj: Redakcia

Ostré a priame riadenie patrí jednoznačne k pozitívam novej S3. Iba dve otáčky medzi krajnými polohami a rýchle reakcie na čo najmenší pohyb volantu prispievajú k športovej povahe auta. Spokojný som bol aj s účinnými a dobre dávkovateľnými brzdami.

Podvozok je stavaný skôr na kvalitné cesty. Je pomerne tvrdý aj v komfortnom režime a každú väčšiu nerovnosť prenesie k telám posádky. Auto sa v zákrutách skoro nenakláňa a stopu drží dokonale aj vďaka asistencii pohonu všetkých štyroch kolies

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Stabilizačná kontrola dozerá na vodiča a aj po jej obmedzení sa nedovolí s autom príliš pohrať. Dlhším podržaním príslušného tlačidla sa dá úplne vypnúť, a tým aj hľadať limity auta bez obmedzenia. Podvozok je aj v tomto prípade čitateľný a napriek preferencii prednej nápravy a jemnej nedotáčavosti si môže v zákrute dovoliť hodiť zadkom aj menej skúsený vodič.

Štvorica výfukov je plne funkčná a dáva o sebe okoliu vedieť
Zdroj: Redakcia

Spotreba sa v prípade S3 pohybuje od hodnoty 6,5 na okreskách až po 10 v meste. Diaľnica udrží apetít motora na deviatich litroch. Záleží však najmä od hmotnosti pravej nohy vodiča. Ja som jazdil v priemere za 12…

Verdikt

Audi S3 – áno či nie? Kto nepotrebuje plnokrvné RS3 a preferuje skôr civilnejšie zameraný prémiový hothatch na každý deň, smelo do toho. Auto zaujme dizajnom, jazdnými vlastnosťami a je aj pomerne praktické. Osobne by som si vybral hatchback, ale verím, že svojich priaznivcov si nájde aj elegantný sedan.

Základná cena modelu – Audi S3 sedan TFSI quattro S tronic (7-st.): 44 880 €
Základná cena testovanej verzie – Audi S3 sedan TFSI quattro S tronic (7-st.): 44 880 €
Záruka: 2-ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov
Euro NCAP: 5* (Audi A3 – 2020)

Registračná daň: 2 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:228 (310) / 5450-6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 / 2000 ‐ 5450
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,8
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:7,8 - 8,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:325
Objem nádrže [l]:55
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1580
Rozmer pneumatík:235/35 R19
Dĺžka [mm]:4504
Šírka [mm]:1816
Výška [mm]:1415
Rázvor [mm]:2630

 

Mrkni naše nové video: