TEST: Audi Q3 Sportback | Módna vlna

973
Zdroj: redakcia

Pokiaľ nerátam “vlajkové” SUV Q8, Audi Q3 Sportback je prvým pokusom značky zviesť sa na módnej vlne “kupé SUV”. Automobilový žáner, ktorý sa snaží vyhovieť všetkým a všetkému, ma akosi nedokáže nadchnúť už od jeho samotného vzniku. Musím však uznať, že sa s týmto absolútne iracionálnym konceptom pasujú značky skutočne oduševnene.

Značka so štyrmi kruhmi na prednej maske prichádza na večierok SUV so zníženými líniami striech pomerne neskoro. Osobne do tejto kategórie veľký model Q8 nerátam.

Aj napriek pomerne hranatej “kasni” a vysokej línii strechy ho do tohto automobilového “poddruhu” značka veľmi rada kategorizuje. Audi Q3 Sportback vyráža do boja so všetkým, čo je pre modely tejto značky typické, no zároveň prináša akýsi nový vietor.

Hrany

Kto prišiel s reklamným sloganom pre kampaň Q3 Sportback, má u mňa pivo. Totiž, “Rodený extrovert” je presne to pravé orechové, čo vystihuje dizajn novinky. Jednoducho, nemôžete byť šedá myška bojaca sa pohľadov, pokiaľ plánujete jazdiť na takto výstrednom aute. Agresívny dizajn má značka doslova v génoch.

 

Zdroj: redakcia
Zdroj: redakcia

Pokiaľ ide o to, aby na vás auto kričalo a vyzeralo ostro ako britva, Audi je presne tou značkou, ktorá vám s takouto požiadavkou zaručene vyhovie. Zadná časť, ktorá je na Sportbacku novou a zároveň najvýraznejšou, je z dizajnérskeho hľadiska zvládnutá pomerne dobre. Robustné línie modelu Q3 sú vďaka nižšie položenej streche ešte výraznejšie a Sportback vďaka tomu pôsobí ramenato a robustne.

Qualität

Jednu vec dokáže Audi výrazne lepšie než ostatní. Všetko, s čím sa dostávajú vaše zmysly do kontaktu, je vypracované vo veľmi príjemnom a uspokojivom vyhotovení. Nie som však fanúšikom klavírneho laku, do ktorého je veľmi elegantne a fluidne zapracovaný 10,25-palcový displej multimediálneho systému MMI.

Interiér je vyriešený brilantne. Je intuitívny, no nie som veľkým fanúšikom panelu z čierneho klavírneho laku.

Tento materiál má podľa môjho názoru už svoje najkrajšie roky za sebou a aj keď nie som žiadny chorobný pedant, na palube by som potreboval mať handričku z mikrovlákien na jeho svedomité udržiavanie.

10,25-palcový displej systému MMI má solídnu grafiku. Systém je však odkázaný výhradne na ovládanie skrz dotykový displej, čím je v konkurencii zvyšku nemeckej „trojky“ unikátom.

Veľmi príjemným detailom, ktorý paradoxne súvisí s ovládaním multimediálneho systému, je pás čalúnený alcantarou tiahnúci sa prostriedkom palubnej dosky. Má slúžiť nielen ako estetický prvok, ale jeho existencia je odôvodnená celkom prozaicky.

V okolí ovládača 7-stupňovej prevodovky DSG sa síce aj naďalej nachádza plast s jemnou úpravou, no obloženie stredového tunela je vyrobené z tvrdého plastu. Ten vás môže napríklad tlačiť na kolene počas jazdy.

Keďže systém Audi MMI neponúka nijaké externé ovládacie zariadenie a obsluhujete ho len prostredníctvom dotykového displeja, čalúnená lišta slúži ako “operadlo” pre vaše prsty pri ovládaní obrazovky.

Volant výbavy S line je prekrásna vec na dotyk. Ide asi o najlepší dôkaz toho, že sedíte v aute „prémiovej“ značky.

Kým je totiž palubná doska vyhotovená s absolútne bezkonkurenčným dôrazom na kvalitu, stredový tunel tvoria tvrdé plasty, ktoré vám napríklad nemusia byť príjemné pri kontakte s kolenom. Odhliadnuc od týchto drobných detailov, ide o najlepší interiér vo svojej triede.

Nemecká doména

Koncern Volkswagen jednoducho v dnešných dňoch akoby nedokázal vyrobiť málo priestranné auto. Aj keď ide o SUV od Audi, ktoré patrí veľkostne k menším modelom, zadná lavica ponúkne dostatok miesta na kolená aj pre vyšších jedincov.

Priestor pre nohy zadných pasažierov je dobrý. Problém môže nastať, pokiaľ sa na zadnú lavicu posadia pasažieri s výškou výraznejšie nad 180 cm a budú sa snažiť vystrieť. Výška auta je oproti klasickej Q3 nižšia o 5 centimetrov.

Miesta pre hlavu je, samozrejme, menej ako v prípade Q3 s klasickou karosériou, no nejde o nijak výrazne stiesnený priestor. Objem batožinového priestoru je pomerne slušných 530 litrov, čo je na liter identický údaj s “hranatým” modelom. Q3 Sportback nijak výrazne netrpí pre imidž.

Športový duch?

To by som netvrdil. Síce sa pod kapotou “testovačky” nachádzal najsilnejší benzínový motor z aktuálnej ponuky a rýchlosť v priamom smere Sportbacku nechýbala. V zákrutách však stále cítite výšku a hmotnosť typickú pre SUV. Benzínový motor 2.0 TSI produkuje šťavnatých 169 kW/230 koní a 350 Nm krútiaceho momentu od “naftových” 1500 otáčok.

Pod kapotou pracoval najsilnejší benzínový motor z ponuky. Ide o dvojliter s výkonom 230 koní s označením 45 TFSI.

Pri pokojnej jazde bola prevodovka DSG relatívne bezproblémovým spoločníkom. Pri športovej jazde v režime “S” je však váhavá. Audi ale eliminovalo šklbanie pri rozbehu, ktoré sa zvyklo vyskytnúť pri prevodovkách DSG. Parkuje sa ním teda prekvapivo dobre, aj keď sa charakter typický pre tento typ prevodoviek nestratil úplne.

Grafika digitálneho prístrojového štítu je perfektná. Jeho ovládanie, funkcie a zobrazovacie schopnosti sú skutočne jedny z najlepších na trhu.

Z hľadiska komfortu je podvozok mierne tuhší. Hlavne na kratších nerovnostiach, akými sú spomaľovače, na tom môžu mať podiel 19-palcové disky. V zákrutách pri dynamickej jazde je auto stabilné a predvídavé. Ťažisko je pocitovo orientované viac k prednej náprave a prebudiť zadnú nápravu k športovému či hravému charakteru chce skutočne množstvo odhodlania a snahy.

Spotreba je pri aute, ktoré dokáže vystreliť na stovku za 6,5 sekundy, celkom pochopiteľná. V meste oscilovala spotreba benzínu okolo úrovne 10 litrov na stovku. Mimo mesta pri veľmi opatrnej jazde dokázala postupne padať k siedmim litrom, no nie však pod túto hranicu. Na diaľnici sa apetít pohyboval v rozmedzí ôsmich a deviatich litrov. Audi si s pomerne novým žánrom SUV poradilo podľa očakávaní.

Z hľadiska interiéru ide o najlepšie auto v triede, jazdné vlastnosti preberá Sportback typicky od svojich rodinných príslušníkov a hrá to skôr na rozumnú nôtu. Exteriér je však pekne výrazný, a to nie je pre Audi nič cudzie. Hlavne, keď zaškrtnete v konfigurátore žiarivo modrý odtieň “Turbo Blau” a exteriérovú výbavu S line.

Základná cena modelu – Audi Q3 Sportback 35 TFSI 6-st.: 25 041,67 €
Základná cena testovanej verzie – Audi Q3 Sportback S line 45 TFSI S tronic: 35 866,67 €
Euro NCAP: 5 hviezd – 2018
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km
Registračná daň: 1250 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:169(230)/5000-6700
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:350/1500-4400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:233
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,5
Spotreba - kombi (WLTP) [l/100 km]:9,1 - 8,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:530
Objem nádrže [l]:60
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1700
Rozmer pneumatík:255/45 R19
Dĺžka [mm]:4484
Šírka [mm]:1843
Výška [mm]:1567
Rázvor [mm]:2680